Allis-Chalmers FD3

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Tim
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Hallo,

Hoeveel verdunner en verharder doe je erbij?

Verharder MOET er altijd bij volgens de voorgeschreven hoeveelheid, de verdunner is enkel om het wat dunner (beter spuitbaar te maken)
Dus als je verf al wat dun is, moet je zeker niet nog meer verdunner erbij doen.

Een spuitbus is een stom ding om verf mee te spuiten, je kunt niet echt regelen hoeveel daaruit komt, bijna altijd teveel...
Met een spuitbus ga je nog snel lopers hebben, tenzij je natuurlijk al veel ervaring hebt met professioneel spuitwerk met spuitbussen :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
oldtimerke

Bericht door oldtimerke »

@allis-chalmerke: zeker moet het lukken om alleen maar verharder te gebruiken (heb dit trouwens van een carrossier gehoord). Hoeveel verdunner doe je er dan bij? Altijd goed roeren en en vijftal minuten wachten voor je begint te spuiten. Met wat voor pistool spuit je? Welke kop? Ik spuit grondverf met 1,8 en lak met 1,4. Is je pistool perfect gereinigd? Zoals al eerder gezegd, druk op 4,5 bar, rondstraal in eerste laag en breder gaan in de tweede laag.

Spuitbussen moet je altijd minimum twee minuten schudden, dan gaat 't al iets beter, maar die verf is sowieso stukken lichter als de verf uit potten.

@tim: Ervaring heeft inderdaad al geleerd dat je voldoende licht moet hebben, dus dat komt wel in orde.Een adres voor betaalbaar nieuw plaatwerk (vooral dan spatborden) kan ik je wel geven.
Allis-Chalmerske

Bericht door Allis-Chalmerske »

Ik hou mij altijd aan de opgegeven maten, en ik meet het af in een maatbekertje. van de verdunner doe ik er meestal maar echt het minimum van in. dan roer ik er een paar minuten in tot als ik zie dat ze goed van het roerstokje afloopt. voor ik begin te spuiten die ik eerst een stukje proef om de spuit nog wat te regelen. Spuiten gebeurt bij ons rond de 3-4 bar (soms ietsje meer). Onze spuit gooien we direct na het spuiten open en wassen die dan uit met thinner of benzine. Hoe groot de kop is weet ik niet precies, maar het zal geen grote opening zijn.
Ik ga wel eens proberen om zonder verdunner erin te spuiten eens zien of dat het dan beter gaat. ben benieuwd wat het geeft. In ons werkhuis hebben we een brander staan om te verwarmen zodat het toch ,zeker nu het zo koud is, nog warm genoeg is om te spuiten. als deze opstaat zal het rond de 20° zijn binnen, volgens mij toch warm genoeg om de verf goed laten te pakken.
Allis-Chalmers FD3 '63
oldtimerke

Allis-Chalmerke, wel altijd oppassen met branders, als je bijvoorbeeld met zo'n warmtekanon werkt, heb je ook weer teveel luchtverplaatsing met stof tot gevolg.

Je verf moet je ook altijd zo warm mogelijk proberen te bewaren, kwestie van de kwaliteit optimaal te houden.

Probeer maar eens met zuivere verharder, komt in orde. Niet te lang roeren, is ook niet god.
Allis-Chalmerske

nee, het is niet zo'n brander .het is een zelfgemaakte conctructie van ons: een oude gaston die platligt met aan de achterkant een brander van een ketel uit een huis ertegen, de tank is dus dicht en daarbovenop ligt nog een ton die ermee verbonden is en de uitlaat van de buis staat buiten, dus heb je geen last van stof.

Ik heb vandaag nog een paar laagjes gespoten, en het resultaat is nu veel beter dan anders, ik heb eerst geprobeerd zonder verdunner met alleenmaar harder erin maar dat is toch een beetje te dik om goed te spuiten dus heb ik er een heel klein beetje verdunner in gedaan, en zo gaat het mooi :D

Op de kop van ons spuitpistool staat 1.5 dus het zal wel een kleine kop zijn, maar we hebben er toch al veel plezier aan gehad want we hebben er al veel mee kunnen doen.
Allis-Chalmers FD3 '63
Allis-Chalmerske

hier zijn wat "beelden" van de spuitwerkzaamheden:
op sommige plaatsen lijkt het alsof er lopers in zitten op de foto maar dat zijn gietnaden/fouten.
Bijlagen
motor4.jpg
motor3.jpg
motor2.jpg
Laatst gewijzigd door Allis-Chalmerske op 20 jan 2010, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Allis-Chalmers FD3 '63
Allis-Chalmerske

IK had graag eens de mening geweten van een ervaren spuiter wat vinden jullie ervan? ik ben ook maar een amateur :D
nog een aantal:

(voor de vergrootte versie op de foto klikken deze zijn met de fotocamera gemaakt en dus verkleind.)
Bijlagen
motor7.jpg
motor6.jpg
motor5.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Tim
Contacteer:

Bericht door Tim »

Het ziet er goed uit!
wat een beetje wijze raad al niet kan helpen hé :D
Als hij eens live te zien is zullen we dat eens grondig bekijken ;)

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
oldtimerke

Ziet er inderdaad goed uit. Stukken als de motor zijn natuurlijk moeilijker. Je spuit beter eerst de hoekjes en kantjes waar je moeilijk bij kan om dan door te kunnen spuiten op de iets grotere vlakken. In het chassis mag wel eens een lekje zitten, hoor!

1,5 is groot genoeg om lak te spuiten, mag zelfs iets kleiner zijn. Op carrosserie mag je breedwerpig spuiten,smaller gaan op het chassis.
Allis-Chalmerske

Zonder verdunner spuiten gaat stukken beter, en zeker niet willen bedeken dan is het om zeep! Beter een laagje meer. Nu weet ik ook weer hoe ik het plaatwerk kan spuiten, dus heb ik weer veel bijgeleerd :D

@tim: ik denk niet dat je hem veel zal tegenkomen live, want de evenementen bij jullie zijn me wat ver voor met de tractor naartoe te gaan. maar wie weet misschien ooit...
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie