Pagina 4 van 7

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 28 okt 2011, 06:14
door SFVke
Dag Laurens,

Het is inderdaad een heel werk om die boite open te doen en terug te monteren maar je hebt dan terug een goede tractor. Is het een Deutz met snelgang (S in het chasis nr) ?

groeten,

Wesley

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 28 okt 2011, 18:11
door Allis-Chalmerske
De Deutz heeft inderdaad snelgang en dan nog een maat grotere banden (13.6-28). Deze loopt ongeveer 27 à 28 km/u. Het is alleen jammer dat er geen dubbele koppeling op zit.

Onlangs had ik opgemerkt dat er nogal veel speling op de lagers van de voorwielen zit. Dus om dat eens te inspecteren de boel even opengedaan. De lagers hebben rondgedraait over de as en aan één kant is er zelfs al andere schroefdraad op getrokken. Dit worden alleszins al nieuwe lagers, maar het valt te zien wat er nog van de rest overblijft.

mvg,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 28 okt 2011, 21:17
door guido
Als de spanmoer over de schroefdraad schiet is dit ook geen probleem, er bestaan daarvoor speciale moeren , verkrijgbaar bij tracpieces.
Ik heb dat reeds verschillende keren gebruikt ook bij traktoren met frontlader.
mvg Guido

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 29 okt 2011, 17:02
door SFVke
Dag Laurens,

De D40L die ik had had velgen maat R32, op het typeplaatje kun je zien welke maten er officieel op mogen.
PS: nog een leuke manier om de tractor te wassen: http://www.youtube.com/watch?v=rPbnyJ0X ... re=related

groeten,

Wesley

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 29 okt 2011, 21:23
door stompkopfan
hallo
ja grotere sjanten en banden daardoor zou je tractor sneller moeten lopen dus bij de d40 rijd hij bijna 30 met sjanten 32 en een dubbele of enkele koppeling?
wel nu staat er op mijn deutz een dubbele koppeling en heeft hij normaal en ook origineel sjant 11x38 dus ben ik eens benieuwd hoeveel hij rijd :?:
mvg jeroen

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 30 okt 2011, 08:07
door SFVke
Dag Jeroen,

Eigenlijk kan je dat gemakkelijk bereken. Je weet de straal van de banden en de snelheid bij jante 32. Bereken daarvan de omtrek en je weet de afstand per toer van de band, doordat de snelheid bekent is kan je weten hoeveel toeren hij maakt. Als je dan de omtrek berekent van R38 en dat vermenigvuldigt met het aantal toeren moet je bij de theoretische snelheid uitkomen.

groeten,

Wesley

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 30 okt 2011, 10:47
door Tim
En een dubbele of enkele koppeling veranderd er niks aan, die dubbele koppeling maakt gewoon
dat je je aftakas apart kan inschakelen ;)

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 30 okt 2011, 19:35
door Allis-Chalmerske
@Tim: Misschien zit er op zijn deutz wel zo'n DSG-bak met dubbele koppeling zoals bij volkswagen :mrgreen:

@guido: de moer schiet er niet over, maar i.p.v. de fijne draad die er normaal opzit is er nu heel grove draad overgetrokken. Misschien dat ik er nog terug fijne draad op kan trekken, maar dat zal ik dan moeten bekijken.

Op het type plaatje van onze D40L staan 3 verschillende velg maten: 9-36, 11-28 of 11-32
Onze staat op velg 11-28, in de werkplaatshandboek staan ook verschillende eindvertragingen die bij de andere bandenmaten horen, en ook die van de snelgang.

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 31 okt 2011, 07:46
door SFVke
Dag Laurens,

Normaal gaat het niet om over grove draad fijne draad te trekken.
PS het bouwjaar van Deutz kan je terug op de velgen vooraan dichtbij de gaten.

groeten,

Wesley

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 31 okt 2011, 18:32
door marcpd
Wat betreft de ingelopen vooras,kapotte schroefdraad, uitgelopen huis van het voorwiel van een Deutz,dit heb ik allemaal al eens voorgehad bij mijn D 6806 (21000 uren met frontlader!, voordat ik commentaar krijg).
Voor wat het huis bestreft:kapotte lagerzitting laten uitdraaien,nieuwe bus in persen (een beetje Loctite eraan) en de bus op maat van de lager draaien.
Wat de ingelopen vooras betreft: als het kan, de as van de fusépen los maken, zodat je de losse as over houdt.(de fusépen is meestal in het stuk van de as geperst en daarna vast gelast,losmaken door de las uit te draaien)
Als je dan de as overhoudt,eenvoudigweg de kapotte stukken oplassen (kan met een gewone half-automaat),door in de lengte richting op en neer te gaan terwijl de as rond gedraaid wordt. (dit om kromtrekking te voorkomen). Dan de as terug op maat laten afdraaien op basis van een nieuwe moer en lagers.