fahr KT 10

Hier verwachten we alle bijzonderheden over uw oude motoren allerlei, hun specifieke kenmerken en hun toepassingen.

Moderator: Carl

Plaats reactie
stefaan1983
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2009, 18:47

fahr KT 10

Bericht door stefaan1983 »

Ik heb een fahr kt 10 op de kop getikt;
deze heeft een tweetakt watergekoelde dieselmotor met starthulp een gloeilont maar ik krijg hem niet aan de praat
het dieselpompje werkt, de injecteur vernevelt mooi en gloeilont brand op maar er komt geen enkel rookwolkje uit!
naar mijn gevoel zit er genoeg compressie op want de gloeilont ontsteekt zelf door de druk en ik moet echt trekken aan de wendel;
ik heb wel nog niet de diesel ververst; maar diesel wordt toch niet secht?
iemand ervaring hiermee?
groeten
stefaan1983
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2009, 18:47

Re: fahr KT 10

Bericht door stefaan1983 »

was vergeten vermelden dat het om een hatz motor gaat
schlepper
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:11
Locatie: Deinze

Re: fahr KT 10

Bericht door schlepper »

dag stefaan,
ik heb dezelfde fahr kt 10 motoculteur.
de man waar ik die haalde leerde mij een start procedure waarmee de mijne telkens gewillig in gang gaat:
zet de gashendel op halverwege,
trek aan de mazoutpomp de knop uit zodat je dubbele mazout krijgt
draai de lonthouder uit en steek de lont erin en leg dat klaar binnen hanbereik
draai nu met de hendel een 15 tal keer de motor snel rond
draai de lonthouder met lont in de motor
trek met de hendel twee keer goed tegen de compressie aan zodat de lont zichzelf aansteekt en de derde keer snok je hem stevig door:ziezo
hij draait altijd van de eerste keer als ik dat zo doe.
het is een sachs tweetakt motor en zoals alle tweetakten zetten die wat roet af.
soms is dat zo erg dat de uitlaatpot dicht slipt en dat is mischien uw probleem,als het niet lukt
zou ik die eens afvijzen en dan zie je het wel als die nog voldoende kan doorlaten of niet.
groetjes,
Stefaan.
(per toeval heben we dezelfde naam )
stefaan1983
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2009, 18:47

Re: fahr KT 10

Bericht door stefaan1983 »

het is inderdaad een sachs motor ;
ik ga eerst eens beginnen met overal verse diesel in te doen want hij heeft zeker 15 jaar stil gestaan(wel op een droge plaats) en de procedure die u aangehaald hebt eens proberen,
maar ik vrees dit ik te weinig compressie heb!
zelfs met gloeilont komt er geen rookpluimpje uit.
normaal zou de compressiedruk toch een beetje moeten helpen met het aanzwengelen of hebben deze motoren zo een lage compressie?
want het is precies alsof de druk via de segmenten verdwijnt.
Ik heb de luchtfilter eens verwijderd maar de piston is niet gegroefd of geschonden
stefaan1983
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2009, 18:47

Re: fahr KT 10

Bericht door stefaan1983 »

ik heb hem met veel moeite kunnen starten door de kop met een verfbrander op te warmen en daarna wat motorolie door de opening van de lonthouder in de cilinder te spuiten want de segmenten (zuigeringen) dichten niet af . Olie zorgt voor een beter afdichting. Er is dus een sieus tekort aan compressie
de cilinderwand is nog mooi glad; maar heb de kop er nog niet afgedaan!
ik veronderstel dat een set nieuwe zuigerveren en honen moet volstaan?

ps zuiger en veren en schelpen zijnnog te verkrijgen
Plaats reactie