Joint de culasse.

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Denk maar vooral niet, omdat ik niet meer schrijf voor het ogenblik, dat ik stil zit te "niksen". Oh nee! Het plaatwerk van de omkasting is intussen gestraald en gemetaliseerd, maar er is nog wat carroserie-werk aan te doen, en dat is verre van mijn specialiteit. Een vriend is momenteel bezig een paar stukjes plaatwerk te vervangen en/of te herstellen, en hij zal ze ook nog in een speciale filler-grondlaag spuiten, die ervoor moet zorgen dat de roestputjes grotendeels verdwenen zijn. Volgende week krijg ik ze normaal gezien terug, en dan zal ik ze nog in rode eindlaag spuiten. Ik weet echter nog niet goed hoe ik het aan boord zal leggen om al die platen voldoende gespreid open te leggen, zodat ik overal bij kan in één keer. 't Zal weer een beetje improviseren worden, vrees ik.
Kleine 'pruts' is intussen al geschilderd, zoals de frontgrille en de radiator, maar ook de vuldoppen van brandstoftanks en radiator, de hoed boven de luchtfilter, de montagesteunen van de omkasting die langs binnen zitten, de uitlaatpot en de afschermplaat ervan. Het chassis is al een tijdje geschilderd, in het zwart.
Voorts had ik eind verleden jaar een geremde dubbelassige remorque gekocht voor een zoet prijsje, zodat ik die bijna 1600 kg wegende groep kon verplaatsen.
Hoewel de remorque nog een geldige schouwing had tot september 2009, werd die in Moorsele zonder pardon afgekeurd toen ik ze 2 weken geleden ter schouwing aanbood om ze in te schrijven met een Q-plaat. Dit komt natuurlijk hard aan, vooral als je ziet dat het voor een groot deel om pure vitterij gaat. Anderzijds moet ik toegeven dat ze zich toch wel in een vrij vergaande staat van ontbinding bevindt.
Dus, de afgelopen weekends heb ik de kar ontkleed, en eveneens laten zandstralen om goed te zien waar de kankerplekken zaten en vooral om gemakkelijker te kunnen lassen. De nodige versterkingen zitten er intussen in gelast, en de nodige stukken werden erbij gezet zodat ik de groep nadien gemakkelijk en veilig kan vast maken aan de remorque. De remorque is momenteel bij Galva West in Ieper om te laten galvaniseren. Ze is namelijk grotendeels uit profielbuizen gemaakt, en deze zijn binnenin vrij zwaar aangetast door roest. Langs buiten schilderen heeft dan ook weinig zin, en galvanisren is eigenlijk de enige degelijke manier om de roestvorming van binnenuit ook aan te pakken.
En zo zie je maar: een mens blijft op die manier bezig.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Hallo,

Het spuitwerk is eindelijk voorbij; het heeft allemaal wat véél langer aangesleept dan ik had gewild, maar ja, met wat aandringen en wat extra lange avonduren is de groep toch klaar geraakt om mee te kunnen naar Sec-Bois in Frankrijk (Zie ook rubriek 'Evenementen').

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de remorque had ik nog wat paperassen-problemen voor ze door de schouwing geraakte, maar ook dat is uiteindelijk goed gekomen. Ze heeft de rit naar Sec-Bois met glans doorstaan en volgt zeer gedwee ondanks dat ze feitelijk overladen is.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Tim »

Dat is een mooi getrek Carl ;)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie