de traktoren van Pieter en Eddy

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

Hallo Etienne,

de bedoeling is dus dat je je stoplichten ook als pinker gaat gebruiken, dan heb je geen aparte pinkers meer
nodig achteraan, je hebt dan echter wel een pinkerschakelaar nodig met 'zweikreis', voor dubbel circuit,
die heeft 6 of 7 aansluitingen dacht ik. hoe ik het precies moet schakelen heb ik nog niet verder onderzocht,
maar ik heb er wel een zeer mooi een duidelijk schema van, en ik heb ook al een zweikreis schakelaar, en
aangezien ik electro-mechanica volg zal aansluiten geen enkel probleem mogen zijn.

ik hoop dat je hier wat mee bent,

groeten, Tim
Bijlagen
schaltplan.gif
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

is een interessante schakeling, maar ik heb de elektriciteit zo getrouw mogelijk vernieuwd van de Lanz (zoals hij vroeger werd afgeleverd)
Normaal zullen de lichten van de andere Lanz 2816 ook nog vervangen worden door dezelfde lichten
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

ik gebruik juist deze schakeling om hem zo getrouw mogelijk te maken, zodat ik er geen pinkers moet bijzetten op het spatbord die er origineel nooit hebben opgestaan. stonden er op die lanz origineel pinkertjes naast die lichten of zonder ook?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

volgens dat ik weet is iedere Lanz die vertrok bij Etablissement Doyen in Haren (de invoerder van Lanz in België), zo vertrokken met de pinkers erbij gebouwd zoals gemonteerd op mijn Lanz
Voor de restauratie ervan heb ik ook de oude bekabeling volledig uitgezocht, en deze draden van de pinkers zat in de originele bekabeling van Lanz uit verwerkt, dus in dezelfde gène
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door simar »

Hallo Pieter;
De gebruikte elektrische componenten ( van dat schema ) ; zijn dat Bosch onderdelen??
Ik ben namelijk op zoek naar een (oude) contactsleutelschakelaar HBA5 van Bosch.
Ik vraag mij af of dat nog te vinden is bij Bosch ( heeft 8 a 9 aansluitklemmen )
( Nrs 15 ; 2 ; 57 ; 56A ; 56B ; 58 ; 31 ; 30/51 )

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

zijn wel bosch onderdelen denk ik, op al die duitse trekkers is meestal alles van bosch.
ik denk niet dat die oude schakelaars nog te krijgen zijn bij bosch, maar je kan het altijd
eens vragen, misschien hebben ze wel een jongere die de oude versie vervangt.
maar van welke trekker is dat, lijkt mij nogal een uitzonderlijk type met al die aansluitingen?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

dit is nog te krijgen, want bij de restauratie van de fordson heb ik een nieuw contact van Bosh gekocht,
en als je kijkt op http://www.delegro.nl op de webshop, daar kan je ook zulke sleutelcontacten vinden
of op www.histoparts.com die hebben ook veel op hun webshop
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

ja gewone vind je nog genoeg.
maar is zijn type zo een dat op de meeste tractoren zit?
ik vraag me af als je zo een met 8a9 aansluitingen gaat vinden nieuw?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door simar »

Hallo Tim en Pieter;
Het is het contactslot v/e Simar trekker Simar heeft naast 45000 motoculteurs ook 3 reeksen kleine
tractors gebouwd:
T 100A 55 exp ( 1953 - 55)
T 100B 97 exp ( 1954 - 62)
T 100 Diesel 8 exp ( 1955 - 58)
Verleden zomer heb ik een T 100A ( Nr 25) kunnen kopen in Frankrijk (dicht bij Genève). Het is een 1 cil.
luchtgekoelde motor van 12-13 pk. Het patent van Ferguson ( 3-punts...) heeft men niet gekocht en
om de ploeg (of frees) in de grond te krijgen kipt de ganse motor omhoog rond de aslijn v/d achterbrug.
De motor en het gereedschap zijn ongeveer in evenwicht.
Andere bijzonderheid: Bij het volledig overdraaien v/h stuur in een of andere richting wordt automatisch
het desbetreffende achterwiel afgeremd. (er zijn nog andere constructeurs die dat systeem hebben)
Etienne.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

ik zal het eens bekijken op de fordson, en het laten weten of het 1 is met zo'n aansluitingen, maar volgens mij wel
Plaats reactie