Pagina 5 van 7

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 31 okt 2011, 19:31
door Allis-Chalmerske
Hallo,

@SFVke: Eerst zien of dat de nieuwe lagers met de grove draad op te spannen zijn, als dat lukt denk ik dat dat zo mag blijven. Anders zal de as afgedraaid moeten worden en dan een moer erop die een maat kleiner is.

@marcpd: 21000uren dat is ook niet niks, maarja dat is de kwaliteit van Deutz hé :D
Zo erg als bij uw Deutz is het nog niet met de onze. De as valst nog goed te redden, ik ga deze kartelen en dan met heel straf spul om lagers vast te lijmen vastzetten. normaal moet het dan opgelost zijn. Bij onze Deutz had enkel de lager los om de as gedraait, nog een geluk dat deze geen frontlader heeft want dan was het vele keren erger geweest.

mvg,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 29 dec 2011, 20:37
door Allis-Chalmerske
Ik zal hier ook nog maar eens iets neerzetten dan. Na veel te lang niks gedaan te hebben aan de deutz is er nu toch weer een beetje vooruitgang geboekt. Er zijn nieuwe lagers gekomen voor de voorwielen (moet nog een nieuwe stofkap hebben voor aan één kant), de carter is eraf geweest om de krukas en drijfstangen na te kijken (drijfstangen waren om een of andere reden groen geverfd!). nieuwe dichtingen voor en achter op de krukas gezet en het liftblok gedemonteerd om nieuwe dichtingen in te zetten. momenteel wacht ik nog op nieuwe gloeibougies, lager voor de riemspanner en de druklager van de koppeling. Dezelfde druklager kostte bij Kramp 140 euro. Een druklager met dezelfde afmetingen maar dan 3mm dunner kostte 40 euro. Dat was dus snel gekozen, desnoods draai ik wel een flens van 3mm moest dit niet uit te regelen zijn met de koppelingstang.

Foto's natuurlijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 30 dec 2011, 13:38
door SFVke
Dag Laurens,

Ziet er proper uit. Kan het dat je met een enkelvoudige koppeling zit.

groeten,

Wesley

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 30 dec 2011, 18:52
door Allis-Chalmerske
Hallo,

Er zit inderdaad een enkele koppeling op, dat is opzich wel spijtig maar deze moet toch praktisch nooit iets aandrijven bij ons.

Vandaag weer druk bezig geweest. Het vliegwiel en de koppeling zijn terug gemonteerd. De koppelingsplaat was nog goed. Deze is natuurlijk zuiver gemaakt en ontvet. Daarna de lift gedemonteerd om de dichtingen kunnen te vervangen. Daar zijn we tot de ontdekking gekomen waarom de lift niks wilde heffen, sterker nog, dat ze nog omhoog wilde gaan. De zuiger van de lift zat er gewoon zo in zonder manchet of enig rubberachtig afdichtding. Met een nieuwe manchet zal dat probleem wel verholpen zijn. En als laatste is ook de achterbrug gespoeld, wat eigenlijk wel nodig was. Ik ben er nog stukken van de lager van de achteruit tegengekomen. Het was zeker niet te vroeg dat deze eens "gecleaned" werd. Nog een geluk dat de rest van het binnenwerk nog zo goed is.

Ook zijn de nieuwe onderdelen binnengekomen en er zijn er alweer een deel bijbesteld.

mvg,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 01 jan 2012, 16:24
door Allis-Chalmerske
Als eerste wens ik iedereen een gelukkig nieuwjaar, beste wensen voor 2012 en dat er nog vele jaren met oldtimerplezier mogen volgen :D


Vandaag nog wat foto's gemaakt van de laatste stand van zaken: het koppelingshuis/middenstuk is terug gemonteerd en de versnellingsbak is terug dicht (hopelijk blijft dat ook zo). Ook heb ik een opvulring gedraaid voor bij de nieuwe druklager van de koppeling te steken. Als alles meezit kan ik morgen de motor terug tegen de versnellingsbak zetten.

Foto's:

Het vliegwiel dat ook om een of andere reden groen is.
Afbeelding

De achterbrug
Afbeelding

De opvulring
Afbeelding

De nieuwe druklager met de opvulring en de oude dikkere druklager
Afbeelding

groeten,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 03 jan 2012, 19:49
door Allis-Chalmerske
Hallo allemaal,

Gisteren de motor terug tegen de achterbrug gemonteerd. Daarna ook de remmen opengedaan. Geen enkel spoor van lekage en het rembeleg was nog als nieuw. Waarschijnlijk zijn deze recentelijk vernieuwd geweest. Dus alles zuiver gemaakt, trommels terug wat opgeschuurd en terug gemonteerd. Nu is het weer wachten op onderdelen. Er moet nog iets van de afdichting aan de wiellagers binnenkomen en de manchet van de liftzuiger is er nog niet.

foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 02 feb 2012, 19:38
door Allis-Chalmerske
Hallo,

Hier nog een foto van de liftblok die terug gemonteerd is. Omdat het de laatste dagen te koud is om te schuren en te spuiten zullen de werken wel even stil liggen.

Afbeelding

Groeten,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 03 feb 2012, 23:44
door Carl
Mooi zo; dat schiet goed op. En voor de rest, als er geen verwarming is, dan is het inderdaad bitter koud.
Ik was ook wat aan het prutsen aan de carburator van mijn W4, en aan de remmen van mijn B-450, en het wordt inderdaad té koud on fatsoenlijk te kunnen werken. De carburator staat er al weer op, en de motor draait weer behoorlijk (nog eens zien wat hij doet onder belasting), maar de remmen, dat zal voor binnen een paar weken zijn vrees ik. Ik wacht trouwens nog op dichtingen ook.

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 18 feb 2012, 21:03
door Allis-Chalmerske
Vandaag weer wat kunnen doen aan de Deutz. Maar helaas allemaal slecht nieuws :( Ik wilde de dichtingen die onder de buisjes van de klepstoters zitten vernieuwen omdat die deutzen daar graag lekken. Daarvoor moest ik wel de culassen afnemen. Geen probleem, dacht ik, dan rodeer ik de kleppen ook nog even als die er toch af zijn. Na de eerst culasse afgenomen te hebben, de cilinder eens even inspecteren. Hmmm.... Daar zit wel heel erg veel roetaanslag op die cilinder..., toch even de stootrand voelen. Wat blijkt, een geweldige stootrand :shock: Dan de cilinder ook maar even afgenomen om de piston te inspecteren (die cilinderbus moest toch vernieuwd worden). Dan tot de ontdekking gekomen dat het bovenste segment helemaal per total was. Toen direct de andere cilinders opengedaan. Hier was het niet beter, geweldige stootrand, en nog ééntje met een kapot segment en een hap uit de piston. Nu ik de cilinders er toch af had kon ik de speling van de drijfstangen veel beter voelen dan langs onder, ook hier niet goed, de lagerschalen zullen ook vernieuwd moeten gaan worden vrees ik. Conclusie: een motor die goed draait en start is niet altijd een goeie. Nog een geluk dat ik hem toch opengedaan heb, eerst was het de bedoeling om de motor te laten voor wat hij is. Deze draaide immers nog goed en starten ging ook vlot. Het zal dus een gehele revisie worden van het blok. Dan maar beginnen met het blok terug uit te bouwen, en op de werkbank leggen. Hij was al bijna volledig geschuurd om deze week gespoten te kunnen worden, dat zal dan toch nog even moeten wachten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor en na
Afbeelding

Afbeelding

groeten,

Laurens

Re: Deutz D40L

Geplaatst: 20 feb 2012, 09:50
door Carl
Ja Laurens, een behoorlijke tegenvaller. Daar zit niet veel anders meer op dan in een keer door de zure appel te bijten. Pistons, chemisen en segmenten, die moeten wel vervangen worden.
Als je de lagerschalen van de drijfstangen moet vervangen, dan moeten die van de krukas er ook uit... Kortom, de hele motor is aan vernieuwing toe, en je mag het eigenlijk niet riskeren om het in dat stadium maar half te doen.

Alvast succes