Massey Ferguson 205

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

hallo,

De velgen die ik moet hebben hebben een grotere steek dan de "gewone" mf 35. Zo hebben we hier zelfs nog een paar setjes liggen. Maar op deze industrietractor zit een zwaardere achterbrug omdat deze meer gewicht moet kunnen dragen als er een kraan op gemonteerd staat. Mijn achterbrug is dus gelijk aan die van een MF 65,165,... . En het wilt nu ook weer lukken dat deze velgen veel moeilijker te vinden zijn :(

groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

hallo,

We hebben de laatste tijd niet stilgezeten,er is weer heel wat "veranderd" aan de MF. Na nog een aantal testritten gedaan te hebben met de semi-automatische versnellingsbak is er toch maar beslist om niet verder te werken aan een graafmachine, maar om terug te gaan naar een 'landbouw'. Niet alleen omdat het schakelen niet echt optimaal werkt maar ook omdat je er niet veel mee kunt doen met deze versnellingsbak. Deze is echt gebouwd om snel van rijrichting te veranderen, een lift en een aftakas kun je daar slecht mee laten werken. Omdat er bij ons toch nog wel hier en daar mee gewerkt moet worden hebben we een nieuw vliegwiel en een nieuwe drukgroep gekocht. We hebben de 3cilinder Perkins in onze rode MF35 gebouwd. Deze wordt nog regelmatig gebruikt voor allerlei werkjes van aardappels sproeien tot hooi in rijen harken. Doordat deze zijn 4cilinder versleten is en nu na de winter plots niet meer wilde starten hebben we maar gezegd dat we er de 3 cilnder in liggen, deze start immers altijd en is gereviseerd. De meesten zullen het er wel niet mee eens zijn dat we er geen graafmachine van maken, maar wat ben je nu met een tractor als je er toch niks mee kan aanvangen?

Vandaag vond de eerste testrit plaats met het nieuwe vliegwiel, wat een verschil tegenover de oude 4 cilinder :D deze 3 cilinder is een stuk heviger dan de oude en hij maakt volgens mij ook meer toeren. Nu loopt het MF'je (ook door zijn hoge wielen) rond de 30 km/u.
Bijlagen
Afb0384.jpg
Afb0381.jpg
Afb0377.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

Na een tijdje is dan hier het eindresultaat van onze MF. Het is nu wel geen graafmachine meer, maar hij is wel ons werkpaardje. We hebben een oude motorkap van een 4 cilinder aangepast om over de hogere dieseltank te passen. Voor de rest kun je je geen handigere tractor wensen dan deze. Hij start altijd en is snel en wendbaar. Echt een goed machine om klusjes mee te doen :D
Bijlagen
Afb0493.jpg
Afb0491.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Carl »

Hij mag dan al hier en daar niet meer origineel zijn en aangepast om best wil, het is toch een zeer mooi trekkertje dat je ervan gemaakt hebt. Proficiat !!!
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

bedankt :D hij is misschien ook niet meer helemaal origineel maar een geweldig leuk tractortje is het :D

als we nog een perkins 3A.152 en een dieseltank hebben, kunnen we de 205 terug opbouwen eigenlijk steek er niet veel meer dan de motor in deze. Volgens mij mag dit topic wel verwijderd worden het is immers ook geen MF 205 meer, nu is't gewoon een MF 35.
Allis-Chalmers FD3 '63
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door simar »

Hallo :

Ik heb hier ook een "Petit Gris" met een 3 cylinder Perkins staan, die mijn zoon nu en dan eens gebruikt om zijn autoremorque
in en uit zijn tuin te trekken.
Deze winter stond daar opeens een grote olieplas onder (diam. 1m.) Er is daar opeens een "gat" in de onderkant v/d versnellingsbak gekomen. Die wand is, denk ik toch, in Al. ; dus moet dat door oxidatie van die Al zijn.

Zou de olie de oorzaak kunnen zijn ???
Wie heeft dat ook al voor gehad ??
Hoe te herstellen ????.

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

@Simar:

Is er een gat in de versnellingsbak zelf of komt het langs een opening uit? Volgens mij zijn die versnellingsbakken gemaakt van gietijzer, enkel het stuurhuis bestaat uit aluminium. Zou het niet kunnen dat die plaat die normaal onder het koppelingshuis (om de koppeling kunnen te regelen) zit er onderuit gevallen is en dat daar een plasje olie bovenop lag. Deze olie kan dan gelekt zijn langs de prise-as of de krukas dichting. dat er een gat in de bak zit zou ik heel gek vinden. Die MF'jes willen wel nogal graag gaan lekken aan de prise-as. Dan komt er een deel olie te liggen op het deksel voor de koppeling te regelen. Een tweede mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij ooit tussen 2 versnellingen in is gekomen en dat daardoor de versnellingsbak gescheurd is, of doordat er veel water bij de versnellingsbakolie is gekomen en dat de bak kapotgevroren is door de koude in de winter.

Kun je er geen foto van maken waar het juist uit komt?

Groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door simar »

Hallo Laurens :

Er is effectief een gat gekomen in de onderkant v/d versnellingsbak. ( geen barst )
Ik dacht dat deze in Al. was maar volgens U zou het FGG. zijn.
Tijdens het uitlekken werd de opening zelf groter, want na enkele uren druppelde het zelf sneller !!
Hij staat in een vorstvrije ruimte ; trouwens ik heb geen water in die olie opgemerkt.

Ik zal er en foto van maken.

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

hallo

Dat ben ik nog nooit tegengekomen dat bij een MF'je dat er in de versnellingsbak echt een gat zit. Wat de oorzaak is, is dan moeilijk te zeggen. Zeker omdat je het niet van dichtbij kan bestuderen.
Ik heb wel al versnellingsbakken gezien die uit mekaar geknald waren doordat ze in 2 versnellingen tegelijk zaten, maar of dat ook het geval is geweest bij uw Ferguson kan ik niet zeggen. Het is wel heel eigenaardig dat die plots begint olie te verliezen. Voor zover ik weet zijn deze versnellingsbakken van gietijzer en is het stuurhuis van Aluminium, maar ik kan ook mis zijn. Je bent ook nergens overuit gereden, over een stronk ofzo, dat daardoor een gat in de onderkant is gekomen? Of hem opgekrikt hebt met een potkrikje zonder een houtenbalkje ertussen ofzo?

Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar hoe dat dat eruit ziet :)

groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Fergieman »

Hoi mannen,
Bij de TE trekkers is de versnelling's bak wel degelijk in aluminium(bepaalde legering).
Daar kan misschien een fout in de legering zitten of door kerossie of iets dergelijk's.
Maar ik heb er toch ook nog nooit van gehoord.
Gr Fergieman
Plaats reactie