Massey Ferguson 205
Geplaatst: 17 aug 2010, 20:22
hier wil ik dan mijn laatste project voorstellen. Een MF 205, origineel was dit een graaf-laad combinatie. Toen wij hem kochten was de retro (kraantje van achter)er af en hing er een groot blok beton aan. Bij ons heeft die nog een paar jaar dienst gedaan om hooi te laden met een balenklem, en om wat te verplaatsen maar sinds we een vervanger hebben voor hem is hij een beetje aan de kant komen te staan voor een tijd en wegens plaatsgebrek de laatste tijd ook nog eens buiten!!! Na alle jaren dienst die die gedaan heeft verdient hij het wel om een opknapbeurtje te krijgen.
Het bouwjaar is onbekend, vermoedelijk is ie van '62 of '63. De motor is een 3 cilinder perkins A 3.152 en zou 38pk zijn. Deze is wel nog in goede staat, als je aan de sleutel draait slaat die aan en de oliedruk is ook zeer goed (Ik denk dat deze al eens een keertje gereviseerd is). Ik ga hem toch open doen om alles na te kijken en nieuwe dichtingen te steken want hij is nu "om met geen tang aan te raken". Het speciale aan deze "tractor" of graafmachine is dat er toen al een semi-automatische versnellingsbak op zat met omkeerkoppeling en koppelomvormer!!! De achterbrug van een MF 65 werdt gebruikt omdat die zwaarder is gebouwd. maar op de onze zaten 2 verschillende achterwielen aan 1 kant 14.9-24 en aan de andere kant lag er 16.9-28 op, dus hing hij heel schuin en dat was natuurlijk niet gezond voor de differentieel. omdat we nergens een tweede, gelijke velg konden vinden hebben we toen het achterste van een MF 35 tegen de versnellingsbak gebouwd omdat we daar wel gelijke wielen in hadden, resultaat: omdat bij een MF 35 de versnellingsbak alles vertraagt en bij een MF 65 nog een extra vertraging in de achterbrug zit, loopt onze MF nu meer dan 40KM/u
Ik heb ook het servo stuur eraf gegooit omdat dat niet werkte en er zat te veel speling op, nu is het vervangen door een gewoon stuur. (moet wel met die snelheid)
Het bouwjaar is onbekend, vermoedelijk is ie van '62 of '63. De motor is een 3 cilinder perkins A 3.152 en zou 38pk zijn. Deze is wel nog in goede staat, als je aan de sleutel draait slaat die aan en de oliedruk is ook zeer goed (Ik denk dat deze al eens een keertje gereviseerd is). Ik ga hem toch open doen om alles na te kijken en nieuwe dichtingen te steken want hij is nu "om met geen tang aan te raken". Het speciale aan deze "tractor" of graafmachine is dat er toen al een semi-automatische versnellingsbak op zat met omkeerkoppeling en koppelomvormer!!! De achterbrug van een MF 65 werdt gebruikt omdat die zwaarder is gebouwd. maar op de onze zaten 2 verschillende achterwielen aan 1 kant 14.9-24 en aan de andere kant lag er 16.9-28 op, dus hing hij heel schuin en dat was natuurlijk niet gezond voor de differentieel. omdat we nergens een tweede, gelijke velg konden vinden hebben we toen het achterste van een MF 35 tegen de versnellingsbak gebouwd omdat we daar wel gelijke wielen in hadden, resultaat: omdat bij een MF 35 de versnellingsbak alles vertraagt en bij een MF 65 nog een extra vertraging in de achterbrug zit, loopt onze MF nu meer dan 40KM/u
Ik heb ook het servo stuur eraf gegooit omdat dat niet werkte en er zat te veel speling op, nu is het vervangen door een gewoon stuur. (moet wel met die snelheid)