Deutz D40L

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Het is inderdaad een heel werk om die boite open te doen en terug te monteren maar je hebt dan terug een goede tractor. Is het een Deutz met snelgang (S in het chasis nr) ?

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

De Deutz heeft inderdaad snelgang en dan nog een maat grotere banden (13.6-28). Deze loopt ongeveer 27 à 28 km/u. Het is alleen jammer dat er geen dubbele koppeling op zit.

Onlangs had ik opgemerkt dat er nogal veel speling op de lagers van de voorwielen zit. Dus om dat eens te inspecteren de boel even opengedaan. De lagers hebben rondgedraait over de as en aan één kant is er zelfs al andere schroefdraad op getrokken. Dit worden alleszins al nieuwe lagers, maar het valt te zien wat er nog van de rest overblijft.

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Deutz D40L

Bericht door guido »

Als de spanmoer over de schroefdraad schiet is dit ook geen probleem, er bestaan daarvoor speciale moeren , verkrijgbaar bij tracpieces.
Ik heb dat reeds verschillende keren gebruikt ook bij traktoren met frontlader.
mvg Guido
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

De D40L die ik had had velgen maat R32, op het typeplaatje kun je zien welke maten er officieel op mogen.
PS: nog een leuke manier om de tractor te wassen: http://www.youtube.com/watch?v=rPbnyJ0X ... re=related

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Deutz D40L

Bericht door stompkopfan »

hallo
ja grotere sjanten en banden daardoor zou je tractor sneller moeten lopen dus bij de d40 rijd hij bijna 30 met sjanten 32 en een dubbele of enkele koppeling?
wel nu staat er op mijn deutz een dubbele koppeling en heeft hij normaal en ook origineel sjant 11x38 dus ben ik eens benieuwd hoeveel hij rijd :?:
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Jeroen,

Eigenlijk kan je dat gemakkelijk bereken. Je weet de straal van de banden en de snelheid bij jante 32. Bereken daarvan de omtrek en je weet de afstand per toer van de band, doordat de snelheid bekent is kan je weten hoeveel toeren hij maakt. Als je dan de omtrek berekent van R38 en dat vermenigvuldigt met het aantal toeren moet je bij de theoretische snelheid uitkomen.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Deutz D40L

Bericht door Tim »

En een dubbele of enkele koppeling veranderd er niks aan, die dubbele koppeling maakt gewoon
dat je je aftakas apart kan inschakelen ;)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

@Tim: Misschien zit er op zijn deutz wel zo'n DSG-bak met dubbele koppeling zoals bij volkswagen :mrgreen:

@guido: de moer schiet er niet over, maar i.p.v. de fijne draad die er normaal opzit is er nu heel grove draad overgetrokken. Misschien dat ik er nog terug fijne draad op kan trekken, maar dat zal ik dan moeten bekijken.

Op het type plaatje van onze D40L staan 3 verschillende velg maten: 9-36, 11-28 of 11-32
Onze staat op velg 11-28, in de werkplaatshandboek staan ook verschillende eindvertragingen die bij de andere bandenmaten horen, en ook die van de snelgang.
Laatst gewijzigd door Allis-Chalmerske op 31 okt 2011, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Normaal gaat het niet om over grove draad fijne draad te trekken.
PS het bouwjaar van Deutz kan je terug op de velgen vooraan dichtbij de gaten.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
marcpd
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2010, 09:48
Locatie: Achel

Re: Deutz D40L

Bericht door marcpd »

Wat betreft de ingelopen vooras,kapotte schroefdraad, uitgelopen huis van het voorwiel van een Deutz,dit heb ik allemaal al eens voorgehad bij mijn D 6806 (21000 uren met frontlader!, voordat ik commentaar krijg).
Voor wat het huis bestreft:kapotte lagerzitting laten uitdraaien,nieuwe bus in persen (een beetje Loctite eraan) en de bus op maat van de lager draaien.
Wat de ingelopen vooras betreft: als het kan, de as van de fusépen los maken, zodat je de losse as over houdt.(de fusépen is meestal in het stuk van de as geperst en daarna vast gelast,losmaken door de las uit te draaien)
Als je dan de as overhoudt,eenvoudigweg de kapotte stukken oplassen (kan met een gewone half-automaat),door in de lengte richting op en neer te gaan terwijl de as rond gedraaid wordt. (dit om kromtrekking te voorkomen). Dan de as terug op maat laten afdraaien op basis van een nieuwe moer en lagers.
Porsche Diesel Super L 319,L 308,N 309
Plaats reactie