David Brown prairie diesel

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Allis-Chalmerske »

Dan had je waarschijnlijk ook niet zo veel stootrand en kun je goed de oude bussen opnieuw gebruiken. Die stootrand hoger brengen is dan inderdaad nodig om te voorkomen dat je nieuwe segmenten kapot gedrukt worden tegen die rand.
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel hoger je die rand brengt, je moet alleen zorgen dat de segmenten deze niet kunnen raken, 2 mm is voldoende lijkt mij zo, maar ik denk zelfs dat je helemaal tot boven de cilinderbus mag gaan. Als je de pistons zou willen verwijderen zonder de segmenten te beschadigen moet je toch ook alles wegdraaien? Kan die garagist waarvan je die ruimer geleend hebt jouw daar niet meer uitleg over geven? Hij moet toch weten hoe dat dat werkt?

Ik dacht eerst dat je cilinderbussen heel erg versleten waren omdat je sprak over uitdraaien van de cilinderbus in het begin :D

Zoals Tim zegt die oude tractors moeten toch niet meer veel uren maken, er zijn er velen die niet eens moeite (lees: kosten) doen om de motor een beetje in orde te krijgen.

bij mijn Allis-chalmers heb ik de stootrand met de honer weggeslepen, ik had liever nieuwe bussen gekocht maar die zijn er gewoon niet, nu de stootrand was niet zo groot maar het was toch beter geweest met nieuwe. Hij draait en start nu ook goed en verbruikt weinig olie maar heeft wel een beetje onderdruk. Daar heb ik ook mee geploegd en van alles en dat gaat ook. Voor die paar keren dat ik ermee rij kan ik ermee leven.

Ik ben benieuwd hoe het zal uitpakken, maar ik denk dat het zeker beter zal zijn dan dat het was.

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

Laurens,

Die garagist heeft er ook nog niet mee gewerkt,die ruimer zat in de overname en was van de vorige garagist.Moest die man nog leven zou hij meer dan 90 jaar zijn.
Het toestel moet al oud zijn,het zat nog in de originele doos.
mvg Guido
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Allis-Chalmerske »

Je hebt hem al terug in elkaar gezet. Hoe heb je het nu gedaan, enkel de stootrand hoger gelegd?

Wanneer denk je de eerste start kunnen te doen? Ik ben wel een beetje nieuwsgierig :D

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Carl »

Overuren gedraaid, Guido?

De reden voor de nieuwe segmenten, was dat olieverbruik of compressieverlies? Persoonlijk het ik geen goede ervaring met nieuwe segmenten in oude cilinderbussen, doch wellicht waren mijn cilinderbussen veel meer versleten dan deze van u. Ik had een stootrand van wellicht een halve milimeter, zo ver waren ze ingesleten. Het compressieverlies was dermate groot dat de segmenten wegbrandden, en de pistons op de zijkant zelfs wegsmolten.

Afbeelding
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Tim »

Hallo Guido,

Goed gewerkt zo te zien. Hij heeft waarschijnlijk alweer gedraaid?
Mooie werkplaats heb je daar, daar kan veel binnen :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

Hallo,

Toen ik de trekker kocht wist ik niets van de voorgeschiedenis,de motorolie was een dikke brij met water in. Ik heb de traktor niet geprobeerd,maar hem direkt open gedaan en raad gevraagd aan twee ervaren traktor mekaniekers .
Wat ik gedaan heb :nieuwe schalen op de drijfstangen van de zuigers ( de bouten gespannen op 7kgr, eerst op 7.5kgr geprobeerd en ze rokken uit )
nieuwe segmenten en de stootrand weggenomen,laten honen door ervaren mekanieker met boormachine
de cilinderkop laten reviseren
injekteurs laten testen, dat het was ok
In mijn loopbaan als landbouwer heeft de dealer van onze DB 950 en 990 nieuwe segmenten gestoken als de cilinderkoppakking kapot was, samen revisie cilinderkop en dat was niet slecht.
De trekker start zeer goed bij dit koude weer(veel beter dan mijn DB 990 die ik dagelijks gebruik) ,rookt weinig ,draait een beetje onregelmatig op ralenti,maar draait mooi op hogere, toerentallen,zou ik beter de membraan van de regelaar vernieuwen ? Links voor is er veel lawaai(tikkend geluid) ik denk dat het van de injektiepomp is.Ik was bijzonder tevreden van het resultaat.
Maar als de motor mooi warm heeft komen er spatten olie uit de uitlaatbuis,dit komt warschijnlijk langs de inlaatkleppen(vroeger hebben we dat eens gehad bij een DB 900) Ik denk van nieuwe rubbers te bestellen en de veren van de kleppen te doen met de piston naar boven om ze erop te steken. Ik begrijp niet hoe het komt dat die olie uit de uitlaat komt niet verbrand.
Ik hoop dat ik dit euvel kan oplossen,ik heb liever geen oliesproetjes in het gezicht.Bij de Vierzon is dit normaal anders staat hij te mager zeggen ze.
groeten Guido
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Carl »

Hallo Guido, mooi dat je trekker goed draait en start. Wat die oliespatjes betreft, onze IH op het hof had daar ook last van, vooral na de vele korte ritjes tijdens de winter om de dieren de voeren. Dat verdween meestal na de eerste voorjaarswerkzaamheden. Misschien helpt het wel om de klepdichtingen te venieuwen, op voorwaarde dat er niet al te veel carterdruk is. Soms is die tijdelijk wat relatief groot na het plaatsen van nieuwe segmenten, doch het zou niet echt mogen omdat je de cilinderbussen gehoond hebt.
Wat het onregelmatig draaien betreft op ralanti, veel van die vacuüm geregelde brandstofpompen hebben daar last van. Ik heb een dergelijke tractor gekend in mijn jeugd, en die had er ook last van. Misschien eens navragen of er geen 2 veren zitten in het regelaarhuis; soms zit er een 2de veer in, een lichtere, die juist bedoeld is om de ralenti wat stabieler te houden. Het zou kunnen dat het dan iets betert wanneer je deze wat bij- of ontspant. Een (beperkt) lekke membraan herken je als de motor te hoog in toeren begint te draaien, en uiterst langzaam terugkeert naar ralenti of een lager toerental. Wanneer ze helemaal lek is, dan gaat de motor onherroepelijk en ongecontroleerd over zijn toeren, (en meestal ook naar de filistijnen !)
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie