Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.
Gelukkig is de Farmall zijn groene kleur kwijtgespeeld en hebben we hem een mooi kleurtje gegeven.
@Carl: weet u welke olie er in de boite mag?
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Amai, serieus in de werken zie ik, ook aan je Vierzon.
Goed dat je nu tenminste realistische kleuren hebt op je FCDV, want dat groen, dat vecht met zo'n trekker.
Kwestie van de olie voor je boîte; dat mag gewone pont- of boîte-olie zijn want de boîte is niet gesynchroniseerd, dus SAE 80W/90, GL4 maximaal, eventueel 90W/140 mocht de boite wat neiging hebben om te janken (ingelopen lagers meestal)
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Bedankt voor de info, toen we er mee reden hoorden we de boite niet. Volgens mij heeft de Farmall bitter weinig uren.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Hij zal wel even goed rijden als hij eruit ziet, daar heb ik weinig twijfels over. Alléén weet ik niet of die Franse International zo fel (in snelheid) zal rijden hij fel in het rood staat.
De Europese, althans zeker de Duitse tractoren van IH zijn meestal niet van de rapste, alhoewel ik dat eigenlijk niet weet van de Franse; zij hebben veel meer als de Duitsers de Amerikaanse manier van construeren gevolgd, net zoals de Engelse IH tractoren, die meestal wel meer als 25 km/u lopen. (Voor de Duitsers is dit meestal maar amper 20 voor de oudste, en een kleine 25 voor de latere)
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Hij rijd en remt erg goed. Ik denk dat hij rond de 18 km/h haalt. Persoonlijk vind ik dat snel genoeg voor een smalspoor, je moet namelijk ook rekening mee houden hij maar 1m10 breed spoort en niet zo stabiel is als bv een FV1 die 1m80 staat.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Mijn allis-chalmers is ook een franse tractor van amerikaanse afkomst en de loopt amper 18km/u. Vroeger kwam dat zo nuaw niet met die
snelheden van tractoren, alles wat sneller ging als een paard was goed.
De smalspoortractoren van tegenwoordig lopen ook 40-45 km/u en die zijn ook niet veel breder dan een 1m10. Als ik die hier in de buurt zo zie rondvliegen daarmee met nog een serieuse wagen geladen met fruit erachter, dan vind ik het gek dat daar niet meer ongevallen mee gebeuren.
Wat ik mij heb laten vertellen over de snelheden van Duitse tractoren in de jaren '60, is dat een Duitse bestuurder voor een tractor die maximaal 20 kmh liep, hij geen tractorrijbewijs nodig had. De maximale snelheid van de tractor werd vermeld in de "Fahrzeugbrief". Een bestuurder die wel een tractorrijbewijs had, mocht een tractor besturen die maximaal 28 kmh liep. Het woord "schummeln" kenden die Duitsers in die tijd ook al: mijn Porsche 308 L van '58 loopt officieel 27,8 kmh, op GPS 37 !
In Zwitserland moet er ook een dergelijke wetgeving zijn geweest; want mijn (kleine) Simar tractor is uitgerust met een (mechanische) snelheidsbegrenzer !!
Het eigenaardige eraan is, dat men die begrenzer kan instellen in functie v/d belasting...... (Zwitserse precisiemechaniek)
Dat klinkt wel interessant, hoe werkt die begrenzer dan precies?
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.