hallo,
Vandaag heeft ie voor de eerste keer proef gedraaid. Nadat we alles ontlucht hadden draaide de motor weer zoals ervoor. We hebben hem eerst een kwartiertje laten draaien op half gas omdat de oliepomp de vloeistofkoppeling terug moest vullen, daarna even stilgelegd en de versnellingsbakolie bijgevuld. Nu was het grote moment aangebroken en moest er gereden worden
Je kan hem nu een stuk beter in versnelling zetten dan vroeger bijna zonder kraken van de tandwielen, maar het is nog niet ideaal, het is nu goed te doen en je kan hem nu zelfs schakelen als je rijdt maar het gaat niet geheel zonder kraken. Volgens mij is dit wel op te lossen als je nieuwe lammellenpakketten erin steekt, maar zijn die nog te krijgen en wat kosten ze dan?
Nu is de grote vraag: Is het de moeite om deze tractor geheel te restaureren?
Er zijn immers ook nadelen aan verbonden, zo kan je de lift en aftakas alleenmaar gebruiken als het rijpedaal ingetrapt is, dus niet ideaal voor landbouwgebruik. En de versnellingsbak is niet gebouwd voor transport mee te doen over de weg, nogtans loopt deze toch wel 30km/u over de weg. Het "gat" tussen de hoogste en tweede hoogste versnelling is te groot.
Deze tractor is gebouwd om graven en te laden. Als we die nu gaan gebruiken voor iets waar dat deze niet voor gebouwd is gaat dat niet goed uitdraaien. Als je nu een lader wil hebben dan is deze ideaal. Maar haal je de frontlader van die lader af, dan heeft die "lader" geen functie meer.
Heel waarschijnlijk gaan we nu deze motor in onze rode MF 35 steken. Het is niet dat we het opgeven en aan de kant willen gooien omdat het niet gaat zoals gehoopt, maar voor ons wegen de nadelen zwaarder dan de voordelen en gaan we waarschijnlijk dit project stoppen. Moesten we deze tractor kunnen gebruiken als "lader" waarvoor die ontworpen is zou dat mooi gaan, maar daar kunnen wij (nu) niks mee.
We zullen het eens goed moeten bekijken
