M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

Hallo,

compressie is nu wel verbeterd, maar hij blijft slecht starten en vuil roken onbelast...


nu heb ik nog een ander probleem ontdekt, in de voorpon.
Waar de cardan toekomt in de vooras zat er wat speling, je kon de cardan een paar mm achteruit
trekken, en hierdoor kwamen de tandwielen verder uit elkaar dan normaal. Dan heb ik maar de volledige
bus met drie lagers eruitgehaald, en toen merkte ik dat de as niet mooi draaide.
Ik dacht aan wat vuil tussen de lagers, maar het is een veel erger (en duurder) probleem.
er zitten twee cilinderlagers in, en een dubbel kogellager

(dit dom ding kost rond de 125€... het oude is redelijk onbruikbaar geworden)
Afbeelding

Jaja, toen wou ik het eraf halen, en nu is het helemaal kapot :D
nuja geen groot probleem, het was toch al naar de knoppen
Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door oldtimerke »

Eindelijk nog ees wat beweging op het forum. 125 euro voor dit soort lager valt nog mee, vind ik???
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Pieter »

Vind ik ook, en als hij daarmee weer goed is, wat moet je nog meer hebben.
Een geluk dat je het nog kan krijgen
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

Ik had nog geluk, het was maar 76 voor het middenste dubbel koggellager.
nu ik het lager er af heb gekregen, heb ik gezien dat het achterste ook naar de knoppen is.
dat is nogal een raar lager ( WUM 35), een of andere oude codering
maar er is al een nieuw besteld ondertussen, ik hoop dat de prijs een beetje meevalt daarvan.

Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Deutz »

Als ik een tip mag geven: ik zou de voorpong opvullen met vloeibaar vet je bent dan gerust voor de rest van je leven, in de garage waar ik werk doen we dit bij de kubota s en de iseki ook bij de MF 3085 van mij nonkel is dit gedaan en hij heeft geen problemen meer met de voorpong (er kwam zand in door de preirooier). Moest je op zoek zijn naar rare lagers kan je eens je licht opsteken bij SKF Baudion in Roeselare het kan soms schelen in de prijs.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Deutz »

Dat uw lager gesprongen is kan zijn omdat hij gewarmd is voor ze hem eropstaken en zo een passing zonder speling te krijgen, om te demonteren moet je de lager verwarmen naar ongeveer 100° C en dan zou je hem met een vod er zo kunnen afschuiven, de kegellagers van een Deutz D serie en spindellagers van freesmachines zijn zo gemonteerd.
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

hier een foto van de zware allrad vooras
in dat gat zit de bus met die drie lagers.

Afbeelding

Ondertussen ben ik ook een radiatorgordijn aan het maken, dit zat er niet meer op, de oude veer was gelukkig nog aanwezig.
dit trek je omhoog met een staalkabeltje dat tot aan de stuurkolom loopt en daar kan je het vasthangen met een haakje op verschillende standen.
deze stof was te dik en rolde slecht op, kzal nog eens een beter gordijn moeten zoeken.

Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door simar »

Hallo :

Bij mijn SFV 202E was die oude oprolveer er ook nog aanwezig en ik heb in de tijd ook eens een
dergelijk gordijn gemaakt.
De radiator staat wel in langsrichting bij dergelijke gloeikoppen.

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

Hallo Etienne,

welke stof had jij daarvoor gebruikt dan?


Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Pieter »

voor mijn Lanz heb ik deze nieuw gekocht.
Het is nu natuurlijk te zien wat de afmetingen zijn van jou radiator, ofdat deze zou passen
Plaats reactie