keuring gaan

Moderator: Carl

CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

Ja maar ik ga mij hier verzekeren en aansluiten.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

Ik heb begin september een tractor gekocht, en start goed.
Ik heb hem tot nu toe in het bos wekelijks gebruikt om een kar hout te halen. Dus draait hij ongeveer 1 uurtje, ik laat hem draaien ondertussen dat ik laad.
Nu heb ik hem met een nummerplaat van de wagen naar het bos gereden omdat hij nog geen verzekering had en niet gekeurd was.

De lichten vooraan zijn goed, maar achteraan staan er van die ronde kegeltjes op waarvan 1 stuk is. Maar waarom staan die voor en achter op de wielkappen? Vooraan, dus naast u stoel ziet niemand die toch?

Nu weet ik niet waar ik die kan vinden? Het zal misschien toch veiliger zijn om deze in orde te zetten en naar de controle gaan zodat ik een verzekering kan afsluiten.

Of zou dat geen kwaad kunnen als ik enkel 1 keer in het najaar heen en terug rij na de winter met de nummerplaat van de wagen? Als ze mij tegenhouden of ik heb iets voor kan ik zeggen dat ik hem pas gekocht heb en er mee naar huis reed.

Nu heb ik gezien dat hij wat olie verliest onderaan mijn voeten bij de pedalen, niet veel enkele druppels, van wat kan dat zijn?

Ook als ik gereden heb druipt er olie uit de oliedop. Ik heb het peil nagekeken en het staat in het midden van de 2 merkstrepen, is dat goed of moet dat volledig tot boven de hoogste merkstreep?
De man van wie ik hem kocht zei dat er gewone dieselolie in mocht, maar als ik in de Makro ging achter vragen zeiden ze mij dat dit niet zomaar allemaal hetzelfde is, dat dit een bepaald merk moet zijn?Klopt dat?
De man zei ook dat ik mag gewoon bijvullen en pas om de 1500 u volledig moet veranderen van olie, dan kan ik 15 jaar rijden als ik maar 1 uur rijd per week?
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: keuring gaan

Bericht door Carl »

Met je nummerplaat van uw (of iemand anders zijn) wagen rijden is niet in orde, en je bent evenmin verzekerd, tenzij je dat eventueel schriftelijk op papier zou staan hebben van je verzekeringsmaatschappij (wat ze niet rap zullen doen).
Normaal gezien moet je eerst je tractor laten verzekeren op basis van het chassisnummer van je tractor.
Daarmee kan je dan naar de Keuring, en kan je na keuring een nummerplaat aanvragen, in uw geval zal dat naar alle waarschijnlijkheid een gewone witte plaat moeten zijn (Ik week het ook niet meer zo goed; wie wel trouwens?).
Wanneer je dan een nummerplaat hebt, dan moet je uw verzekering daarvan op de hoogte brengen, en krijg je nadien de enige échte en goede papieren waarmee je verzekerd op de weg kan.

ALLE andere regelingen zijn nep en totaal waardeloos; wanneer er iets verkeerds gebeurt zal jij, en jij alléén, de kaars uitblazen, ook al ben je zogezegd in je recht !!! Maar je bent blijkbaar zéér hardleers; nu ja, je doet maar...

De lichten op je spatborden dienen als breedte-lichten, om de breedte van je tractor kenbaar te maken aan de andere weggebruikers. Vooraan wit, achteraan rood, en verplicht. Ze mogen niet meer dan 20 cm binnen de uiterste buitenkant van je voertuig staan.

Het oliepeil moet tussen de twee merkstrepen staan vóór je de motor voor de eerste keer start. Je moet pas bijvullen wanneer de onderste wordt bereikt, en je mag nooit bijvullen tot boven de bovenste merkstreep.
Olie koop je niet in de Makro; de meeste van die pummels daar weten niet eens wat olie is, en nog minder wat een motor is. Koop gewone ordinaire minerale olie voor dieselmotoren, viscositeit 15W-40, die voldoet aan de API-normen CD+. Dat is goede en goedkope olie, die meer als voldoende is voor oude dieselmotoren. Synthetische olie is weggesmeten geld, en zelfs niet goed voor oude motoren.
Verversen doe je na 150 uur, of als je daar niet aan geraakt, ten laatste na 3 jaar. Vervang meteen ook de filter.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

ok,bedankt.Maar in het begin hier zei men dat ik dat zo kon doen dusja?
Waarom zegt men dat dan hier?
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: keuring gaan

Bericht door SFVke »

Dag Cram,

Wat betreft de nummerplaten mag je enkel met de nummerplaat die op uw naam staat naar de keuring gaan om te keuren als oldtimer, niet meer dan dat. Hier is het zo als men je tegen houd met je kar, je het niet verkocht krijgt dat je hem net gekocht hebt. Een beetje ijverige agent zal dan gewoon overgaan tot in beslag name van het voertuig en de rekening opsturen. Wat de olie betreft ben ik het eens met Carl en olie kopen van de gekende merken, de meeste constructeurs werken samen met bepaalde leveranciers zoals bv Ferguson met Castrol en New Holland met Ambra.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

De verzekeraar heeft mij dat zelf gezegd
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: keuring gaan

Bericht door SFVke »

Dag Cram,

Toffe verzekeraar. Ik denk op het moment dat je langs de kant staat heel lang gaat mogen wachten op uw verzekeraar...
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

Het is nochtans van deze van de trekkersclub .Je moet wel de verzekering verwittigen van de auto.

Ik heb gisteren nog een kleine peilstok gevonden onder het zadel met een geelachtige vloeistaf onder de maatstreep.Voor wat is deze? Hydroliek?
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: keuring gaan

Bericht door Carl »

Dat antwoord van die verzekeraar zal wel een antwoord geweest om met je trekker naar de Keuring te gaan, maar niet om zomaar rond te toeren. Om naar de Keuring te gaan met je tractor moet je hem eerst laten verzekeren op het chassisnummer van je trekker, daarna verwittig je verzekeraar van je auto (moet op uw naam staan!) dat je de nummerplaat ervan aan je trekker zal hangen, en zeg je meteen ook wanneer je naar de Keuring gaat. Voor die korte periode alléén mag je met de nummerplaat van je wagen rijden.

De peilstok zal inderdaad waarschijnlijk voor de hydrauliek zijn.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

Dat van hem eerst te laten verzekeren op het chassis nummer heeft hij niet gezegd.
Plaats reactie