CL conord type A van 1920

Hier verwachten we alle bijzonderheden over uw oude motoren allerlei, hun specifieke kenmerken en hun toepassingen.

Moderator: Carl

Plaats reactie
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

CL conord type A van 1920

Bericht door stompkopfan »

hallo iedereen
als eerste wil ik iedereen een zalig kerstfeest wensen
maar ik heb mij vorige week al een vroeg kerstcadeautje al gekocht daarom dit nieuw onderwerp :mrgreen:
dit keer is het een franse motor: een Conord Cl type A van het bouwjaar 1920
deze zie je op evenementen staan met een ronde koperen radiator maar omdat deze een van de eerste exemplaren is zou deze zonder radiator zijn maar met een koelvat
ik heb deze gekocht in ieper maar wilde daar niet draaien maar de eigenaar verzekerde mij dat deze zeker zou draaien dus deze toch mee genomen naar huis
eenmaal thuisgekomen weer een beetje benzine in de carburateur en proberen in gang zwengelen, en ja hoor na een paar keer zwengelen hoor ik nu en dan eens een plof maar het leek meer op het mis raak motor met een zware verkoudheid dus deze binnen gezet om er later eens naar te kijken
nu gisteren nog eens geprobeerd en weer nu en dan eens een plofje, dan maar de bougie eruit gedraaid en zoals ik al dacht de vonk was er 1 x en dan een hele tijd niet meer :shock:
dan maar de hulp van mijn vader inschakelen :D
deze heeft dan de vice platinees er eens uitgehaald, proper gemaakt en de contactpunten eens met fijn schuurpapier afgeschuurd
en ja hoor na een paar keer draaien vertrok hij, en hoe :!: hij sloeg niet op hol maar veel scheelde het niet omdat er iemand aan de reglateur al eens moet geprutst hebben maar dit was dan snel gevonden en hebben we deze al eens een beetje afgesteld

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zoals gezegt zie je deze veel met een radiator maar mijne ga ik maken op het principe van thermosiphon (zie bijlage)
hopelijk is deze snel gerestaureerd zodat ik deze snel kan meenemen naar shows
mvg jeroen
Bijlagen
met radiator
met radiator
thermosiphon
thermosiphon
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: CL conord type A van 1920

Bericht door SFVke »

Dag Jeroen,

Dat is een mooi kerstcadeau, ziet er heel proper uit.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Tungsten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2014, 07:28

Re: CL conord type A van 1920

Bericht door Tungsten »

Dit is zeker een mooie motor. Heel veel succes ermee.

In bijlage nog een oude afbeelding van deze motoren. Rechtsboven ziet u een motor uitgevoerd met ventilator, rechtsonder één met koelwatervat.
Bijlagen
previe10.jpg
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: CL conord type A van 1920

Bericht door stompkopfan »

beste
dank u voor de folder
ja ik ga hem op een kar zetten met een ton omdat het waarschijnlijk zo een type is en ook dat zo een radiator met dat ventilatortje vinden, bijna onbegonnen werk is
ook jij veel succes met je Claeys!!
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: CL conord type A van 1920

Bericht door Carl »

Proficiat met je nieuwe aanwinst. 't Is wel niet zo'n moteurke dat je zomaar efkes in de koffer kunt gooien om mee te nemen. Dat wordt sleuren en trekken!

Prettige eindejaarsfeesten, een goede overgang en het allerbeste voor een schitterend 2015. Met een stel goede vices platinées moet het wel lukken om dit vlot op gang te trekken.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie