Massey Ferguson 205

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

hier wil ik dan mijn laatste project voorstellen. Een MF 205, origineel was dit een graaf-laad combinatie. Toen wij hem kochten was de retro (kraantje van achter)er af en hing er een groot blok beton aan. Bij ons heeft die nog een paar jaar dienst gedaan om hooi te laden met een balenklem, en om wat te verplaatsen maar sinds we een vervanger hebben voor hem is hij een beetje aan de kant komen te staan voor een tijd en wegens plaatsgebrek de laatste tijd ook nog eens buiten!!! Na alle jaren dienst die die gedaan heeft verdient hij het wel om een opknapbeurtje te krijgen.

Het bouwjaar is onbekend, vermoedelijk is ie van '62 of '63. De motor is een 3 cilinder perkins A 3.152 en zou 38pk zijn. Deze is wel nog in goede staat, als je aan de sleutel draait slaat die aan en de oliedruk is ook zeer goed (Ik denk dat deze al eens een keertje gereviseerd is). Ik ga hem toch open doen om alles na te kijken en nieuwe dichtingen te steken want hij is nu "om met geen tang aan te raken". Het speciale aan deze "tractor" of graafmachine is dat er toen al een semi-automatische versnellingsbak op zat met omkeerkoppeling en koppelomvormer!!! De achterbrug van een MF 65 werdt gebruikt omdat die zwaarder is gebouwd. maar op de onze zaten 2 verschillende achterwielen aan 1 kant 14.9-24 en aan de andere kant lag er 16.9-28 op, dus hing hij heel schuin en dat was natuurlijk niet gezond voor de differentieel. omdat we nergens een tweede, gelijke velg konden vinden hebben we toen het achterste van een MF 35 tegen de versnellingsbak gebouwd omdat we daar wel gelijke wielen in hadden, resultaat: omdat bij een MF 35 de versnellingsbak alles vertraagt en bij een MF 65 nog een extra vertraging in de achterbrug zit, loopt onze MF nu meer dan 40KM/u :D
Ik heb ook het servo stuur eraf gegooit omdat dat niet werkte en er zat te veel speling op, nu is het vervangen door een gewoon stuur. (moet wel met die snelheid)
Bijlagen
Afb0306.jpg
Afb0303.jpg
Afb0302.jpg
Laatst gewijzigd door Allis-Chalmerske op 21 okt 2010, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Tim »

Mooi, een nieuw project! Altijd leuk om te volgen.
Ga je hem weer maken zoals origineel (met kraan eraan)?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Allis-Chalmerske »

ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden, ik nog zoveel kanten ermee op, het kan gewoon een tractor worden of ik zet er de frontlader terug op met originele achterbrug, of ik steek er een gewone versnellingsbak in van een 35 en dan is het een gewone tractor of ik laat hem zo snel gaan als die nu doet en gebruik ik hem om de Allis Chalmers te vervoeren naar treffens, ...
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Allis-Chalmerske »

normaal gezien houd ik er niet van als een tractor niet origineel meer is, maar ik denk dat deze een MF 135 gaat worden, er komt dan ook een cabine op en met de snelgang is ie dan ideaal voor transport.

hier is een foto van een gerestaureerde 205, volledig origineel, maar zonder frontlader en kraantje.
Bijlagen
Massey Ferguson 205.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Tim »

Ik vind het persoonlijk een beetje jammer om een industrietractor te restaureren,
en er dan voorlader/kraantje af te halen. Dan is er toch niks meer aan?
Een mooi gerestaureerde originele laad/graafcombinatie is toch ook wel mooi? :D

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Allis-Chalmerske »

ze zijn ook verkocht geweest gewoon als (industrie)tractor zonder lader en kraan maar dan had je meestal wel een gewone schakelbak, nu ik de automatische bak heb met een gewone achterbrug loopt die heel hard, en voor de rest is ie gelijk aan een 135, en een graafmachine mag niks slepen en een tractor wel :)
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Tim »

Gewoon verkocht als tractor?

Die industriedingen hebben toch niks van hef of deftige trekhaak?
die automatische bak klinkt wel vet, waar zit de bediening ervan dan?
op de plaats waar 'normale' schakelstokken zouden zitten?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Allis-Chalmerske »

ze hebben dezelfde trekhaak en hef als een gewone landbouwuitvoering, maar het verschil zit in de pk's en in de vooras die is veel zwaarder gebouwd dan die van een landbouw. in bij de industrie MF's heb je de achterbrug van een MF 65 met een 3cil perkins uit een MF 35, dus ze zijn iets robuuster gebouwd.

de automaat schakel je met poken op dezelfde plaats als bij een 'gewone' MF, maar je hebt geen koppeling dus kan je hem gewoon in versnelling zetten (je hebt wel maar 4 versnellingen). als ie in versnelling staat gebeurt er niks totdat je het 'speciale pedaal' intrapt dan begint je te rijden (da's zo'n beetje als bij de automaat van een auto je zet hem in "Drive") hoeveel te dieper je het pedaal intrapt zoveel te sneller gaat ie dan(dit pedaal is ook verbonden met de gas). Op dat 'pedaal' zit ook de achteruit, trap je het pedaal aan de rechtse kant in ga je vooruit en trap je links ga je achteruit. dus je hebt alle versnellingen ook achteruit. en je kan ineens de achteruit nemen als je nog vooruit loopt door de vloeistofkoppeling. maar je de rempedaal staat wel aan de linkse kant waar je normaal de koppelingspedaal hebt staan. eigenlijk heel knap gemaakt al voor die tijd!!!
Allis-Chalmers FD3 '63
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Deutz »

Hallo,

Dat is inderdaad heel knap gemaakt, het doet me een beetje denken aan de hydrostatische versnellingsbakken.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson ???

Bericht door Allis-Chalmerske »

Ondertussen ligt m'n MF al een tijdje volledig gedemonteerd, ik heb de motor op de werkbank gezet om de schelpjes van de krukas na te kijken. Zo als ik al vermoede was de motor al eens gereviseerd (nog niet zo heel lang geleden) hiermee heb ik dus geluk :D nu is de versnellingsbak aan de beurt, ik heb zo'n sterk vermoeden dat het de lammellenkoppeling is die "plekt" waardoor die moeilijk in versnelling te krijgen is, maar dat is waarschijnlijk ook op te lossen. Ik denk ook dat ik hem terug 'origineel' ga maken met z'n echte achterbrug en dan fatsoenlijke achterwielen eronder, ik weet nog niet of de frontlader er terug op komt, ik heb deze niet echt nodig en dan zit het ook in de weg dus dat zal ik achteraf dan wel zien. In de herfstvakantie kan ik weer wat vooruitgang maken en hopelijk krijg ik hem dan min of meer klaar tegen het einde van de winter.
Bijlagen
DSCI0343.JPG
DSCI0342.JPG
DSCI0341.JPG
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie