Hallo,
Zoals ik al had vermeld in het topic van m'n MF, zal ik hier het revisie verslagje plaatsen over mijn stationaire motor. Het gaat om een Hatz E80. Deze motor heeft vroeger gediend om het anker van een schip op te heffen. Daarna (jaren '70) heeft m''n opa er zijn eerste zelfbouwtractor mee gemaakt en vandaag, anno 2011, is hij volledig gereviseerd en moet hij binnenkort weer een zelfbouwtractortje aandrijven

.
De hatz E80 is de kleinste uit de reeks, er is ook nog een E85, E89 en tal van variaties afhankelijk van het soort toepassing (bv: met elektrische starter en starterkrans, automatische ontluchting, automatische decompressiehendel, enz.).
Omdat ik gelukkig niet zo heel erg ver van de invoerder van Hatz woon, Moës diesel in Borgworm (Waremme), was het geen probleem om aan de benodigde onderdelen te komen

. Zowat alles wat nog te krijgen was hebben we genomen. Op de kleppen na dan, deze waren nog goed en zijn opnieuw gerodeerd. We hebben daar ook alle documentatie meegekregen over dit motortje + alle afstelgegevens van bijna elk model Hatz dat is gemaakt. Dus als je iets van afstelgegevens voor Hatz nodig hebt laat je het maar weten

.
Als je alle onderdelen bij de hand hebt is het een plezierig werkje om zo'n motortje te reviseren. Wat is allemaal nieuw:
De hoofdlagers van de krukas zijn kogellagers (vernieuwd), lagerschalen van de drijfstang zijn vernieuwd, cilinder is een overmaat (81mm i.p.v 80mm), de piston is overmaat (81mm), de injecteur is opniew afgesteld en nagezien, alle dichtingen zijn vernieuwd tot zelfs de asbest dichting aan de uitlaat toe

. Natuurlijk werden er alleenmaar HATZ-original erszatsteile gebruikt bij de revisie, de piston is een Kolbenschmidt. Dus als deze motor niet goed gaat draaien dan weet ik het ook niet meer!
Vandaag was het dan eindelijk zover. Na de hele dag nog alles afgewerkt te hebben konden we proberen te starten. Maar omdat nooit iets vanzelf kan gaan, hebben we ook hier weer de (on)nodige problemen

het begon al toen we de boel niet ontlucht kregen. Dit was wel een klein stukje mijn fout, ik had de mazoutpomp uitmekaar gehaald en zuiver gemaakt. Ik had de plujer die de diesel aanzuigt terug losgemaakt en dacht dat het daarmee wel opgelost zou zijn. Niet dus. Ik had er niet bij stilgestaan dat de plunjer die de inspuitdruk maakt ook nog vast kon hangen. Wat dus ook was. Nadat we die losgemaakt hadden, was er direct mazout aan de injector. Eindelijk dan, nu moet die wel gaan!!! Maar ook hier slaat de wet van Murphy weer toe, hoewel we mazout hebben aan de injecteur, is er totaal geen verneveling. het lijkt erop dat het pompje de injecteur niet open krijgt. Het pompje maakt anders druk genoeg, want als je de leiding dicht houd, nevelt de mazout er langs door zoveel druk is er. We hebben de injecteur opengehaald uitgeblazen, dikte plaatje eruit gehaald, niks lijkt te werken. Morgen ga ik deze injecteur eens testen op de mazoutpomp van m'n allis-chalmers, die heeft ongeveer dezelfde inspuitdruk en als die hem wel openkrijgt ligt het een de Hatz zijn ESP (einspritzpumpe).
Technische gegevens:
Hatz E80
boring x slag: 80mm x 100mm
inhoud: 500cm2
n max: 2000tr/min
PK: 6
Bouwjaar: 1956
genoeg gezeverd, hier zijn foto's dat zegt veel meer dan woorden
