David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Hallo, tijdens het rijden (dus niet tijdens het werk) maakte onze David Brown 990 plots een scherp tikkend geluid dat naarmate meer of minder gas wordt gegeven minder snel of sneller gaat tikken.

Het lijkt alsof de trekker sindsdien ook iets meer (blauw) rookt.

We dachten eerst een klep die te groot stond maar dit is het niet, dit hebben we reeds nagezien.

Kan iemand ons helpen denken/zoeken naar het probleem en eventueel op weg helpen met verhelpen van het probleem?

Alvast veel dank!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door Carl »

Dat kan écht een beetje van vanalles zijn. Als de kleppen goed zijn, eventueel nog een injecteur die slecht werkt of een uitlaat die defect is inwendig, eventueel nog een barstje in de uitlat collector.
Het zal wel niet een of andere bielle zijn, want dan duurt het over het algemeen niet lang meer eer hij vast loopt of de stukken eruit vliegen.
Maar het kan ook totaal buiten de motor liggen: Rammelende koppelingsplaat (fourchetten die los raken, butée of contre-butée, canalure-assen van boîte en/of prise de force die rammelen in de disque, veren gebroken in de disque, ...
Duw eens de koppelingspedaal in en zie of het geluid blijft. Idem voor de prise de force.
Het kan ook nog komen van de as voor de hydrauliekpomp; die lopen wel eens vast of rammelen kapot. Hydrauliek laten werken en zien of er iets verandert...
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Dag Carl, vooreerst bedankt voor je zeer gewaardeerd antwoord. Ik heb je instructie goed opgevolgd maar het scherp tikkend geluid blijft. Ook de injectors heb ik nu nagezien, en deze blijken nog ok. Ik denk dat het tikkend geluid echt uit de motor komt. Zou het kunnen dat de krukas versleten is? Hoe kom ik dit te weten? Met hem eruit te halen? Hoe kan ik eraan? Via de carter los te nemen?
Nog iemand een idee?
Alvast bedankt en groetjes, Raymond
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door Tim »

Oliedruk meten, dan weet je hoe erg of hoe goed je krukas nog is.
Is je oliedruk goed en blijft hij goed als de motor warm is = geen enkel probleem.
Heb je maar een zwakke oliedruk en word die nog zwakker als hij warm is,
dan zou ik toch maar eens naar de lagerschalen gaan kijken.

De krukas kan je goed zien door het carter los te halen, echter moet je dan ook
wel nog je lagerkappen loshalen om de lagerschalen en de krukas zelf te kunnen zien..
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Bedankt Tim voor de goede uitleg. Wat betreft de oliedruk heb ik een olielekje aan de lager van de krukas (buitenkant motor dus).
Kan deze lek enige invloed hebben op de oliedruk?

Wanneer de carter en de lagerkappen los zijn, kan dan de krukas er desgevallend uit?
Bedankt!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door Tim »

om de krukas eruit te halen moet de motor uit de tractor, moet het vliegwiel eraf enzo, een hoop werk...

Dat olielek heeft niks te maken met je oliedruk, dat is eerder van rondspattende olie in de motor zelf
die een beetje gaat lekken aan de krukaskeerring.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Oké, dank u wel Tim voor het duidelijke antwoord.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door Tim »

Je moet je echt niet te veel zorgen maken om die motor hoor, die draaien niet gauw kapot
als ze goed onderhouden zijn..
Je zou eens moeten weten, er rijden veeel slechtere tractoren mee op rondritten!
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Maar ik ben wel iemand die snel bang is van de minste tik. En nu hoor ik dat tikkend geluid erg goed. En langs overal krijg ik alarmerend nieuws. Tim, ik heb deze tractor zelfs niet meer durven te starten. Uit angst dat er nog meer gaat defect gaan. Ik heb nu iemand gevraagd om ernaar komen te luisteren en eventueel te herstellen. Ik zou nl. Willen dat deze trekker terug in orde is.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Helemaal met je eens. Er zijn er zelfs die blijven werken met echte wrakken, vraag me niet hoe ze het doen maar ze blijven rijden :shock: . Soms is het beter van iets te blijven zolang het goed werkt.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Plaats reactie