Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door Carl »

Een aantal onder jullie zullen het intussen al wel weten dat ik een aantal maanden geleden een kleine vrachtwagen heb kunnen op de kop tikken. Het is een International Harvester - of wat dacht je? - een Loadstar CO-1600, van het bouwjaar 1969. Ze zijn in Europa in relatief kleine getale gemaakt geweest, en heden ten dage nog zeer zeldzaam te vinden.
'CO' betekent 'Cab over', cabine over de vooras, of met andere woorden een kantelkabine, het type cabine waar IH de pionier van was in 1963. Onmiddellijk daarna heeft Bedford en ook Ford dit princiepe overgenomen; de anderen zijn later ook gevolgd.

Ik ga er hier niet verder op in gaan; kijk maar eens op mijn website, want daar staat al een vrij uitgebreid verslag op.
http://users.telenet.be/IH-SBWD6/CO-1600_1.html

Afbeelding
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door SFVke »

Dag Carl,

Je gaat je actieradius ferm kunnen uitbreiden. Ik wist niet dat IH vrachtwagens gebouwd en verkocht heeft in Europa.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door simar »

Hallo Carl:

Proficiat met deze nieuwe aanwinst.
Van op de zijkant gezien heeft de cabine de look mee v/e oude Bedford.
Laadvermogen : 3 - 4 - 5 ton ?? Gevonden in België ??
Die laadbak heeft nogal lage zijkanten; wat heeft hij vroeger vervoerd ??

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door Carl »

Ja Wesley, IH was een grote bouwer van vrachtwagens, weliswaar beter bekend in Amerika. Toen IHC in de problemen begon te raken in 1984 werd de vrachtwagenafdeling verkocht aan Navistar, die het programma verder heeft gezet en nu nog steeds verder ontwikkelt.
Ze waren ook sterk aktief in grondverzetmachines (buldozers, kranen, nivelleerders, monstervrachtwagens, ...)

Etienne, de vrachtwagen heeft een laadvermogen van net geen 5 ton (4890 kg was het vroeger; nu zullen we moeten zien wat dat wordt na de schouwing als oldtimer). Hij behoorde oorspronnkelijk toe aan een dealer van IH-tractoren in Peer, en werd daarna verkocht aan iemand die er 20 jaar niets mee heeft gedaan. Het was zijn bedoeling om die terug rijvaardig te maken (remproblemen) en te restaureren, maar het is er nooit van gekomen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door simar »

Hallo :

Die IH- vrachtwagen heeft dus in zijn voorgaand leven tractoren vervoerd, en zal dat in zijn oude dag terug moeten doen ........

Carl : geen ( Hy. - El. ) windas voorzien ??; Oude trekkers... men weet nooit; ofwel een niet draaiende, rijdende nieuwe aanwinst........

Marcel Van Belleghem, heeft een nieuwe ( lichte ) vrachtwagen in gebruik genomen en heeft zijn hy. kraan van zijn oude vrachtwagen
op dit nieuwe type geplaatst. ( voor het laden en lossen van zijn talrijke Simars !!!!)

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Voor uw Simars zou het best een oplegger worden ;) .

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door simar »

Hallo Wesley:

Met één oplegger zal ik niet toekomen !!

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door Carl »

Nee Etienne,
geen plaats voor een kraan of veel andere extraatjes. Het laadvermogen is net voldoende om mijn stroomgroep te dragen te samen met één tractor, en dan moeten ze precies op de goede plaats staan, want anders is ofwel de vooras ofwel de achteras overbelast, althans volgens de papieren.
Het water dat voor het comfort op de weg in de achterbanden zat van mijn meest gebruikte tractor zal er zelfs uit moeten (250 kg per wiel !), anders wordt het ook teveel.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simon
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mei 2011, 18:24
Contacteer:

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door simon »

dag Carl

dit ziet er een prachtig project uit vooral om dit te volgen op uw website deze zal nog mooier zijn
alsof dat hij nieuw van de band gerold :)

hopelijk mogen we hem nog dit jaar bewonderen op één of ander treffen hij zal alvast veel belangstelling hebben.


mvg simon
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Vrachtwagen IH Loadstar CO-1600.

Bericht door Carl »

Na 11 maanden intens vrij werk is de vrachtwagen rond half augustus rijklaar geraakt en gekeurd. Het was vooral het werk aan de reminstallatie dat veel tijd in beslag nam, alsook de laadbak. Beide moesten in orde zijn vooraleer ik naar de keuring kon. Hij heeft intussen ook al een paar honderd kilometer gebold, onder andere naar Bonne-Espérance (230 km op en af), dat feitelijk zijn maiden-trip was. Gisteren had ik ook mijn ploeg erachter hangen, zodat ik kon ploegen in Hoogstaden.

De hele historie kan je volgen op http://users.telenet.be/IH-SBWD6/CO-1600_1.html

Afbeelding

Afbeelding
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie