Hanomag R19

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Hanomag R19

Bericht door Tim »

Sinds een paar maanden is er nog eentje in de collectie bijgekomen,
namelijk een Hanomag R19 uit 1955.
Er stond achteraan een (houten!) sproeivat opgebouwd, de pomp hing
de zijkant van de tractor en de sproeiarmen vooraan. Waarschijnlijk heeft
die alleen maar gediend om te sproeien, maar aan de slijtage van de tractor te zien
heeft die wel 1000den hectaren gesproeid :D
Hij had waarschijnlijk een 15tal jaar stilgestaan. Hier enkele foto's!

Hoe hij erbij stond bij aankoop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand die de leeftijd kan schatten van de opgebouwde sproeier? Het is een eiken vat, kan er altijd nog wat wijn in bewaren :D
Afbeelding

Op het eerste zicht heel veel werk, zou de motor draaien? stuur is kapot en zit helemaal los, enorm veel speling op voorwielen en fusees, lelijke sproeiwielen
achteraan, heel die sproeier opbouw, genoeg rotte plekken in het plaatwerk, differentieelpedaal en handrem vast, enz...

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 19 jan 2012, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Carl »

Hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Spijtig dat de foto's wat eentonig en weinig verhelderend zijn.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R19

Bericht door Allis-Chalmerske »

jammer genoeg kan ik de afbeeldingen niet zien. Ben anders wel benieuwd hoe dat die eruit ziet. Ga je deze ook volledig restaureren?
Allis-Chalmers FD3 '63
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Hanomag R19

Bericht door Fergieman »

Hoi Tim,
Kan de foto's ook niet zien. Het is waarschijnlijk een 2 cilinder, is de pomp ook met vacuumregelaar, ik heb zo een R425 staan.
Gr Johan
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R19

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Tis een leutig ding om mee te rijden. Ik vertrok er altijd mee in 5de.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Hanomag R19

Bericht door guido »

Tim je maakt ons allemaal zeer nieuwsgierig met je onzichtbare fotos.
In 1967 kocht mijn vader een Allaeys driepuntsproeier 600 liter,dat was reeds een kunststofvat.
Daarvoor had je nog de koperen en metalen tanks.Ik denk dat die sproeimachine even oud is als de trekker.
Kan je nog ergens de merknaam van de spuit vinden?Is het niet mogelijk om de spuit mee te restaureren?
Ik heb reeds zeer mooie exemplaren gezien op internet, mooi verniste tank en al dat glimmend koper van de
leidingen,kranen,pomp en spuitdoppen. Dan zou je een unieke Hanomag hebben.
mvg Guido
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Hallo allemaal,

Er is precies inderdaad een probleempje met de foto's. Maarja externe links met foto's zijn blijkbaar niet zo betrouwbaar..
Het spijt mij Guido, maar ondertussen heeft mijn vader het sproeivat al in stukken gezaagd voor brandhout..
De helft van de sproeiarmen ontbraken ook, enkel nog het raam aan de voorkant van de tractor hing er nog aan.

Johan, het is inderdaad zo'n tweecilinder D14 met vacuumregelaar. Ik heb ook nog een R425 maar deze heeft al
een mechanische regelaar, die is van 1960, van welk jaar is de jou we?

Wesley, het is een leutig trekkerke, je kan inderdaad aanzetten in vijfde, maar ik vind het helemaal zo geen
tof ding om mee rond te rijden. De ambriage is veel te ruw, het is alles of niks, meestal aanzetten met een sprong :D
En nu ik er een originele hef heb opgebouwd, zit ik niet meer in het midden, en veel te dicht op het gaspedaal,
geef mij maar de M-A-N qua rijcomfort! En bovendien is het heel lastig werken aan een R19, alles zit op elkaar gepropt,
je moet maar eens proberen snel je stuurhuis uithalen, of de rechter vloerplaat demonteren.. :lol:
Bijlagen
DSCN0119.jpg
DSCN0115.jpg
DSCN0110.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Als je iets nieuw hebt is er geen tijd te verliezen, na een kleine twee weken draaide hij alweer als nooit tevoren.
Hij had waarschijnlijk erg lang stilgestaan, de gasklep zat vast in de inlaat. (het is een vacuumgeregelde mazoutpomp
met een gasklep in de inlaat)
Dit losgemaakt, verse olie opgedaan, mazouttank gespoeld, nieuwe filter erin, kleppen geregeld
en de startpogingen konden beginnen. Na een paar keer gloeien en wat starten was er al rook te zien.
En plots was hij daar, op 1 poot begon hij te pruttelen. Dan maar stilgelegd, tweede cilinder wou niet mee...
Dekseltje van de mazoutpomp opengedaan en inderdaad, er bleef 1 plunjer hangen. Deze terug losgemaakt,
en opnieuw starten. Ja hoor op twee poten deze keer, maar hij was nogal overenthousiast, hij vloog meteen
vol in toeren :shock: snel de injectorleidingen losgedraaid en nog eens gekeken naar mazoutpomp. Die vacuum
regelaars zijn gevaarlijk zeggen ze, als het membraan gescheurd is kan je wel eens een gelijkaardig probleem
hebben. Ik had geluk, de tandlat die het membraan verschuift zat gewoon ook vast door het lange stilstaan.
Leve WD40! Derde keer goeie keer, hij draaide meteen mooi stationair, en de volle 3 bar oliedruk!

De motor is al goed, dat is veel waard, nu de rest nog..
Ondertussen heb ik er al nieuwe voorbanden op gelegd (het juiste merk michelin natuurlijk!) Nee grapje, het zijn BKT's :lol:
foto's zeggen meer dan duizend woorden, bekijk de foto's dus maar eens.
Bijlagen
DSCN6120.jpg
DSCN5812.jpg
DSCN5811.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R19

Bericht door Allis-Chalmerske »

mooi,mooi, hij heeft in ieder geval geleefd dat kan je wel zeggen. Dat die nog 3bar oliedruk heeft kan ik wel geloven, als je het smeersysteem van hanomag ziet weet je waarom.

Dus tegen de zomer is die weer als nieuw? :mrgreen:

veel succes ermee!

mvg,
Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Zoals je ziet zitten er ook al andere achtervelgen op, met 20 jaar oude bijna als nieuwe Alliance banden!
Hij ziet er al een heel stuk beter uit :D de voorlopige plannen met de R19: technisch helemaal in orde
brengen om te gebruiken in het drukke oldtimerseizoen, voorlopig denk ik nog niet aan herschilderen,
hij ziet er leuk uit en redelijk origineel, en bovendien zijn er andere die ik dringend een nieuwe laag
verf wil geven (Zetor Super 50..)

Het stuurhuis zat heel veel speling op, niet moeilijk ook, het zat vol water.. De tractor moet wel
redelijk uit elkaar, stuur eraf, tank eraf, dashbord langs de stuurkolom wegschuiven, de beplating
waar de tank op steunt helemaal loshalen,... Nieuwe stalen kogels erin, nieuw kunststof busje gedraaid
die de stuuras op zijn plek houdt in de stuurkolom, een hoop vet erin en we kunnen weer voort.

De vooras van hetzelfde, tot op de draad versleten, hoeveel hectare dat ding gesproeid heeft ik weet
het niet, maar volgens mij was het de grootste loonsproeier van de streek :D
Fusees de helft weggesleten, wielnaaf uitgesleten waar lagers zitten, vooras uitgesleten door dat
de fuseebussen helemaal weggesleten waren, stuurkogels opversleten, man man. Gelukkig had ik
enkele goeie vervangingsonderdelen :D Er is een andere vooras ondergekomen, nieuwe fuseebussen,
goeie fusee's, wiellagers correct nagesteld, een andere stuurstang, weer een hoop vet en klaar is kees.

De uitlaatcollector was een gat in geroest, de uitlaatdemper (het leuke bolletje van hanomag) was afgekraakt
en helemaal rot heb ik ook vervangen door andere in een veel betere staat. Nu rookt hij teminste langs
de uitlaat naar boven in plaats van langs de zijkant door de motorkap :D
Na een tijdje te hebben rondgereden lag er meestal een plas olie onder, het carter moest ervanonder
want er zat een gaatje in.. Dit is ondertussen ook al hersteld.

Intussen ben ik er ook al mee naar de keuring geweest en gekeurd als oldtimer. Was geen probleem natuurlijk,
hij remt goed genoeg en zit geen speling op het stuur en ik had mijn gevarendriehoek bij. De nieuwe
nummerplaat is ook al toegekomen, 1-OYD-322, als je mij toevallig ziet rondrijden, zwaai gerust eens ;)
En het ritje naar de keuring was ook goed als testrit, 25km gemaakt zonder problemen!
Bijlagen
DSCN5816.jpg
DSCN6123.jpg
DSCN6136.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie