Pagina 1 van 1

cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Geplaatst: 25 nov 2011, 02:32
door D.B.990
Beste mensen,

Mag ik nog even jullie deskundige hulp?

Ik ben bezeig met revisie David Brown 990.

De tractor rookte wit/blauw (soms veel blauw) en had onderdruk, zelfs wanneer ik met mijn hand boven de olievuldop kwam hing mijn hand vol oliespatten.

Nu ik de cilinderbussen bekijk zien die er eigenlijk niet zo slecht uit, evenenals de zuigers en zuigerveren.

Maar toch rookte de tractor blauw en had hij onderdruk en spatte hij zelfs olie langs de olievudop.

Nu is mijn vraag wat ik moet doen : cilinderbussen (eigenlijk liners want de bussen zitten bij een DB 990 vast), zuigers en zuigerveren vervangen of niet.

In elk geval : ik zou de motor binnen 1000 uur niet opnieuw willen open doen.

En volgens mij moet er toch iets fout zijn met ofwel de bussen, ofwel de zuigers ofwel de zuigerveren.

Ik heb op internet pakketten gezien en daar zitten liners in. Iemand ervaring daarmee? Liners moet je in de bussen schuiven?

Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg.

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Geplaatst: 18 dec 2012, 11:08
door stefaan1983
hallo,

veel druk in de karterpan= ergens lek
Begin eerst een met een compressietest; zowel een droge als natte test
die zal je veel zeggen over de staat van de zuigers en de ringen.

daarna kan je kijken of er geen lekken scheuren barsten in de cilinderkop zitten waar veel druk door komt

liners voor de DB zijn nieuwe bussen de oude moeten er dus eerst uit!

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Geplaatst: 25 dec 2012, 22:25
door guido
Hallo,

Heeft er iemand ervaringen met die goedkope compressiemeters van ongeveer 50€ dat je kan bestellen op internet?
Zijn ze te vertrouwen?

mvg Guido

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Geplaatst: 26 dec 2012, 13:09
door Tim
Ik denk dat compressie meten dat je daar niet te veel mag naar kijken naar de aangegeven waarde.
Het belangerijkste is als je verschil merkt tussen sommige cilinders.
Ik heb ooit eens de compressie proberen meten van de MAN en met de ene meter kwam ik een heel
andere waarde uit dan met de andere.

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Geplaatst: 26 dec 2012, 18:17
door Carl
Ik ben ook die mening toegedaan, Tim. Vooreerst hangt de waarde van de compressie al voor een zeer groot deel af van het toerental van de demareur. Ik zou er in ieder geval niet al te veel geld aan uit geven; het bijzonderste lijkt mij dat hij opschrijft of dat in ieder geval de naald blijft staan op wat er gemeten is geweest, en niet onmiddellijk terug naar 0 keert zoals een gewone manometer.
Voorts is het ook belangrijk dat je de juiste koppelstukken hebt om te kunnen aansluiten op het bougie- of het verstuivergat.