de traktoren van Pieter en Eddy

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

De lanz is gekeurd, en nee, ik heb niet moeten binnenrijden voor de keuring omdat het voor oldtimer was. :D :D
We weten nu ook al welke lanz het juist is. Het is een verkeersuitvoering, dit is een lanz met spatborden voor en achteraan, maar geen doorlopende spatborden. Daarom ook dat er een geveerde vooras op zit, en die speciale koppeling. Ook zit er een originele snelgang in, van de fabriek uit gemonteerd. De tractor loopt 30km/h op gps gemeten!
Hierbij een filmpje van de lanz:
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Carl »

Hij draait wel mooi stabiel op ralenti. Zit er een minimum regelaar in misschien?

Wat de keuring betreft, het heeft geen zin meer om die nog te laten keuren als volwaardige landbouwtrekker, tenzij je het interessant vindt om in het vervolg ieder jaar naar de keuring te gaan. Je kan voortaan alleen maar meer keuren als landbouwtrekker (mét vrijstelling van jaarlijkse keuring) indien je je inkomen haalt uit de landbouw of bosbouw. Hobby-boeren zullen naar alle waarschijnlijkheid uit de boot vallen (tenzij er nog iets verandert aan de wetgeving, je weet maar nooit).
Oldtimmers (O-plaat) krijgen wél vrijstelling van jaarlijkse keuring; Al wie nog een volwaardige landbouwkeuring heeft zal in het komend jaar moeten herkeurd worden als oldtimer, of anders jaarlijks naar de keuring moeten, en moeten met witte mazout rijden. Voor de oldtimers is inzake de brandstof nog niets bepaald geweest; laat ons hopen dat het rode mazout blijft.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Hij draait inderdaad mooi stabiel en constant. De regelaar heeft inderdaad een regleing voor de minimumtoeren. Maar ook de grote vliegwielen (typisch aan de vooroorlogse lanz) zorgen dat hij mooi constant blijft draaien.

Daarom ook dat ik deze laat keuren als oldtimer. Om heel die rompslomp van die jaarlijkse keuring niet te hebben. Wat ik ga moeten doen met de fordson ga ik wel zien zeker. Hopelijk maken ze nog een uitzondering, want jaarlijks naar de keuring zie ik NIET zitten.
En als oldtimer ben je dan te beperkt, mag je enkel trekken naar bijeenkomsten. Ik trek dikwijls een kar of als ik eens die delvanokraan nodig heb. Hopelijk maken ze nog een uitzondering.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door guido »

Pieter,

Hoe gaat dat voor een traktor te keuren als oldtimer?
Wanneer moet de nummerplaat aanvragen voor of na de keuring
Keuren ze de traktor zonder achterlichten en richtingsaanwijzers als er origineel geen op stonden?

mvg Guido
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door SFVke »

Dag Guido,

Mijn Güldner stond op landbouwplaten en heb hem als volgt laten keuren als oldtimer: Ben gewoon naar de keuring geweest en gezegd dat ik hem wou keuren als oldtimer. Ik heb moeten remmen, bedrijfsrem en handrem en er is gekeken naar de speling op de wielen naar de lichten word er niet gekeken. Als je gekeurd bent krijg je een roos formulier en daar moet nog een stempel op van de verzekering en een verklaring oldtimer. Met die papieren kan je dan een o plaat aanvragen.
Wat betreft de jaarlijkse keuring voor landbouwvoertuigen denk ik dat het op de keuring heel leuk gaat worden voor de mensen die hun tractor wat aangepast hebben zoals andere banden en later een cabine geplaatst hebben.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door stompkopfan »

hallo
ja dat kan je ook doen om plakken aan te vragen of als je je traktor koopt(ongerestaureerd) ga je naar de keuring en vraag je een administratieve keuring aan, dat is een formulier en dan moet je bij je verzekeringsagent gaan en die vult dat dan in en stuurt dat op, en een paar weke daarna krijg je je plakken thuis toegestuurd
ik weet wel niet waar je moet zeggen voor oldtimer want ik vraag alleen landbouwvoertuigen aan :mrgreen:
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door SFVke »

Dag Jeroen,

Ik denk dat je dat niet lang meer gaat doen tenzij je landbouwer bent of graag naar de keuring gaat.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Plaats reactie