Pagina 1 van 1

ALTERNATOR

Geplaatst: 05 jul 2011, 15:40
door D.B.990
Wanneer ik de tractor (DB 990) start meet ik op de batterij 12,3 V. Wanneer ik gas geef, en de batterij eigenlijk zou moeten opladen, meet ik nog steeds 12,3 V.
Ik heb dan ook een vermoeden dat er iets mis is met mijn alternator. Kan iemand die hier meer van weet dit al dan niet bevestigen? Wat kan er mis zijn? Kan ik dit zelf nakijken/herstellen? Want zoals elke tractorliefhebber werk ik natuurlijk liefst zelf aan mijn tractors!

Is dit de manier om deze spanning te meten, of is er ook nog een andere manier?

Re: ALTERNATOR

Geplaatst: 18 jul 2011, 22:14
door Carl
Naar alle waarschijnlijkheid werkt de alternator niet meer naar behoren. Een DB zal wel geen Bosch-alternator hebben, want daar zit de regelator achterop geschroefd met 2 vijsjes. Die gaat er gemakkelijk uit door de vijsjes te lossen en de regulator eruit te kantelen. Wanneer een alternator niet meer werkt dan is het veelal de regulator die de geest heeft gegeven, ofwel zijn zijn kooltjes afgesleten, en maakt hij geen contact meer met de rotor. Vervangen van de regulator is in beide gevallen de boodschap.
Van andere merken (o.a. Delco-Remy) zit die regulator binnen in de alternator, en moet je de alternator dus uit elkaar halen om de regulator te vervangen. Niet zo'n moeilijke opdracht, al moet je wel wat opletten met de kooltjes bij het terug in elkaar zetten van de alternator.

Re: ALTERNATOR

Geplaatst: 19 jul 2011, 21:42
door guido
De 990 van eerste generatie heeft nomaal geen alternator maar een dynamo van Lucas en de + is massa.

Re: ALTERNATOR

Geplaatst: 20 jul 2011, 18:01
door Carl
Oei !
Zowel dynamo vernieuwen als een andere regelaar zijn behoorlijk duur.