Kilometerheffing

Moderator: Carl

Plaats reactie
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Kilometerheffing

Bericht door Fergieman »

Hallo,
Wat gebeurt er nu met een oldtimer met een witte nummerplaat (vroegere nummerplaat) in verband met de kilometerheffing.
Ik rij met een oldtimer met een witte nummerplaat (MTM minder dan 3,5t) met een aanhangwagen met een MTM van 2500kgr met daarop een trekker met ploegje een paar keer per jaar naar oldtimer ploegwedstrijden. Moet ik nu kilometerheffing betalen en mag ik rijden met rode diesel. Kan daar iemand een antwoord op geven?
Gr Johan
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Kilometerheffing

Bericht door simar »

Hallo:

Het antwoord ken ik niet, maar ik stel vast dat het al maar ingewikkelder wordt ( nummerplaat ; keuring ; rode-witte diesel ;
kilometerheffing ; .......... )
'k Vraag mij af of een doorsnee politieman het wel (nog ) weet ...........

Etienne.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Kilometerheffing

Bericht door guido »

Johan,

Tractoren die niet onderworpen zijn aan periodieke keuring mogen met rode diesel rijden.
Ik heb ook een trekker met gewone witte nummerplaat. Ik ga mij nog informeren, ik denk dat we moeten een vrijstelling vragen met 2 fotos voor en zijaanzicht.
Voor tractoren met een rode G plaat moeten geen fotos bij de vrijstellingsaanvraag zitten.
Op de werktuigendagen in Oudenaarde was er een stand van douane waar je vragen kon stellen over het gebruik van rode diesel. Ik vroeg of ik met een trekker
met rode nummerplaat en rode diesel met een aanhangwagen oldtimer tractoren mocht voeren naar een show, volgens die man mocht dat want het is incidenteel
en niet comercieel.

groeten Guido,
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Kilometerheffing

Bericht door SFVke »

Dag iedereen,

Misschien kan deze link interessant zijn: http://belastingen.vlaanderen.be/formul ... terheffing

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Kilometerheffing

Bericht door guido »

Hallo,

Op aanraden van een boerenbondvoorlichter heb ik vrijstelling van kilometerheffing aangevraagd voor mijn traktor met gewone witte nummerplaat met de link die Wesley vermeldt, samen met 2 fotos.
Volgens de voorlichter is dit niet nodig voor de traktoren met O plaat.

mvg Guido
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Kilometerheffing

Bericht door SFVke »

Dag Guido,

Is inderdaad niet nodig, de kilometerheffing is ook maar van toepassing vanaf 7.5 ton. De meeste oldtimers zitten er ruim onder. Ik zou trouwens ook niet weten waar je de OBU moet hangen en of deze dingen waterdicht zijn :roll:

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: Kilometerheffing

Bericht door Pieter »

De kilometerheffing is vanaf 3,5 ton, niet vanaf 7,5 ton.
Dus als de tractor ingeschreven is met een gewone witte plaat (geen oldtimer) en je MTM is meer dan 3,5 ton dan is het beste van de vrijstelling aan te vragen.
Plaats reactie