hallo iedereen
ben deze namiddag naar tracto-retro geweest te escaudoeuvres echt eens de moeite waard om eens naartoe te gaan is ook niet zo ver een 100 tal km van kortrijk
zeker voor personen die liefhebber zijn van gloeikoptractoren is het een aanrader
er stonden een hele reeks vierzons,lanz en landini tractoren
en ook een hele verzameling motocultoren was er te bezichtigen
echt een aanrader
groeten jurgen
tracto-retro escaudoeuvres
Moderator: Carl
Re: tracto-retro escaudoeuvres
Hallo Jurgen :
Jean-Pierre Fhahaut is een v/d inrichters.
Hij heeft ook verschillende Simar motoculteurs waaronder een 40C type, met wat ze in het Frans noemen "des crabotages" erop
en dat is werkelijk een uitzonderlijk exemplaar.
Jean-Pierre is op 20 Sept. 2008 met zijn Simar collectie bij ons in Zandvoorde (Ieper) geweest en ik heb hem al een paar keren
terug gezien (o.a. in Sec-Bois en hier in Vlaanderen)
Op dergelijke evenementen loopt Jean-Pierre daar nogal anoniem rond ; maar hij heeft alles gezien !!!!!
Etienne.
Jean-Pierre Fhahaut is een v/d inrichters.
Hij heeft ook verschillende Simar motoculteurs waaronder een 40C type, met wat ze in het Frans noemen "des crabotages" erop
en dat is werkelijk een uitzonderlijk exemplaar.
Jean-Pierre is op 20 Sept. 2008 met zijn Simar collectie bij ons in Zandvoorde (Ieper) geweest en ik heb hem al een paar keren
terug gezien (o.a. in Sec-Bois en hier in Vlaanderen)
Op dergelijke evenementen loopt Jean-Pierre daar nogal anoniem rond ; maar hij heeft alles gezien !!!!!
Etienne.
Re: tracto-retro escaudoeuvres
Etienne,
Voor een leek als ik in motoculteurs, wat zijn 'crabotages'?
Voor een leek als ik in motoculteurs, wat zijn 'crabotages'?
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Re: tracto-retro escaudoeuvres
Hallo :
Heel moeilijke vraag Carl !!
Het zijn individuele mechanische ontkoppelingen op de 2 wielen v/d motoculteur.
Dus de mogelijkheid om één of de beide wielen te ontkoppelen (of te koppelen)
Bij die types gebeurt dat door een verschuifbare bus in de wieltrompet.
Bij het type 70 is die bus zichtbaar (dus rond de trompet)
Al de andere types van Simar hebben een ander systeem voor het individueel ontkoppelen;
een pal- palwiel systeem ; niet van het stuur te bedienen !!
Het waren heel dure; maar steengoede machines: een type 56A met frees (8 pk.) koste
anderhalve V W Kever !!!!!!!!!
Etienne.
Heel moeilijke vraag Carl !!
Het zijn individuele mechanische ontkoppelingen op de 2 wielen v/d motoculteur.
Dus de mogelijkheid om één of de beide wielen te ontkoppelen (of te koppelen)
Bij die types gebeurt dat door een verschuifbare bus in de wieltrompet.
Bij het type 70 is die bus zichtbaar (dus rond de trompet)
Al de andere types van Simar hebben een ander systeem voor het individueel ontkoppelen;
een pal- palwiel systeem ; niet van het stuur te bedienen !!
Het waren heel dure; maar steengoede machines: een type 56A met frees (8 pk.) koste
anderhalve V W Kever !!!!!!!!!
Etienne.
Re: tracto-retro escaudoeuvres
Als ik het goed begrijp, dan is het zoiets als bij sommige (oudere) 4*4's, waar je de vooras al dan niet inschakelt in de wielnaaf vooraan.
Maar wat doe je dan met het differentiëel; dat moet je dan dicht zetten, zoniet trekt hij helemaal niet meer.
Maar wat doe je dan met het differentiëel; dat moet je dan dicht zetten, zoniet trekt hij helemaal niet meer.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Re: tracto-retro escaudoeuvres
Hallo :
Niet te modern denken Carl : het zijn oldtimer motoculteurs ......
De meeste types van Simar hebben (nog) geen differentieel.
De as waar beide wielen opzitten wordt aangedreven ; Men kan nu één (of twee) wiel(en) koppelen met die as of ontkoppelen.
De latere 66 types van Simar hadden dan wel een differentieel met zelfs een differentieelblokkering vanaf het stuur te bedienen
(bouwjaren 57 - 68)
Etienne.
Niet te modern denken Carl : het zijn oldtimer motoculteurs ......
De meeste types van Simar hebben (nog) geen differentieel.
De as waar beide wielen opzitten wordt aangedreven ; Men kan nu één (of twee) wiel(en) koppelen met die as of ontkoppelen.
De latere 66 types van Simar hadden dan wel een differentieel met zelfs een differentieelblokkering vanaf het stuur te bedienen
(bouwjaren 57 - 68)
Etienne.
Re: tracto-retro escaudoeuvres
Hallo :
Dit jaar is de 18 eme EXPO des tracteurs et motoculteurs ancien in Escaudoeuvres (F.) 59161 op 16-17 Juni 2012.
90 motoculteurs te bewonderen !!!! waaronder enkele Simars. Ook veel gloeikoppen.
Jurgen is daar verleden jaar geweest (100 Km. van Kortrijk).
Etienne.
Dit jaar is de 18 eme EXPO des tracteurs et motoculteurs ancien in Escaudoeuvres (F.) 59161 op 16-17 Juni 2012.
90 motoculteurs te bewonderen !!!! waaronder enkele Simars. Ook veel gloeikoppen.
Jurgen is daar verleden jaar geweest (100 Km. van Kortrijk).
Etienne.
Re: tracto-retro escaudoeuvres
Hallo :
Dit jaar ( 2 weken geleden) naar Escaudoevres ( juist ten Noorden van Cambrai ) geweest.
2 dorscombinaties in volle werking aangedreven door Vierzons.
150 tractoren ; 100 tweewieltrekkers ; echter maar één ( 1 ) Simar te bewonderen ( het hierboven beschreven type 40 )
Het evenement vindt plaats op 2 locaties in de dorpskern van die kleine gemeente................
Etienne.
Dit jaar ( 2 weken geleden) naar Escaudoevres ( juist ten Noorden van Cambrai ) geweest.
2 dorscombinaties in volle werking aangedreven door Vierzons.
150 tractoren ; 100 tweewieltrekkers ; echter maar één ( 1 ) Simar te bewonderen ( het hierboven beschreven type 40 )
Het evenement vindt plaats op 2 locaties in de dorpskern van die kleine gemeente................
Etienne.