Pagina 1 van 3

Hatz E80

Geplaatst: 07 mei 2011, 19:45
door Allis-Chalmerske
Hallo,

Zoals ik al had vermeld in het topic van m'n MF, zal ik hier het revisie verslagje plaatsen over mijn stationaire motor. Het gaat om een Hatz E80. Deze motor heeft vroeger gediend om het anker van een schip op te heffen. Daarna (jaren '70) heeft m''n opa er zijn eerste zelfbouwtractor mee gemaakt en vandaag, anno 2011, is hij volledig gereviseerd en moet hij binnenkort weer een zelfbouwtractortje aandrijven :D .

De hatz E80 is de kleinste uit de reeks, er is ook nog een E85, E89 en tal van variaties afhankelijk van het soort toepassing (bv: met elektrische starter en starterkrans, automatische ontluchting, automatische decompressiehendel, enz.).

Omdat ik gelukkig niet zo heel erg ver van de invoerder van Hatz woon, Moës diesel in Borgworm (Waremme), was het geen probleem om aan de benodigde onderdelen te komen :D . Zowat alles wat nog te krijgen was hebben we genomen. Op de kleppen na dan, deze waren nog goed en zijn opnieuw gerodeerd. We hebben daar ook alle documentatie meegekregen over dit motortje + alle afstelgegevens van bijna elk model Hatz dat is gemaakt. Dus als je iets van afstelgegevens voor Hatz nodig hebt laat je het maar weten ;) .

Als je alle onderdelen bij de hand hebt is het een plezierig werkje om zo'n motortje te reviseren. Wat is allemaal nieuw:
De hoofdlagers van de krukas zijn kogellagers (vernieuwd), lagerschalen van de drijfstang zijn vernieuwd, cilinder is een overmaat (81mm i.p.v 80mm), de piston is overmaat (81mm), de injecteur is opniew afgesteld en nagezien, alle dichtingen zijn vernieuwd tot zelfs de asbest dichting aan de uitlaat toe :P . Natuurlijk werden er alleenmaar HATZ-original erszatsteile gebruikt bij de revisie, de piston is een Kolbenschmidt. Dus als deze motor niet goed gaat draaien dan weet ik het ook niet meer!

Vandaag was het dan eindelijk zover. Na de hele dag nog alles afgewerkt te hebben konden we proberen te starten. Maar omdat nooit iets vanzelf kan gaan, hebben we ook hier weer de (on)nodige problemen :( het begon al toen we de boel niet ontlucht kregen. Dit was wel een klein stukje mijn fout, ik had de mazoutpomp uitmekaar gehaald en zuiver gemaakt. Ik had de plujer die de diesel aanzuigt terug losgemaakt en dacht dat het daarmee wel opgelost zou zijn. Niet dus. Ik had er niet bij stilgestaan dat de plunjer die de inspuitdruk maakt ook nog vast kon hangen. Wat dus ook was. Nadat we die losgemaakt hadden, was er direct mazout aan de injector. Eindelijk dan, nu moet die wel gaan!!! Maar ook hier slaat de wet van Murphy weer toe, hoewel we mazout hebben aan de injecteur, is er totaal geen verneveling. het lijkt erop dat het pompje de injecteur niet open krijgt. Het pompje maakt anders druk genoeg, want als je de leiding dicht houd, nevelt de mazout er langs door zoveel druk is er. We hebben de injecteur opengehaald uitgeblazen, dikte plaatje eruit gehaald, niks lijkt te werken. Morgen ga ik deze injecteur eens testen op de mazoutpomp van m'n allis-chalmers, die heeft ongeveer dezelfde inspuitdruk en als die hem wel openkrijgt ligt het een de Hatz zijn ESP (einspritzpumpe).

Technische gegevens:
Hatz E80
boring x slag: 80mm x 100mm
inhoud: 500cm2
n max: 2000tr/min
PK: 6
Bouwjaar: 1956

genoeg gezeverd, hier zijn foto's dat zegt veel meer dan woorden :P

Re: Hatz E80

Geplaatst: 07 mei 2011, 19:47
door Allis-Chalmerske
nog foto's, let op het vernuftig systeem om het toerental te regelen ;)

Re: Hatz E80

Geplaatst: 07 mei 2011, 19:49
door Allis-Chalmerske
foto's:

Re: Hatz E80

Geplaatst: 07 mei 2011, 19:52
door Allis-Chalmerske
laatste serie, de motor is gemonteerd op onze "motorteststeun 3000" zodat we hem kunnen aanzwengelen met die hoge compressie wat hem heeft (20:1) en zo loopt hij ook niet weg ;)

Re: Hatz E80

Geplaatst: 08 mei 2011, 18:11
door Allis-Chalmerske
Goed nieuws!!!

Ik heb vandaag nog wat zitten prutsen aan de Hatz omdat ik het niet kon hebben dat die niet draaide :( . Eerst heb ik de injecteur getest op de mazoutpomp van m'n Allis. Daarop werkte die perfect. Toen alles terug gemonteerd buiten de motor om te zien of de injecteur nu wel wilde spuiten met de pomp van de Hatz. Heel even wel, dan weer niet meer. Nog eens op de allis getest, weer hetzelfde resultaat. Telkens een paar keer maar dan stopte hij er weer mee. OK, wat nu? Dan de mazoutpomp nog maar eens openhalen. Alles er weer uitgehaald en zuivergeblazen. Nergens zat er echter vuil tussen of zat er iets vast. Toen de boel maar terug in mekaar gezet en opnieuw alles ontlucht. Plots spoot de mazout meer dan 2 meter hoog uit het mazoutpompje. Das al wat beter :D , nu nog zien of hij wil starten. Een paar goeie slingers eraan gegeven en..... tak tak tak poef poef poef, hij draaide dan toch eindelijk :P :D

Toen heb ik maar direct de camera erbij gehaald om het vast te leggen :P

Filmpje=> http://s1083.photobucket.com/albums/j38 ... 1_1633.mp4

hieronder mijn injecteur-tester, bij gebrek aan een echte moet je inproviseren hé :D

Re: Hatz E80

Geplaatst: 10 mei 2011, 21:02
door Tim
Amai jong, gij restaureert aan de lopende band precies :D
Die motorteststeun 3000 ziet er mij wel een ferm machien uit, zelf uitgevonden?

Tof dat de moteur al draait, er zal mss ergens een vuilke ingezeten hebben ofzo, of iets een beetje klem?

Re: Hatz E80

Geplaatst: 11 mei 2011, 06:01
door SFVke
Tof dat er eens iets over een motor op het forum verschijnt.

groeten,

Wesley

Re: Hatz E80

Geplaatst: 11 mei 2011, 17:57
door Allis-Chalmerske
tja, we hadden eigenlijk alle onderdelen al liggen voor deze Hatz sinds December, maar nooit echt werk van gemaakt. En als je alles toch bij de hand hebt liggen is die toch wel redelijk vlug opgebouwd.

M'n motorsteun was gewoon ergens een kader die hier lag. Ik dacht dat is wel ideaal om het motortje op vast te zetten, dan kun je hem goed aandraaien en hij staat stabiel. Maar toch, hij gaat nu nog altijd wandelen met de steun en al :D
Maar hem draait toch zo mooi, ik heb al ondervonden dat als ik half zo hard en half zo snel draai dat die evengoed start.

Wesley: ik heb het begin gemaakt nu nog wachten op de rest :P

groeten,

Laurens

Re: Hatz E80

Geplaatst: 11 mei 2011, 19:42
door simar
Hallo Allis :
Daar U een drietal Hatz types vermeld, heb ik eens opgezocht welke types Hatz, Simar (motoculteurs) gebruikt heeft einde jaren 50-
begin jaren 60.
Simar is mede door de concurentie en de prijs v/d benzine overgeschakeld naar diesels en ze hebben (dure) Duitse diesels gebruikt.
----Sachs (lucht - en watergekoeld)
----Hatz (wel het meest gebruikt geweest)
Het schijnt dat dit ook een v/d redenen is geweest v/d teloorgang van Simar in 68. Men had beter (goedkopere) Italiaanse diesels
gebezigd.
Op het type 46DDH ----Hatz E79 (8 pk.)
46DDZ ----Hatz E780 (9 pk.)
Op het type 66CDH ----Hatz E89FL (12 pk.)
66DDH ----Hatz E89FL (12 pk.)
66DDZ ----Hatz E789 (12 pk.)
Naar ik verneem van andere (Franse) verzamelaars zou men daarvan nog alle onderdelen kunnen van krijgen.
Ikzelf, heb in het verleden nooit een Simar met een niet Simar motor (2-takt benz.) willen kopen, wat nu een enorme blunder
blijkt te zijn. (men is nooit te oud om te leren!!!!)

Etienne.

Re: Hatz E80

Geplaatst: 21 mei 2011, 20:47
door Carl
Proficiat Laurens, alias Allis-Chalmerske,

Inderdaad leuk dat er eens over een moteurke wordt gesproken, en dit nog wel met een mooi verslag, met klank en beeld en al wat erbij hoort om interessant te zijn.
Mooi werk !!

Ik ben ook bezig met een moteurke op mijn molen te zetten. Ik had wel wat meer geluk, want het draaide onmiddellijk toen ik het gekocht heb. Alleen wat last met de carburator die zich blijkbaar wel eens durft vast zetten op volle gas, maar het lijkt te beteren.
Nog een week of twee geduld, en het zou moeten klaar zijn.