Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Moderator: Carl

simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door simar »

Hallo :

Zijn er hier mensen die noties bezitten in verband met grondmechanica ?

Er zou een uitdrukking (formule) bestaan om het benodigde motorvermogen
te berekenen bij het ploegen.

Welke zijn de parameters:
---afmetingen v/d voor
---structuur v/d grond
---snelheid waarmee het gebeurd
---rendement v/d trekker ( 0.6 ??)
---???

Wie kan mij helpen ??

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door Carl »

Ja Etienne, je had dat als schoolmeester aan je arme studentjes moeten vragen. Je kon toen nog vrijwilligers aanduiden om dat voor u uit te rekenen.
Ik zie dat er zich bij de formumgangers maar weinig geroepen voelen om daaraan te beginnen. Met mijn armtierig wiskundig knobbelke zie ik er ook geen beginnen aan.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door SFVke »

Zouden de mannen van het PCLT daar meer van op de hoogte zijn?

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door Tim »

Hmm ik kan ook niet helpen, nog nooit gehoord van dergelijke formule.
Van boeren hoor ik wel eens 'pak maar 30pk per schelle'
Maarja, veel factoren zitten daar niet echt ingerekend, en tis ook niet echt van toepassing voor onze oldtimers :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Dat kan misschien waar zijn maar dan zit je ook nog met de soort grond en hoe diep je ploegt,afstelling ploeg, welke banden, verdeling gewicht (in achterwielen, frontgewicht) voorpong. Ik ben zelf ook benieuwd hoe men dit kan berekenen en een interessant onderwerp daar er met oldtimers veel geploegd of geprobeerd te ploegen word.

mvg,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door Tim »

Misschien eens op zolder in vermufte dozen op zoek gaan naar oude cursussen ivm ploegen ofzo?
Normaal zal daar toch wel zeker ergens iets over zo'n formules instaan.

Ik moet da toch nie echt berekenen, mijn zetor trekt alles :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door simar »

Hallo Carl :

Via ... via verneem ik dat er in het 2° automechanica v/h VHTI, er een aantal knappe studenten zitten. Echte kraks op allerlei
gebied. Tijdens het 2° jaar moeten ze een semenariewerk maken. Dit is een studie ; uitwerking, van een door de leraar
(Lector noemen ze dat daar) gegeven onderwerp. Ieder jaar is dit een moeilijke opdracht voor de lector om een aantal
valabele onderwerpen te vinden.
Zou het nu niet het ogenblik zijn om een studie te laten maken i. v. m. grondmechanica. Er bestaat daarover een basisleerboek
geschreven door een Tsjeck (uiteraard in het Tsjeckisch !!)
Het zou nu ook interessant zijn moest men dit onderwerp geven aan een student die op dit forum ook actief is zodat wij ;
forumleden; direkt zouden kunnen genieten v/h gepresteerde werk.
Wat denk U Carl ?? Het kan ook van pas komen bij het oldtimerploegen ; ik zie U eerste eindigen !!!!!

Etienne.

PS: Carl ; bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door Tim »

Etienne,

Met alle plezier maar ik denk niet dat er bij ons veel studie's gedaan worden over grondmechanica.
Misschien zoek je het op de verkeerde school, en moet je het eens gaan vragen in de landbouwschool :D
Tenzij je wilt dat we een of andere elektronisch gestuurde ploegtrekker maken die je vanaf je computer
kunt bedienen, dat is meer een eindwerk voor onze richting :D

Over dat basisleerboek, ik wil het gerust wel eens lezen, ben al aardig goed in het Tsjechisch .... ;)

Groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door Carl »

Ja, Etienne, het lag juist in mijn bedoeling om die studentjes ne keer uit hun kot te lokken; gij moogt het zelfs zeggen, van mij zouden ze dat arrogant vinden... :roll:
Zij weten tenminste nog wat een integraal en een limiet is. Buiten de naam weet ik daar niets meer van.
Ik weet niet, maar mocht men zich laten inspireren op de krachten en vermogens op een draaibankbeitel, dan moet men er toch ook wel ongeveer komen, denk ik. En daar bestaan wél (teoretische) formules voor. Men rijdt toch ook maar met een héél klein beitelje 'een minuscule schelle' af van die immense wereldbol, met dat verschil dat de afgepelde schil hier terug op de aardbol valt, terwijl bij een draaiblank de schil in de spaanbak valt omdat de aarde meer aantrekt dan de as die wordt afgedraaid.
Alée, waar zitten die ingenieurs daar in spé... Wij hadden indertijd Latruwe voor verspaningstechnieken, maar die zal ook al wel op pensioen zijn nu. 't Zou net een filisofisch/technische kluif voor hem geweest zijn...
Omtreksnelheid van de 'beitel' = 6 km/u, 100 m/min, 1.6 m/sec... snij- en vrijloophoek op te meten, materiaalkonstanten (van de aarde) te bepalen, snijdiepte 20 cm, 200 mm, spoed 25 à 30 cm, ...
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Bepalen v/h motorvermogen bij het ploegen ?

Bericht door Tim »

Ik neem de houding aan van doorsnee student, laten we gewoon proberen
als de tractor de ploeg trekt of niet. Als hij halverwege toeren geraakt,
schakelen we naar de volgende versnelling, totdat we de grens bereikt hebben :D

Als mijn zetor terug samen zit, ga ik ook eens op zoek naar een ploeg, en een kar om mn man op te zetten.
En wie weet nog een paar tractoren :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie