hydraulicolie en -filter David Brown selectamatic 990

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

hydraulicolie en -filter David Brown selectamatic 990

Bericht door D.B.990 »

Kan iemand mij vertellen waar ik de hydraulicolie kan aflaten en waar de hydraulicfilter zich bevindt? Is er nog andere olie of filters (buiten de motorolie en -filter en brandstoffilter) die moet worden vervangen zoals bijv. olie voor boit?

Welke hydraulicolie kan ik best gebruiken voor deze machine?
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: hydraulicolie en -filter David Brown selectamatic 990

Bericht door guido »

Er zijn 2soorten witte 990 's, de eerste generatie by pass filter boven op de achterbrug naast de zetel en de tweede generatie onderaan de versnellingsbak rond deksel.
hydrauliek versnellingsbak en achterbrug is de zelfde carter er zijn 2 afllaatdoppen een onder de achteras en een onder de versnellingsbak aan rond deksel van de aanzuiging bij gen2 .
Tap de olie warm af ,dan het ronde deksel demonteren ,oude filter uithalen en zeef uitwassen geen textieldoek gebruiken de vezels kunnen problemen geven in de kleppen (gen 2)
advies volgens boekje voor transmissie SAE 20W30 of 20W40,wij hebben altijd universele olie TOU of TOU B gebruikt in motor en versnellingsbak.
Best eindredukties aan de achterwielen ook eens controleren,olie moet tot aan de vuldop staan SAE 140G volgens boekje om 1000 uren vervangen .
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: hydraulicolie en -filter David Brown selectamatic 990

Bericht door D.B.990 »

Dag Guido, mag ik je vooreerst nogmaals bedanken voor de goede uitleg.
Wanneer ik op de tractor zit bemerk ik aan mijn linkerzijde, op de achterbrug, een ijzeren cilinder.
Is dit de filter?
Bij nazicht bemerk ik echter ook onderaan, op de versnellingsbak, een deksel. Maar op dat deksel staat ook een schroef, wellicht om olie af te laten. Dit lijkt me dan ook meer een carter. Of is dit de filter?
Ik heb twee aflaatdoppen : dus één onder de versnellingsbak, en één onder de achterbrug.
Weet je ook hoeveel liter olie in hydraulic, versnellingsbak en achterbrug gaat?

Dank u wel om me er ook op te wijzen dat ook best de olie van eindredukties aan de achterwielen wordt nagezien. Weet je ook waar ik deze olie aflaat? Ik zie op de eindreduktie een grote inbusschroef en bovenaan een moer!

Guido, ik heb nog een vraagje. Welke olie moet ik volgens het boekje in de motor doen?
Ik zou dit ook zelf kunnen opzoeken maar ik heb gewoon geen boekje van deze tractor. En dat is soms best lastig.
Nog iets : wanneer ik gas zie ik een wit/grijs/zwarte rookpluim. Maar ik heb geen waterverlies, water borrel niet en ik heb ook geen mayonaise aan oliestop, dus joint de culasse is niet defect! Enig idee waarom hij niet gewoon zwart rookt?
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: hydraulicolie en -filter David Brown selectamatic 990

Bericht door guido »

Dag DB, die cilinder links van de zetel is de filter.Het bouwjaar van uw traktor is warschijnlijk tussen 1965 en 71 klopt dat?
Het deksel onderaan zit de aanzuigfilter ,dit is een zeef met een magneet erin,alles demonteren en kuisen(magneet met compressor afblazen)
inhoud motor 7.4l,transmissie 22.7l reductie 2x2.3l
aanbevolen olie SAE 20W30 of20W40 voor motor en versnellingsbak.Pas op met die moderne zeer detergente olieen voor comonrail motoren(compressie verlies )
Ik denk dat TOU 20W40 (Tractor Oil Universal) vatje van 60l een goede keuze is voor motor en transmissie.
Voor eindaandrijving gear oil sae 140 inbusschroef is vulopening en het niveau.
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: hydraulicolie en -filter David Brown selectamatic 990

Bericht door D.B.990 »

Dag Guido, deze tractor is van het jaar 1967. Je vermoeden klopt dus.

Ik zal mij een vaatje van TOU 20W40 van 60 liter aanschaven en 6 liter SAE 140G en de olies en filters vervangen.
Ik denk er zelfs aan om de motor eens te laten spoelen met spoelolie (dunne olie).

Enkele dagen geleden heb ik in deze tractor ook ‘Diesel Injectie’ (ultra reiniger voor het injectiesysteem) gedaan, en intussen reeds goed mee gewerkt, en de motor draait werkelijk beter, niet dat hij voordien slecht draaide, maar nu hoor je dat hij rustiger draait.

Ik zou een nieuwe dichting moeten steken van de kleppendeksel. Daar ontsnapt wat olie. En aantrekken helpt niet. Wat raad je me aan om meteen ook de kleppen te regelen?
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: hydraulicolie en -filter David Brown selectamatic 990

Bericht door guido »

klepspeling bij de oudste 990 's ,koude motor inlaat 0.25 mm,uitlaat 0.18mm.
Plaats reactie