bernard k2

Hier verwachten we alle bijzonderheden over uw oude motoren allerlei, hun specifieke kenmerken en hun toepassingen.

Moderator: Carl

stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

bernard k2

Bericht door stompkopfan »

dames en heren
dit keer stel ik jullie een motortje voor :mrgreen: dat al enkele maanden in mijn hangar staat en dat ik einde september gekocht heb
het gaat om een bernard k2
dit motortje heb ik gekocht nadat medeverzamelaar Lieven Van den Dooren, mij een tip had gegeven over deze motor
toen ik naar de eigenaar belde om een afspraak te maken vroeg ik of deze motor nog draaide, dit was zij antwoord:" dit motortje staat al 20 jaar hier bijmij vanachter in mijn tuinhuis en daar staat het nu nog steeds, ik heb het sindsdien niet meer doen draaien maar toen draaide het nog wel, als je eens komt kijken kunnen we hem altijd eens doen starten."
dus een afspraak gemaakt en s 'anderdaags om 9 uur stonden ik en mijn vader bij die persoon op zijn oprit
de eigenaar was net bezig het oliepeil aan het nakijken. alles eens goed bekeken, wat benzine in gegoten en 3 maal aan de levier/hendel trekken (dit type moet je met een hendel starten, soort van "slot"machine als in de casino's) en direct was de motor vertrokken!!
direct een overeenkomst gesloten en de motor zat voor ik het wist in de koffer van de auto ;)
dus de motor die namiddag nog eens proberen starten maar na een paar seconden viel deze weeral stil
ik ben toe op onderzoek gegaan en de dader voor dit probleem was een bougiekabel die zijn beste tijd al lang gelden gehad had
dus een nieuw kabeltje monteren nog eens proberen en voila het probleem was verholpen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deze bernard motoren kon je als optie met een waterpompje bij kopen zoals je kan zien op de foto's
dus deze motor is in hele goede mechanische conditie enkel de vuil groene verf moet er van mij af en we gaan hem restaureren naar het juiste bernard kleur: cement grijs
dus de waterpomp is al gedemonteerd en afgeschuurd, de benzinetank is ook al afgeschuurd verder staat de blok bijna "naakt" enkel het vliegwiel krijg ik er niet af maar er heeft mijn iemand beloofd om mij een poulie trekker te maken om deze eraf te krijgen
verder denk ik dat deze restauratie snel zal verlopen
hetgene waar de meeste tijd gaat inkruipen is denk ik het maken van een nieuw karretje :?
ik heb gisteren op de ruilbeurs in lichtervelde achter deze wielen gezocht maar gene (goede) gevonden
hetgene wat ik wel gekocht heb zijn oliekannetje (van pieter :D ) 2 benzinekraantjes, en een boekje van Claeys
maar dan gaat mijn zoektocht verder
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dus moest er iemand zulke wielen liggen hebben (zat ook op oude ploegjes) en deze wil verkopen mag mijn altijd contacteren
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: bernard k2

Bericht door SFVke »

Dag Jeroen,

Ziet er proper uit. Wel speciaal met die hendel om te starten. Ik denk dat ondertussen bijna iedere bezoeker van de ruilbeurs een oliepintje van Pieter heeft.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: bernard k2

Bericht door Carl »

Mooi compact motortje. Proficiat !
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: bernard k2

Bericht door simar »

Hallo Jeroen:

Van stationaire motoren heb ik geen kennis.
Deze Bernard heeft niet de vorm v/d klassieke, watergekoelde Bernard-motoren die ik ken, maar ik zie toch typische
Bernard kenmerken ( vuldop ; snelheidshendel ; magnèto )

Ergens heb ik een 1 cylinder stationaire motor staan met ook zo een dergelijke starthendel; was een aandrijfmotor v/e
el. groep ( ik kom nu tot de vaststelling dat ik ook een stationaire motor heb !!!)

Bouwjaar van deze Bernard ???

Etienne.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: bernard k2

Bericht door stompkopfan »

hallo iedereen
@ Wesley : ja het zijn degelijke oliekannen en voor dat geld was het bijna gratis dus heb ik me een hele doos gekocht :mrgreen:
@ etienne : was dat bij u dat er een bernard k2 te koop stond, ik heb er een zien te koop staan op kapaza?
deze lijkt erg veel op de watergekoelde W0 qua vorm maar je hebt gelijk hij lijkt niet erg veel op de w1/2/3 maar dit komt omdat dit het eerste luchtgekoelde motortje is dat bernard gebouwd heeft dus je zou kunnen zeggen dat dit de voorloper was op de succesvolle luchtgekoelde w110 enz .
deze zijn gemaakt tussen 1935 en 1940 maar spijtig genoeg is het type plaatje eraf gehaald met de nummer erop, dankzij deze nummer kan ik hem dateren maar nu niet maar dus, op de hele oude bernard/conord motoren stond deze nummer ergens op de motor zelf ingeslagen(op de culasse,naast/onder de bescherming van de magneet) maar toen ze meer motoren (moesten) produceren per jaar hebben ze dit (denk ik ) achterwege gelaten, stiekem hoop ik nog om een nummer te vinden, ik heb trouwens een dateringslijst van het begin tot 1950 van de bernard motoren en ik had gezien dat de eerste nummer van 1940 ergens 231xxx is en ik heb ook 3 maal een nummer met 231xxx gevonden op de onderdelen van de motor maar dit zijn spijtig genoeg de onderdelennummers om bij bernard toen te bestellen: 3maal euforie en 3 maal teleurstelling
ik heb wel al kunnen achterhalen dat dit een model van tussen 1935 en 1938 is want vanaf 1938 tot 1940 hebben ze de starthendel aan de rechterkant gezet en niet aan de linkerkant, zoals de mijne
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Tungsten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2014, 07:28

Re: bernard k2

Bericht door Tungsten »

Ik geef hier even de dateringslijst voor Bernard. Deze komt uit de boekenreeks 'Les Constructeurs Français de Moteurs Agricoles et Industriels de 1860 à 1950' waarvan ik hier deel 1 tem 6 heb liggen. Misschien heeft u deze boeken ook? Ook van de pagina over het type K2 heb ik even een foto gemaakt. Verder heb ik nog een oude reclame gevonden van dit type.

Ik wens u veel succes met de restauratie en hopelijk kunt u alsnog een serienummer terugvinden.
Bijlagen
SAM_44881.JPG
K2.jpg
Datering.JPG
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: bernard k2

Bericht door simar »

Hallo;

Ergens heb ik ook een kartonnen doos staan met een aantal bruine oliekannen; ooit gekregen ?? gekocht ?? van Pieter,
ten tijde dat hij nog student was bij mij ( 't zal positieve beïnvloeding geweest zijn zeker ??!!)

Trouwens, hij heeft mij besmet met dat tractorvirus.......

Stationaire motoren heb ik niet (ook geen Bernard K2 ) uitgenomen de hoger beschreven en ontdekte.
Ik heb wel een 4 cyl. Gardner + electrische groep staan ( 110 V. gelijkspanning )
Ook heb ik (momenteel ) 37 Simars + nog veel ander tuig.......

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: bernard k2

Bericht door Carl »

Jij moet volgend jaar eens een 'Dag van de verzamelaar' organiseren, Etienne.
Dit jaar is er een bij Filiep en Jacob Gekiere in Moorsele, Zuidhoekstraat, die doorgaat op zondag 5 juli 2015. Daar doen ook nog een paar andere mensen aan mee, waaronder Pieter en Ward Lapeire, Jürgen Huysentruyt, Paul en Dirk Geldhof en ikzelf. Dat wordt weer een dag afstoffen en 2 dagen sleuren en verhuizen...
Mocht je goesting hebben, laat het eens weten; misschien kan je erbij als 3de organisator, want ik geloof dat de 2de ook ergens van het Ieperse is. Die van jou zou dan eigenlijk mooi tussenin liggen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: bernard k2

Bericht door stompkopfan »

hallo iedereen
uiteindelijk heb ik eureka mogen roepen en dan niet terug moeten inslikken want ik heb de motornummer gevonden!! :mrgreen: :!:
het staat net naast de hendel om gas te geven ingeslagen
de nummer is 405024 en dat maakt het een motor uit 1942
wat raar is want ze zouden deze maar tot 1940 gemaakt hebben maar heb recent nog modellen ontdekt ook van na 1940 en de verhalen uit de tome boeken van claude ouachee zijn ook niet 100% waterdicht
misschien heb je nog van deze modellen gezien maar dan met een koperen trechter voor het water, koperen moeren , koperen carburateur en bij mij is er niet veel in het koper enkel de onderdelen (koppelstukken) voor de waterpomp die MOESTEN in het koper zijn , zijn in het koper en anders niets, dit zou het koper geval wel verklaren, omdat het dan oorlog was en koper moeilijk te vinden was.
ook staat de blok nu volledig in de grondverf en bijna alle andere onderdelen ook , enkel de kar moet ik nog voorzien van 2 "tremen" (of hendels ;) ) en 2 assen voor de wielen
voor de rest hoop ik deze nog af te hebben voor de maand maart

na het spuiten
Afbeelding
Afbeelding

tijdens het spuiten
Afbeelding

de nummer
Afbeelding

net voor en eigenlijk ook al tijdens het spuiten
Afbeelding

mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: bernard k2

Bericht door stompkopfan »

hallo iedereen
nog eventjes een update over mijn bernard
dus ik heb alles afgeschuurd en in de grond verf gezet dus het vuile moeilijke werk is voorbij
gisteren heb ik alles binnenin in het rood gespoten, wat eigenlijk hoort zo want vroeger was dit allemaal zo bij deze motoren. ook de wielen hebben deze kleur
nu vandaag heb ik dan de buitenkant en alle andere stukken in het bernard cementgrijs gespoten, wat mij wel verwonderde dat het zo donker was

ik ben zeer content met het resultaat
ook heb ik al het koper en aluminium dat erop staat al gereinigd en gepolijsd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nog eens een foto van de kant dat achter het vliegwiel zit, hoe vuil het daar was!!
Afbeelding

nu moet ik enkel nog 2 assen aan de kar lassen en 2 handvaten plooien en deze dan monteren en spuiten en ik kan weer opstap naar beurzen met een motortje meer !!
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Plaats reactie