de traktoren van Pieter en Eddy

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door simar »

Hallo :

De dorsmachine ; is die (reeds) voorzien v/e graanblazer ?
De pers ; bindmiddel : ijzerdraden ?? ( is dit nog te vinden ??)

Etienne.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Er kan een graanblazer aan gemonteerd worden, dit was iets die ze zelf gemaakt hadden. Maar die hangt er nu niet meer aan.
Die binddraden zouden nog via via te verkrijgen zijn. Maar ik moet er ook nog voor informeren.
Ik ga eerst zorgen dat de tractor op punt staat, zodat deze naar de keuring kan, en dan kijken voor de dorsmachine en pers
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Carl »

Ewel Pieter, schoon alaam heb je daar op de kop kunnen tikken. Proficiat !
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door simar »

Hallo :

Een dergelijke Lanz; (heel) veel dromen daarvan...............
Kent U zijn voorgeschiedenis ? ( 1° eigenaar ... enz. )
Let op voor de dakbedekking in de keuring !!!!!!!!


Ik ken niets van Lanz (en) ; Is dit een met het grootste vermogen, of is er iets zoals bij Vierzon; een type, hoe noemt men het: F 0
cilinderinhoud 12 of is het 15 l. ?? waarvan er maar 67 ??? zijn geconstrueerd.

Etienne
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Dit was ook lang mijn droom, en ik was eigenlijk al content met de vierzon, samen met de kleine bulldogs. Maar toevallig de kans gehad om deze te kopen.
Ik ken inderdaad de voorgeschiedenis, deze komt van bij de eerste eigenaar en deze is een 10tal jaren geleden vernieuwd geweest en heeft sinsdien niet veel meer voor de dorsmachine gestaan, daarvoor hadden ze nog een tweede lanz, ook een 45 pk.

In de keuring gaat dat normaal geen probleem zijn, we gaan toch niet mogen binnenrijden. Met de vierzon was dit ook zo

Dit is een D9506, en heeft 45pk, er werd nog een zwaarder type gebouwd, namelijk een D1506 met 55pk, allemaal met een cilinderinhoud van 10l

Wat wel speciaal is aan deze lanz is dat het een vooroorlogse is, en deze heeft grote vliegwielen, de naoorlogse hebben een kleiner vliegwiel aan de kant van de koppeling.
Het voordeel van grotere vliegwielen is dat deze iets trager kan draaien dan de naoorlogse uitvoering
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door SFVke »

Dag Pieter,

Proficiat met uw aanwinst. Ik wist niet dat je moest buiten blijven met de gloeikoppen op de keuring, zoveel roken die toch ook weer niet :roll:

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door simar »

Hallo :

Het is wellicht uit veiligheidsoverweging opdat het plafond en de dakbedekking niet zo wegknallen bij iedere ontbranding van 10 l.
gecomprimeerd volume !!!

Nog een vraag Pieter ; Is dit lichtblauw zijn origineel kleur ??

Etienne.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Het buitenblijven uit de keuring is gewoon omdat het teveel weergalmd binnen.
Ik weet wel niet hoe het zit als je een volledige keuring doet, dan ga je waarschijnlijk wel mogen binnenrijden zeker?
Ik weet eigenlijk niet ofdat dit de originele kleur is, de vorige eigenaar had deze wel al eens verschilderd een 20tal jaar geleden
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door SFVke »

Dag Pieter,

Mij hebben ze wijs gemaakt dat men voor de oorlog bij Lanz verschillende kleuren gebruikten, naar volgens wat men kon vinden.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Ondertussen is de Lanz al een klein beetje veranderd, kheb deze eens goed afgestoomd en zo een ander kleur tegengekomen dan het lichtblauw.
Het kleur dat we tegenkwamen is eerder donkerblauw naar grijs gaand.
Wat me ook opgevallen is, is dat de koppeling een ander model is dan wat op de meeste gloeikoppen te vinden is. Volgens het onderdelenboek is dit de koppeling van een
D9531 (verkeersuitvoering). En de snelheid van de tractor ook, de tractor loopt ongeveer 25 km/h, en de normale snelheid is een kleine 20 km/h.
Dus zijn we nu aan het zoeken welk type het eigenlijk juist is.
Plaats reactie