Handleiding David Brown 990 selectamatic

Zoals velen aan den lijve ondervinden, is het niet altijd evident om aan de juiste documentatie te geraken bij de restauratie van onze oldies. Plaats hier uw scans of foto's van oude documenten die een ander van nut kunnen zijn, of schrijf hier uw eigen werkplaatshandleiding.

Moderator: Carl

D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door D.B.990 »

Haal, ik ben hier nieuw. Ik ben op zoek naar een handleiding van een David Brown 990 selectamatic. Kan iemand mij daar aan helpen? Of weet iemand hoe ik eraan kan geraken? Uiteraard wil ik betalen voor eventuele de onkosten. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door Tim »

Hallo,

Als je eens naar een oldtimershow gaat zoals panningen, ravels, daar staan een paar mensen op de onderdelenmarkt met zeer veel boeken en handleidingen te koop, van alle merken, elk type vind je er bijna. Je moet wel een beetje zoeken, tot je het goede gevonden hebt.

Of je kan deze mevrouw eens contacteren:

Verkoop (kopie) Werkplaatshandboeken, Instrukties, Onderdelenboeken, Kleurenfolders ter reparatie van uw oldtimer trekker/stationaire motor (900 types) vanaf Allgaier t/m Zetor).
Mevr. M.C.M. van Schie
Postbus 5 6 6 8 2
1040 AR Amsterdam
telefoon: 020-6164375 (na 19.00 uur)
fax: idem (dagelijks)
e-mail: landbouw@eden.nl
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door D.B.990 »

Dank U wel Tim voor deze waardevolle informatie!
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door stompkopfan »

hallo
is het alleen een 990 selectamatic die je hebt staan of nog andere david browns
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door guido »

Hallo DB 990,

Ik werk nog dagelijks met een DB 990,voer aanschuiven voor de melkkoeien.
Ik heb een handleiding,onderdelenboek,en boekje voor de afstelling van selectamatic-systeem
Je mag mijn boekjes copieren,ik woon in Rollegem-Kortrijk.Je kan ze ook kopen zoals Tim zegt op beurzen voor 10 -15€.

mvg Guido
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door D.B.990 »

Dag Guido (en al de andere natuurlijk), Vooreerst bedankt voor je gewaardeerd antwoord. Zelf werk ik ook nog met mijn David Brown Selectamatic 990. Het is een oerdegelijke machine. Op deze zit zelfs een frontlader, wat (voor mij) zeer handig is. Maar nu heb ik een lek aan de waterpomp. En misschien ook aan de radiator. Eigenlijk wil ik hem motorisch volledig terug in orde brengen. Maar de eerste vraag daarbij is ‘hoe goed is mijn tractor’? Zelf denk ik dat hij nog heel goed is. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Het betreft overigens een tractor met 6500 uur. We weten allemaal dat er dan wat speling op het stuur zit en dat die machines dan wat onderdruk hebben enz…, maar is er specifiek iets waaraan ik kan zien/testen dat mijn motor nog goed is? Is er iemand die weet waar ik relatief goedkoop aan onderdelen kan geraken? Wat de handleidingen betreft, ik wil deze wel kopiëren, maar jij bent van Kortrijk en ik van Limburg.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door guido »

Hallo DB


De courante wisselstukken zijn gemakkelijk te vinden en niet duur,Je kan zelf bestellen bij www.histoparts.com,of via een landbouwmachinehandelaar bij www.kramp.com .
Op de site van histoparts kan je de prijs zien,een waterpomp 102 of 78€ naargelang het type (pas op er zijn twee types motoren in de 990 selectamatic)
6500uur is niet veel voor een DB (het is toch geen 16500?). Onze 950 heeft 13500 uur ,op 10000uur hebben we nieuwe segmenten gestoken en een revisie van de cylinderkop.

mvg Guido
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door D.B.990 »

Bedankt voor de info! Voor zover we de uurteller mogen geloven heeft hij exact 6625 uur. Het laatste vakje is zwart met een wit puntje erin. Dus… De motor draait ook nog zeer mooi. En wanneer we hem stilleggen draait hij ook niet na of zo. Starten : geen 2 keer rond of hij is al gestart. Maar we zouden zeker willen zijn van de motor. Is er iemand die weet met welk simpel nazicht/test we de staat van de motor kunnen achterhalen?

Wat die 6625 uur betreft : de ene zegt dat dit weinig is (zelf denken we ook dat het weinig is), maar sommige zeggen dat het veel is. Ze doen dan 6500 uur * 65 = 422500 km!?
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo,

Als je ergens iets wilt weten over de staat van de motor moet je de compressie eens meten, als deze nog goed is weet je hoe gezond je motor is. En of je motor veel onderdruk heeft, hoe deze start bij koude temperaturen, olie verbruik, dat zijn allemaal zaken die aangeven wat de staat is van jouw motor. Met 6500 uur zou die toch nog redelijk moeten zijn. Alles hangt natuurlijk af van het onderhoud dat die gehad heeft.

Ik lees dat je (ook) van Limburg bent? Als je een onderdelenboek voor je David Brown wil, moet je 26 Juni naar Lanaken gaan. Daar is dan een Oldtimershow waar je zeker wel iets kan vinden voor je DB ;)

groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Handleiding David Brown 990 selectamatic

Bericht door stompkopfan »

ja laurens of je kan ook in augustus naar ravels gaan, is er denk ik ook niet tever van en daar zal Martien Hermans aanwezig zijn.
wij hebben ook een david brown en de wisselstukken waar je hier niet meer kunt aangerakn brengt hij voor me mee(hij woont in dongen(nederland) maar zijn nichtje of petekind woont hier juist de berendries beneden in brakel(geluk :mrgreen: )
dus als er iets is brengt hij het mee( heeft al origineel embleem en stickers meegebracht)
en hij heeft de hele implematic serie en nu ook bijna de hele selectamatic serie
hier zijn website: http://www.davidbrowntractor.nl/nl/nederlands.html
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Plaats reactie