Vierzon 302
Moderator: Carl
Re: Vierzon 302
Maar staan die gebogen latten nu open? Het lijkt mij toch geen lacheding om die zware latten 'dicht te blazen' of open
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Re: Vierzon 302
Dag Carl,
Als je goed kijkt op de 2de foto ziet u dat de inlaatvinnen onder de gebogen laten zitten, die latten zorgen er voor dat de vinnen niet te ver open gaan. De vinnen zelf zijn heel dun en plooien dus gemakkelijk.
Groeten,
Wesley
Als je goed kijkt op de 2de foto ziet u dat de inlaatvinnen onder de gebogen laten zitten, die latten zorgen er voor dat de vinnen niet te ver open gaan. De vinnen zelf zijn heel dun en plooien dus gemakkelijk.
Groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Re: Vierzon 302
Hallo :
Carl : Ooit gaat ge U ne keer een (mooie ; of mooi te maken) gloeikoptrekker moeten aanschaffen !!
Na één jaar kent ge er alles van !!
Wesley : Ik kan mij voorstellen, dat als die vinnen in een dergelijke toestand zijn zoals getoond, men
toch een onvoldoende cylindervulling krijgt en dus is de hoeveelheid ingespoten mazout veel te
groot t.o.z. de hoeveelheid aanwezige lucht, met alle gevolgen vandien......
Etienne.
Carl : Ooit gaat ge U ne keer een (mooie ; of mooi te maken) gloeikoptrekker moeten aanschaffen !!
Na één jaar kent ge er alles van !!
Wesley : Ik kan mij voorstellen, dat als die vinnen in een dergelijke toestand zijn zoals getoond, men
toch een onvoldoende cylindervulling krijgt en dus is de hoeveelheid ingespoten mazout veel te
groot t.o.z. de hoeveelheid aanwezige lucht, met alle gevolgen vandien......
Etienne.
Re: Vierzon 302
Dag Etienne,
Ik was gewaarschuwd door enkele Vierzonmannen dat dit kon zorgen voor veel rook en slecht draaien daarmee dat ik ze direct vervangen heb, duur zijn ze niet en ze zijn gemakkelijk te steken.
Carl: aan een gloeikop zijn er nog heel wat voordelen: niet veel onderdelen die kapot kunnen, geen claxon nodig, geen startproblemen door platte batterij en een 2takt levert meer vermogen dan een 4takt.
groeten,
Wesley
Ik was gewaarschuwd door enkele Vierzonmannen dat dit kon zorgen voor veel rook en slecht draaien daarmee dat ik ze direct vervangen heb, duur zijn ze niet en ze zijn gemakkelijk te steken.
Carl: aan een gloeikop zijn er nog heel wat voordelen: niet veel onderdelen die kapot kunnen, geen claxon nodig, geen startproblemen door platte batterij en een 2takt levert meer vermogen dan een 4takt.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Re: Vierzon 302
Wesley,
Als een gloeikop nu zoveel voordelen heeft weet ik niet hoor, voor mij heeft die meer na dan voordelen
Startproblemen kan je genoeg hebben volgens mij, denk maar aan lege gasfles. Een met een lege batterij
kan je nog snel de startkabels aanhangen, maar een gloeikop die een lege gasfles heeft...
En een viercilinder viertakt van die tijd levert wel meer vermogen volgens mij voor dezelfde hoeveelheid brandstof, he is allemaal te zien hoe je het bekijkt hé, maar ik denk niet dat Carl overtuigd is om een gloeikop te kopen
Als een gloeikop nu zoveel voordelen heeft weet ik niet hoor, voor mij heeft die meer na dan voordelen

Startproblemen kan je genoeg hebben volgens mij, denk maar aan lege gasfles. Een met een lege batterij
kan je nog snel de startkabels aanhangen, maar een gloeikop die een lege gasfles heeft...

En een viercilinder viertakt van die tijd levert wel meer vermogen volgens mij voor dezelfde hoeveelheid brandstof, he is allemaal te zien hoe je het bekijkt hé, maar ik denk niet dat Carl overtuigd is om een gloeikop te kopen

M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Re: Vierzon 302
Dag Tim,
Ik heb gehoord van oude Franse boeren dat de gloeikop meer voordelen had dan de 4cilinders: de gloeikop was indertijd heel betrouwbaar (je kon toen niet om een mecanicien bellen), was degelijk gebouwd, eenvoudig in onderhoud, starte toen beter dan dan MF en Fordson, het enige minpunt dat men vertelde was de aankoopprijs. Je kon toen 3petit gris kopen voor de prijs van 1Vierzon.
groeten,
Wesley
Ik heb gehoord van oude Franse boeren dat de gloeikop meer voordelen had dan de 4cilinders: de gloeikop was indertijd heel betrouwbaar (je kon toen niet om een mecanicien bellen), was degelijk gebouwd, eenvoudig in onderhoud, starte toen beter dan dan MF en Fordson, het enige minpunt dat men vertelde was de aankoopprijs. Je kon toen 3petit gris kopen voor de prijs van 1Vierzon.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
- Allis-Chalmerske
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09
Re: Vierzon 302
SFVke,
Volgens mij heb je dat dan toch wel van echte liefhebbers gehoord
Ik heb dat altijd net andersom
horen vertellen, dat men een gloeikop kocht omdat die goedkoper waren dan andere merken. Dat 'gewone traktoren' slechter
zouden starten weet ik zo niet, een fordson start normaal gezien toch wel redelijk goed, dat de 4 cilinders (diesel) ferguson slecht starten is wel een feit maar als je een benzine/petrol hebt die start toch ook altijd?
Het grootste nadeel aan een gloeikop is, dat die maar weinig koppel hebben. Eens dat het vliegwiel langzamer gaat draaien is het gedaan.
Zo reed ik eens achter een Lanz, op de rechte baan kon ik die met moeite bijhouden maar toen het bergop ging kon ik die met gemak voorbij
Het is ook maar waar je liefhebber van bent.
Groeten,
Laurens
Volgens mij heb je dat dan toch wel van echte liefhebbers gehoord

horen vertellen, dat men een gloeikop kocht omdat die goedkoper waren dan andere merken. Dat 'gewone traktoren' slechter
zouden starten weet ik zo niet, een fordson start normaal gezien toch wel redelijk goed, dat de 4 cilinders (diesel) ferguson slecht starten is wel een feit maar als je een benzine/petrol hebt die start toch ook altijd?
Het grootste nadeel aan een gloeikop is, dat die maar weinig koppel hebben. Eens dat het vliegwiel langzamer gaat draaien is het gedaan.
Zo reed ik eens achter een Lanz, op de rechte baan kon ik die met moeite bijhouden maar toen het bergop ging kon ik die met gemak voorbij

Het is ook maar waar je liefhebber van bent.
Groeten,
Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Re: Vierzon 302
Dag Laurens,
Die verhalen komen van rasechte Ferguson liefhebber, ooit leren rijden met een Oliver maar vond dit niks want het was benzine daarna een petit gris op petrol, 2jaar later vervangen door een petit gris op diesel die hij soms op gang trok met het paard, deze is vervangen geweest door een MF 35 die op zijn beurt plaats maakte voor een MF 135 die onlangs vervangen is door een BCS Vivid. Naar volgens ik gehoord heb zijn er in Roemenië gloeikoptractoren gebouwd geweest tot in 1982 door Redstar tractor
Groeten,
Wesley
Die verhalen komen van rasechte Ferguson liefhebber, ooit leren rijden met een Oliver maar vond dit niks want het was benzine daarna een petit gris op petrol, 2jaar later vervangen door een petit gris op diesel die hij soms op gang trok met het paard, deze is vervangen geweest door een MF 35 die op zijn beurt plaats maakte voor een MF 135 die onlangs vervangen is door een BCS Vivid. Naar volgens ik gehoord heb zijn er in Roemenië gloeikoptractoren gebouwd geweest tot in 1982 door Redstar tractor
Groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
- the_misterFENDT
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2009, 21:00
- Locatie: hulste
Re: Vierzon 302
Hallo
Ik heb een site gevonden waar een gloeikop op foto staat van in de jaren 80.
http://www.hscs-tractors.com/englisch/side_hscs.htm
Ik heb een site gevonden waar een gloeikop op foto staat van in de jaren 80.
http://www.hscs-tractors.com/englisch/side_hscs.htm

Met een fendt altijd content!!!
Wer Fendt fährt, führt!!!!!
Noting rides like a Fendt.
Re: Vierzon 302
Laurens,
2 cijfers zeggen meer dan 1000 woorden
max. koppel gloeikopmotor SFV 302 (32 pk): 281 Nm à 800 t/m
max. koppel Standard 23c motor MF35 (33 pk): 135 Nm à 1600 t/m
Een groot voordeel van de gloekopmotoren was het het feit dat ze op
heel wat verschillende (goedkopere) brandstoffen konden draaien.
Door de goedkopere brandstoffen was de prijs per werkuur lager dan voor een gewone dieselmotor.
En goeie diesel was in vroegere tijden niet altijd zo gemakkelijk te verkrijgen.
Groeten
Brecht
2 cijfers zeggen meer dan 1000 woorden

max. koppel gloeikopmotor SFV 302 (32 pk): 281 Nm à 800 t/m
max. koppel Standard 23c motor MF35 (33 pk): 135 Nm à 1600 t/m
Een groot voordeel van de gloekopmotoren was het het feit dat ze op
heel wat verschillende (goedkopere) brandstoffen konden draaien.
Door de goedkopere brandstoffen was de prijs per werkuur lager dan voor een gewone dieselmotor.
En goeie diesel was in vroegere tijden niet altijd zo gemakkelijk te verkrijgen.
Groeten
Brecht