Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.
Vandaag nog een beetje voort gedaan, de barst is wat uitgeslepen zodat ik die proper kan oplassen. Ik heb wel een beetje verder geslepen dan nodig zodat die later niet verder zou rondkruipen. De piston is in heel goede staat, de dichtingen zijn wel een beetje versleten maar ik dat dat normaal is op zijn leeftijd en veel gewerkt te hebben. http://i51.tinypic.com/2u8x6qe.jpg[/IMG]
mvg,
Wesley
Op die 2 foto's met die barst kan ik (nog) niet situeren waar die barst is.
Ze is wel, denk ik, op een zijkant en ik begrijp dat er water achter zit (bij
wijze van spreken!!)
Oorzaak van die barst : vorst of een te grote belasting ??
Volgens mijn ervaring, gaat het lassen met een FGG electrode het best
wanneer men aan de bovenkant kan lassen.
Aan de onderkant lassen gaat praktisch niet.
Merk op ; het zijn dure electroden (waren ze vermeld op dat ene blad ?????)
Ik denk dat de barst inderdaad door een te zware belasting komt gezien de toestand van de trekhaak de barst loopt van vooraan tot een beetje over de uitlaat. Ik ga wel eerst het gietijzer voorverwarmen met een brander, de barst is dan beter zichtbaar en je voorkomt dat hij elders springt. Het zijn inderdaad dure elektroden: 3,45e/ stuk maar kwaliteit kost geld en ik heb geen zin om tijdens de rondritten te moeten stoppen aan iedere beek
Ik heb in het verleden al een paar pakken dergelijke elektroden opgelast en tot nu
toe, heb ik dat nog nooit voorverwarmd.
Ik ben geen voorstander om veel warmte toe te voegen; het veroorzaakt enkel
maar inwendige spanningen bij het afkoelen.
Wel opletten dat er geen vuiligheid in het smeltbad komt (vb. ; verfresten)
De las is redelijk goed gegaan, boven het hoofd lassen ging niet erg goed (kon niet door lassen). Ik ben geleerd geweest door ervaren lassers om gietijzer een beetje voor te verwarmen maar je mag het niet te warm stoken, er bestaan zelfs speciale elektroden om voor te warmen (word veel gebruikt om de boiten bij tractoren op te lassen zonder demontage). Misschien nog een tip met deze koude dagen: las uw stuk niet buiten of niet buiten laten afkoelen, het kan gebeuren dat het stuk heel hard word of elders gewoon springt door te vlugge afkoeling.
Hopelijk houd je las het, ik heb al verhalen gehoord van iemand met een Fendt 100-serie die z'n
motorblok ook heeft moeten lassen, dat hebben ze eerst op z'n kant moeten leggen en dan speciaal voorverwarmd en gelast maar naderhand is het terug
beginnen te scheuren.
@Pieter: Als die geen oliekarter heeft, heeft die dan zo'n appart olietankje zoals bij vliegtuigen en sommige auto's? Of eet die zijn olie gewoon op zoals een 2-takt brommertje?