cilinderbussen MWM-motor

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
bautz
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2010, 19:16

cilinderbussen MWM-motor

Bericht door bautz »

hallo iedereen!

iemand een idee hoe je de cilinderbussen van een MWM-motor moet vervangen?

mvg!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: cilinderbussen MWM-motor

Bericht door Carl »

Vele van die MWM-motoren hebben losse cilinderbussen of 'chemisen'.
Je maakt voor de onderkant en dikke schijf (10-15 mm) met een 'trap' erin, t.t.z. grootste diameter een 5-tal mm groter dan de binnenkant van de cilinderbus, en de kleinste diameter een milimeter kleiner dan de diameter van de cilinderbus. Je kan ook 2 aparte schijven met de vernoemde diameters op elkaar lassen.
Je boort in het midden een gat voor een draadstang van M12 of 16.
Vervolgens zoek je een buis die binnenin iets groter is dan de buitenste diameter van de chemise en eventueel ook iets langer. Je legt daar dwars een zwaar stuk ijzer over met ook een gat in voor M12 of M16. Je last dit eraan vast op de buis.
Steek nu een lange tige van M12 of M16 door het geheel, een moer onder de onderste schijf, en een moer boven het dwarsliggend ijzer, en je schroeft zo de cilinderbus eruit.
Soms loopt het wel niet altijd even gemakkelijk: Als je goed opgespannen hebt, en er komt geen leven in de cilinderbus, dan klop je maar eens met een stevige hamer ef een zware as van langs onder op de dikke 'getrapte' schijf.
Eenmaal ze begint te bewegen komt ze er nadien wel relatief gemakkelijk uit.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie