Hanomag R430

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R430

Bericht door Tim »

als dat al grote wielen zijn voor 27pk..
mijn MAN heeft ook 6.50-20 vooraan, en 4wd! en die heeft maar 18pk :D

Welke achterwielen zaten erop origineel, 12.4-28?
voorwielremmen lijkt mij nog een interessant project op zo'n oldtimer, is dat
niks leuks om eens te bouwen als je je verveelt? ;)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

Origineel zat er inderdaad 12.4-28 op, maar dan hangt die helemaal achterover en dan loopt die ook maar hooguit 20km/u. Dus als ik grotere achterwielen heb staat hij mooi horizontaal en loopt die nog wat harder op de weg. Kleine versnellingen zijn geen probleem want er zit een kruipbak op.

Om voorwielremmen te bouwen kun je wel ergens trommels of schijven van een oude auto gebruiken met hydraulische bekrachtiging. Bij mij is het probleem dat ik het meestal te druk heb om me te vervelen :D Ik heb anders nog wel een hoop (goede :P ) ideeën, maar tijd is meestal een probleem. Wij hebben nog een stuk MF liggen zonder motor, daar de motor in van een ford sierra inbouwen die we eens ooit hebben afgebroken, dan loopt die ook hard en dan vierwielberemming en al daarop zetten, zo gewoon voor de lol zou ik al zo'n ding bouwen het zou wel veel bekijks hebben denk ik :D
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R430

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Het is het veiligst als de aanhangwagen ook geremd is, er bestaan daar verschillende manieren voor: de Russische manier is dat je de trekker van de rem (een trekker zoals een handrem van een kar) gewoon naast je zet, als je remt moet je ook aan de hendel trekken of je kan doen zoals de meeste oostblok tractoren: luchtremmen maar dat is meer iets voor Tim ;) .
Voor motoronderdelen kan je veel voor Hanomag vinden bij Granit.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

Dat systeem met een rem die je zelf moet optrekken ken ik, ik weet nog iemand die dat heeft op een oude mesttank. Er zijn er ook die gewoon met een hydrauliek ventiel remmen i.p.v met een echt rem ventiel op olie, dan moet je wel iedere keer met je hand die hendel bedienen.

Voor Hanomag onderdelen ga ik eens informeren bij Janssen in Duiven (NL) hier is iemand bij mij in de buurt die daar alles heeft gehaald voor zijn hanomag brillant 701. Daar zijn de onderdelen een naar het schijnt een stuk goedkoper dan bij Granit en van betere kwaliteit. We zullen wel zien. IK ga eerst maar eens een lijst maken met alle onderdelen die nodig zijn.

Groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie