Deutz D40L

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo allemaal,

Hier wil ik m'n actuele project voorstellen, een Deutz D40L. Ik had al eens een keer vermeld in een ander topic dat deze Deutz ook wel eens onder handen genomen moest worden. Toen hij plots een fel piepend geluid begon te maken, en we er niet meer mee konden rijden was het tijd om met de restauratie te beginnen. Deze tractor is van een nonkel van mij, maar wij rijden er al bijna 10 jaar mee. Daarvoor heeft de Deutz gediend om voetbalvelden te maaien, vandaar ook de gazonbanden. Toen de gemeente het onderhoud van die voetbalvelden heeft overgenomen, was de Deutz niet meer nodig. Zo is hij dan bij ons beland. In het begin werd hij nog gebruikt voor kleine klusjes maar omdat er toen zoveel andere tractoren zijn bijgekomen was dit ook niet meer nodig. De laatste tijd nemen we hem mee naar een treffen of om een rondritje te doen. Omdat m'n nonkel een liefhebber is van oude ambachten(en andere oude zaken), heeft hij ons gevraagd om het Deutzje op te knappen. Naar de kosten moet ik niet kijken als het slecht is wordt het vervangen. (dus alles wordt nog met goud belegd :mrgreen: )

Het felle piepende geluid was afkomstig van de v-riem spanner van de turbine. Hierin zijn de lagers helemaal gaar. Een ander en veel groter probleem is de versnellingsbak. Bij deze Deutz is de hendel van de hoog/laag geblokkeerd in de hoog-stand omdat hij anders uit versnelling springt. Een Deutz Dealer zei dat dat kwam omdat de lagers van de achteruit eruit lagen. Ik heb hem opengedaan en de oorzaak gevonden: het tandwiel van de achteruit hing gewoon los op z'n as rond te slingeren en door de blokkage van de hoog/laag hendel is het er niet beter op geworden. De as van het tandwiel is heel fel ingelopen. Onderin de versnellingsbak lag dan ook een hoop ijzerslijtsel. Toch waren de tanwielen nog in een behoorlijke staat, goed genoeg om opnieuw te gebruiken. In het tandwiel van de achteruit wordt een bronzen bus geperst en er wordt een nieuwe as voor gedraait. Dan zou het uit versnelling springen opgelost moeten zijn.
Verder bleken er nog 3 verschillende gloeibougie's in te zitten, wat het slechte starten verklaard. De motor is voor de rest nog in behoorlijk goede conditie, Deze heeft compressie en oliedruk genoeg dus een revisie is niet echt nodig. Wel wordt deze opnieuw afgedicht. Voor de rest zijn er nog wel wat kleinere mankementen die verholpen moeten worden. Ook moesten de gazonbanden erop blijven, enkel vooraan krijgt hij nieuwe rubbers.

Technische gegevens:

Motor: Deutz F3L712 3 cilinder 4-takt luchtkoeling(wervelkamer)
Inhoud: 2550 cm3
vermogen: 35pk bij 2150 tr/min
Versnellingen: 8v + 2r
Max. snelheid: >25km/u
Bandenmaat: achter 13.6-28
voor 6.00-16
gewicht: 1450kg

Hier zijn al enkele foto's, momenteel ligt hij nog veel verder uit mekaar, daarover volgt nog een updatje. Normaal zou ik er veel meer aan hebben gedaan maar door allerlei andere zaken die er tussen zijn gekomen. Tot nog toe vlot het niet echt, het zal dus een project gaan worden voor deze winter.

Foto's:
Bijlagen
Afb0547.jpg
Laatst gewijzigd door Allis-Chalmerske op 30 aug 2011, 20:01, 4 keer totaal gewijzigd.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Meer foto's volgen nog, als ik terug foto's kan plaatsen op het forum

Groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Van de D40 die ik had zat het tandwiel van de achteruit ook te slingeren. In dat tandwiel zit er een naaldlager die op zijn plaats word gehouden door 2 circlipsen in het tandwiel. De as heb ik doen draaien in hard staal, het scheelt de helft in kosten tov een originele van Deutz.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo,

Een kennis is momenteel bezig met een nieuwe as te maken, die daarna nog gehard wordt. Voor zover ik kon vinden zat er oorspronkelijk ook een naaldlager in, maar iemand beweerde dat dat niet kon. De ruimte zou te klein geweest zijn.

Het tandwiel was licht ovaal uitgesleten, nu wordt er een bus ingeperst uit zelfsmerend brons, die daarna nog op maat gedraaid wordt. Ik weet niet of dat dit beter zal zijn als een naaldlager, maar voor het geen dat die gebruikt nog gebruikt wordt zal het wel voldoen.

(ik weet niet waarom maar ik kan opeens geen bijlages meer toevoegen aan mijn berichten, er staat dan:"Sorry, de forum bijlagequota is bereikt." wie heeft hier nog last van? Of ligt het aan mijn computer?)
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Deutz D40L

Bericht door Tim »

Waarschijnlijk ligt het niet aan jou computer, maar zit de capaciteit van het forum vol?
Ofwel heb je de capaciteit per gebruiker overschreden, met al jou foto's hier ;)
Kan je ze niet op een externe site zetten en ze daarna hier tonen
door de [img] te gebruiken en daartussen je link?

Is het een echte deutz kwaal misschien dat lager dat kapotgaat? Als Wesley de zijne gelijkaardig probleem had..

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

De boiten zijn niet de sterkste kant van Deutz, vooral deze waarbij pennen gebruikt worden om gemakkelijk te schakelen (zelfde liedje bij Güldner G serie). De motoren zijn daarentegen beresterk: rijden met een rode uitlaat, rijden tot de motor vastzit van de hitte: laten afkoelen en geef maar terug gas. Lang leve luchtkoeling :D

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Die slechte versnellingsbakken zijn inderdaad een probleem bij deutz, geen wonder als je dat zo bekijkt. In een D50 ligt dezelfde bak als in een F2L514, die de helft van de pk's heeft. Of een F2L612 die heeft dezelfde bak als en F1L514. Die bakken zijn niet berekent (alsof er toen iets berekent werd :P ) op zoveel vermogen, of het komt gewoon doordat de Deutz motoren te sterk zijn, en dan moet iets het begeven hé :D

Zoals je zegt Wesley, die motoren gaan altijd. Ik heb er een gezien die was vastgelopen, even laten afkoelen en daarna ging die weer. Je merkte er niks aan, behalve dat er immens veel wiite rook uit de carterontluchting komt. Als je dan de piston en de cilinder ziet die zijn vastgelopen, zijn die gewoon vastgesmolten geweest.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hier zijn nog enkele foto's, momenteel ligt hij in 3 stukken uit mekaar. Daar plaats ik ook nog foto's van

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Allis-Chalmers FD3 '63
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Deutz D40L

Bericht door guido »

Is die versnellingsbak eigen fabrikaat van deutz of is die van ZF?
groeten Guido
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Deutz D40L

Bericht door stompkopfan »

hallo
ik denk dat in dit type een deutz boite zit
bij mijn deutz zit er ook een deutz boite in en nu ik weet dat het dezelfde boite in een d50 zit zal ik er eens goed opletten
ja deutz motoren zijn zeker bere sterk spijtig dat de deutz boiten de naam hebben van veel lawaai te maken en snel te begeven, ik weet niet of ik mijne boite ga open doen, ik heb de aftakas eruit genomen en eens goed naar de tandwielen gekeken en er zit geen te schommellen of er zijn geen tanden af, alhoewel het een baan traktor was, maar ik ga het daarom nog eens aan de experts vragen ; wat moet ik doen
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Plaats reactie