Pagina 12 van 16

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 05 nov 2009, 20:11
door Tim
Hallo,

compressie is nu wel verbeterd, maar hij blijft slecht starten en vuil roken onbelast...


nu heb ik nog een ander probleem ontdekt, in de voorpon.
Waar de cardan toekomt in de vooras zat er wat speling, je kon de cardan een paar mm achteruit
trekken, en hierdoor kwamen de tandwielen verder uit elkaar dan normaal. Dan heb ik maar de volledige
bus met drie lagers eruitgehaald, en toen merkte ik dat de as niet mooi draaide.
Ik dacht aan wat vuil tussen de lagers, maar het is een veel erger (en duurder) probleem.
er zitten twee cilinderlagers in, en een dubbel kogellager

(dit dom ding kost rond de 125€... het oude is redelijk onbruikbaar geworden)
Afbeelding

Jaja, toen wou ik het eraf halen, en nu is het helemaal kapot :D
nuja geen groot probleem, het was toch al naar de knoppen
Afbeelding

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 06 nov 2009, 17:28
door oldtimerke
Eindelijk nog ees wat beweging op het forum. 125 euro voor dit soort lager valt nog mee, vind ik???

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 06 nov 2009, 19:30
door Pieter
Vind ik ook, en als hij daarmee weer goed is, wat moet je nog meer hebben.
Een geluk dat je het nog kan krijgen

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:08
door Tim
Ik had nog geluk, het was maar 76 voor het middenste dubbel koggellager.
nu ik het lager er af heb gekregen, heb ik gezien dat het achterste ook naar de knoppen is.
dat is nogal een raar lager ( WUM 35), een of andere oude codering
maar er is al een nieuw besteld ondertussen, ik hoop dat de prijs een beetje meevalt daarvan.

Afbeelding

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 07 nov 2009, 08:29
door Deutz
Als ik een tip mag geven: ik zou de voorpong opvullen met vloeibaar vet je bent dan gerust voor de rest van je leven, in de garage waar ik werk doen we dit bij de kubota s en de iseki ook bij de MF 3085 van mij nonkel is dit gedaan en hij heeft geen problemen meer met de voorpong (er kwam zand in door de preirooier). Moest je op zoek zijn naar rare lagers kan je eens je licht opsteken bij SKF Baudion in Roeselare het kan soms schelen in de prijs.

mvg,
Wesley

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 07 nov 2009, 08:37
door Deutz
Dat uw lager gesprongen is kan zijn omdat hij gewarmd is voor ze hem eropstaken en zo een passing zonder speling te krijgen, om te demonteren moet je de lager verwarmen naar ongeveer 100° C en dan zou je hem met een vod er zo kunnen afschuiven, de kegellagers van een Deutz D serie en spindellagers van freesmachines zijn zo gemonteerd.

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 07 nov 2009, 21:04
door Tim
hier een foto van de zware allrad vooras
in dat gat zit de bus met die drie lagers.

Afbeelding

Ondertussen ben ik ook een radiatorgordijn aan het maken, dit zat er niet meer op, de oude veer was gelukkig nog aanwezig.
dit trek je omhoog met een staalkabeltje dat tot aan de stuurkolom loopt en daar kan je het vasthangen met een haakje op verschillende standen.
deze stof was te dik en rolde slecht op, kzal nog eens een beter gordijn moeten zoeken.

Afbeelding

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 11 nov 2009, 10:00
door simar
Hallo :

Bij mijn SFV 202E was die oude oprolveer er ook nog aanwezig en ik heb in de tijd ook eens een
dergelijk gordijn gemaakt.
De radiator staat wel in langsrichting bij dergelijke gloeikoppen.

Etienne.

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 11 nov 2009, 11:18
door Tim
Hallo Etienne,

welke stof had jij daarvoor gebruikt dan?


Tim

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 11 nov 2009, 11:32
door Pieter
voor mijn Lanz heb ik deze nieuw gekocht.
Het is nu natuurlijk te zien wat de afmetingen zijn van jou radiator, ofdat deze zou passen