Hanomag R19

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Hallo Wesley,

De sproeiwielen waren 8.3/8 - 36 die erop zaten. nu zijn het ook 11.2 r28 alliance banden in nieuwstaat
jammer dat ze al scheuren hebben door de ouderdom :D

Laurens, ik weet niet welk type gloeiers erin zitten, heb ze er nog niet uitgehaald en kga er niet aankomen ook,
zie dat hij slechter start dan tevoren, hij draait nu zo goed!

Guido, ik heb een hefinrichting gevonden van een iets jonger type met dezelfde achterbrug, en die heb
ik nu overgezet op de R19. Een hef is tenslotte altijd handig. Het is wel jammer dat mijn zijplaat nu niet meer past,
de originele R19 met hydrauliek heeft een zijplaat met een bult in, want de pomp steekt buiten.
Ik doe gewone motorolie in dat reservoir, in de handleiding van mijn MAN stond ook dat er in het hefblok 15w40 mocht
Van lawaai valt die mee, ik denk dat deutz en MWM nog iets harder klinken. Maar de motor die zachtst vanal draait
is toch wel een MAN motor, je mag gerust eens langskomen als je het verschil eens wil horen.

Groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R19

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Het is ergens wel logisch dat de Hanomag en de MAN stiller zijn, luchtgekoelde motoren zoals Deutz en Güldner draaien altijd harder doordat ze geen watermantel hebben. De Güldner maakt wel meer leven als hij koud heeft maar eenmaal op temp betert het een beetje en persoonlijk vind ik het ook een speciaal geluid. Jammer dat ze dergelijke motoren niet meer bouwen :(

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Carl »

Hallo Tim,
Ik geloof dat je een lieve moeder hebt als ik zie dat jij zomaar je tractor mag in gang zetten binnen in de garage, met daarboven nog de binnendeur (naar het huis toe?) open.
Ik denk dat moeder, de vrouw, dit hier minder zou appreciëren (maar ja, de mijne rookt wel wat meer)

http://nl.tinypic.com/player.php?v=2uylwnp&s=3

Je ziet hem hier in Bonne Espérance een paar jaar geleden, na een nachtje buiten slapen. Hij had waarschijnlijk de camera gezien, want ik moet zeggen dat hij die keer zijn uiterste best heeft gedaan om zijn traditioneel ochtendhumeur niet al te sterk te laten blijken.

Het schijnt een typisch fenomeen te zijn van deze motoren die in de Super BWD-6 als de mijne, maar ook in de latere B-450 zaten. Ik heb ooit een Engelse video gezien over deze tractoren uit het Engelse Doncaster, en men wijdt daar een hele passage aan.
De motor is nu al 9 jaar helemaal vernieuwd, en ik moet zeggen dat hij het in dat opzicht niet veel beter doet als vóór zijn restauratie, toen hij vrijwel al zijn segmenten had opgegeten. Hij doet het nu enkel wat minder lang, maar hij start wél beduidend beter op lagere temperaturen. Beneden de 15°C moest je daar vroeger niet aan beginnen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R19

Bericht door SFVke »

Dag Carl,

En ik maar denken dat een gloeikop veel rookte...

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Hallo Carl,

Je hebt het een beetje mis op, dit is de schuur waar hij instaat, in onze garage zou hij niet mogen hoor
van moeder.. Dit is eens een oldtimer die je kan in gang steken zonder dat je vergast wordt :D
Als ik mijn MAN in gang steek in de schuur zie je niks meer, en loop je zo snel mogelijk buiten.
Beetje gelijkaardig tafereel bij jou international precies..
Ik heb jou bwd-6 zien starten op de werktuigdagen, en inderdaad de eerste minuten rookte hij nogal
vierzon-achtig, maar na een paar minuten was de rook wel volledig weg, zo hoort het ook!

Wesley,

Dat een MAN zo zacht draait ligt vooral aan zijn direct ingespoten verbrandingssysteem
(de middenkogel verbrandingsruimte in de piston).
Een MWM of hanomag bijvoorbeeld heeft echt zo'n harde dieselklop, dat heeft de MAN helemaal niet.
Jou Güldner kan inderdaad ook nogal van zijn oren maken als hij koud heeft :D

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R19

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

De Güldner valt nog goed mee als je hem vergelijkt met de Deutz D40. Die kon pas leven houden, ik mocht bijregelen al dat ik wilde hij bleef hard draaien, te hard naar mijn goesting.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Zo staat de R19 er nu bij.
Altijd leuk om zonder reden wat te gaan rondrijden, het is veel leuker
dan fietsen vind ik, je moet niet zelf trappen en hij is best zuinig :D

Tim
Bijlagen
DSCN6771.jpg
DSCN6773.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R19

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Het is inderdaad leuker dan fietsen, wat ik wel had met de Hanomag was dat de meeste fietsers mij voorbij staken.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Carl »

Hallo Tim,

Proficiat, hij ziet er mooi uit.

Ook mooi dat ze je een grote nummerplaat gegeven hebben. :twisted:
Hadden ze je een kleine gegeven die zo plat op de garde-boue ligt, dan kon je ze zéker niet lezen. :oops: Een vooraan kan je ze ook niet lezen!
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie