Pagina 1 van 2

Hanomag R430

Geplaatst: 11 mar 2011, 20:50
door Allis-Chalmerske
Hallo allemaal,

Omdat ik nu zonder restauratie werk ben komen te zitten (mijn MF 205 is MF 35 geworden) heb ik nu weer een nieuw project :D . De MF heb ik een soort van "geruild" met m'n opa voor een Hanomag R430. Een aantal jaren geleden vroeg een Kennis (en collega oldtimerliefhebber) ons of we geen "stuk" Hanomag wilden hebben, want hij moest (ook wegens plaatsgebrek) opruiming houden. Dus hebben we toen die hanomag maar gehaald en hier neer gezet in de schuur (dat was in de tijd dat we zelf nog geen plaatsgebrek hadden :P ). Hij was echt niet meer dan een wrak te noemen want rijden deed hij niet en het uiterlijk had ook al wat meegemaakt door de jaren. Ook lag de motor deels open en ontbraken er hier en daar wel onderdelen die we er los bij hebben gekregen. Alles was erbij behalve een waterpomp, zijpanelen van de motorkap, originele achtervelgen en een stoel.. Verder is er toen niet veel gedaan aan het Hanomagje. Hij stond daar maar wat te staan in de schuur. Op een keer heb ik er eens de motor uit gehaald en uit mekaar gedraait, gewoon om te zien wat er aan mankeerde. Een tijdje later kwam mijn opa op het idee om er een ruwterrein-heftruck van te maken. Met een Ford sierra motor en een omkeer-tandwielkast reed hij andersom (daarom staan de pedalen verkeerd en een staat er een hydraulisch stuur op op sommige foto's). Maar omdat we toen onze deutz 7206 met lader gekocht hadden, ging het Hanomagje weer terug naar zijn schuur waar hij waar een aantal jaren heeft gestaan. Tot op vandaag, nadat ik hem definitief uit z'n winterslaap heb gehaald. Nu zal hij mooi gerestaureerd worden en nog dikwijls naar oldtimer shows rijden!

Volgens mij moet deze hanomag zowat een full option zijn geweest want er zit hanomag-pilot op (al is het steunwiel er niet meer bij), een kruipbak (10V + 2R), Er staan steunen onder voor een maaibalk, De overblijfselen van een cabine zijn nog te zien en er heeft een frontlader op gezeten. Dit is te zijn aan de chassis-balken en aan het frontblok van de trekhaak want daar zijn de overblijfsels van de steunen nog te zien, de rest is ofgeslepen. Ook heb ik er nog een tweede voorfont bij waarbij het onderste stuk een uitsparing heeft voor de frontladersteunen.

Na deze grote brok tekst natuurlijk nog de technische gegevens en foto's :D

Technische gegevens:

Motor: Hanomag D21 R324s
Cilinders: 3
Inhoud: 2099 cm3
Boring x slag: 90 x 110
Vermogen: 27PK bij 1900tr/min
Koppel: 113 Nm
Versnellingen: 10V + 2R
Vmax: 20 km/u
Gewicht: 1850kg

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 11 mar 2011, 20:52
door Allis-Chalmerske
Foto's:

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 11 mar 2011, 20:59
door Allis-Chalmerske
Vandaag heb ik me bezig gehouden met het motorblok zuiver te maken en heb ik ook de bussen eruit geperst. De motor is er niet zo erg aan toe, de krukas en de lagerschalen zijn goed. Er zouden wel nieuwe bussen in moeten en nieuwe segmenten. Waarschijnlijk ook nieuwe uitlaatkleppen en dan natuurlijk ook een nieuwe waterpomp want die was er niet bij.

Laat maar horen wat jullie ervan vinden!!! ;)

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 12 mar 2011, 07:42
door SFVke
Dag,

Zo te zien ben je niet vies van een "beetje" werk :lol: . Je gaat zo te zien een nieuwe Hanomag hebben eenmaal die af is.

groeten,

Wesley

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 12 mar 2011, 20:18
door Allis-Chalmerske
haha ja, dat is inderdaad de bedoeling om hem weer '"nieuw" te maken. Je moet het zo zien, het sloop gedeelte is al gedaan ik moet hem enkel nog opbouwen :D

Eens dat ik de motor in orde heb is het grootste werk gedaan, want aan de rest mankeert eigenlijk niet veel, dat kan ook moeilijk anders want alles aan deze tractor is minstens 3 keer te zwaar uitgevoerd :)

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 12 mar 2011, 20:33
door SFVke
Dat zijn de beste tractoren, je hoeft eigenlijk nooit bang te zijn dat je iets breekt van de boite :lol: . Bij de Güldner is dit ook zo. Met de eerste zonnestralen ben ik vandaag met de Güldner eens de baan op geweest, ik vermoed dat het beestje dicht bij de 40km/h bolt :shock: .

groeten,

Wesley

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 15 mar 2011, 09:55
door simar
Hallo Wesley :

Opletten voor flitspalen en andere cameratoestanden !!

Etienne.

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 15 mar 2011, 18:50
door Allis-Chalmerske
In een zone 30 kun je dan al een snelheidsovertreding maken :p Toen ik nog de achterbrug van een 35 aan m'n MF 205 had staan liep die een kleine 50km/u. De Deutz DX kon die niet bijhouden, niet in optrekken en niet op topsnelheid :D Het enige nadeel is dat dat er allemaal niet voor gemaakt is om zo snel mee te rijden, het stuur gaat dan zijn eigen weg en de remafstand is dan een pak groter. Alleen dat dat bij jouw Guldner niet zo erg is, daar is alles toch veel te stevig aan, maar bij zo'n snelheid moet je om goed te zijn een cabine hebben.

Ik heb de grote wielen eens onder de hanomag gezet om te zien of dat op iets trekt, achter 13.6-38 en voor 6.00-20 zo grote wielen staan er normaal niet onder maar deze heb we erbij gekregen toen we hem gekocht hebben.

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 15 mar 2011, 20:29
door SFVke
Dag iedereen,

Met het remmen heb ik geen probleem, je kan dit eenvoudig oplossen door zachte ferredo s te gebruiken maar die verslijten wel sneller...
De Hanomag lijkt precies een steltenloper :lol: , is wel handig als je er mee wil gaan sproeien.

groeten,

Wesley

Re: Hanomag R430

Geplaatst: 16 mar 2011, 19:14
door Allis-Chalmerske
M'n MF'je remde ook goed, alleen schoof die nog een deel verder over de weg als ik stopte, dan zou voorwiel beremming handig zijn. En hoe zit het als je dan een wagen of iets erachter hebt hangen? Die moet ook nog eens geremd worden?

Die wielen zijn inderdaad veel te groot, dat krijgt dat 27pk motortje niet rond :D En voor te sproeien hoeft het ook niet daar hebben we al een MF voor op hoge sproeiwielen. Vanvoor maar terug de originele 6.50-16 wielen en achter weet ik het nog niet. Misschien 9.5-36 of 12.4-32. In ieder geval groter dan normaal, want ik vind het niet mooi als die zo achterover hangt. Maar eerst maar eens zien de motor in orde te krijgen.

groeten,

Laurens