Het nieuwe oldtimerstatuut est arrivé!
Geplaatst: 30 jun 2013, 10:25
BRUSSEL – Na zeven jaar intens onderhandelen, haalt de BFOV zijn slag thuis met het nieuwe oldtimerstatuut. Ingevolge de publicatie in het Belgisch Staatsblad d.d. 26/06/2013 treedt dit nieuwe oldtimerstatuut in voege op 01/07/2013 en zullen liefhebbers veel vrijer kunnen genieten van hun geliefkoosde oldtimer.
Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, dus niet voor klassieke voer-tuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles uiteraard bij het oude.
Wat verandert er allemaal?
a) leeftijd van de oldtimer.
Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn. Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.
b) gebruik oldtimer.
Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en zonsondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.
Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties. Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe
politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.
Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• Commercieel en professioneel gebruik;
• Woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• Bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968:
• ‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.
Het begrip 'gelijkgesteld gratis vervoer' refereert naar de bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het personeel naar een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet over mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.
Kort samengevat kunnen oldtimers dus dag en nacht rijden, behalve als ze worden gebruikt voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk- of woon-schoolverkeer.
De eerder aangekondigde 3-jaarlijkse periodieke keuring voor voertuigen vanaf 15.06.1968 werd uit het project geschrapt.
De BFOV raadt iedereen aan om zijn oldtimer te gebruiken als een goede huisvader. Dat is de beste manier om nog lang van
onze hobby te blijven genieten.
De BFOV bedankt graag alle gesprekspartners voor de constructieve medewerking die tot dit mooie resultaat heeft geleid, alsook alle liefhebbers die zoveel vertrouwen hebben geschonken in onze federatie en zoveel geduld hebben gehad.
Voor alle info : 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be
Peeter Henning
CEO BFOV
Periodieke keuring momenteel geschrapt!
De BFOV sluit niet uit dat dit project naar de toekomst toe opnieuw ter sprake zal komen.
Impact op de verzekeringscontracten - Opgelet!
a) voor diegenen die NIET VERZEKERD zijn via de BFOV/OTC.
Ingevolge het nieuwe oldtimerstatuut zullen verschillende verzekeringsmaatschappijen hun polissen moeten aanpassen en zullen zij waarschijnlijk hun premies verhogen. We raden iedereen aan om hun polis na te kijken en eventueel te laten aanpassen voor 1 juli, want deze polissen namen meestal tekstueel de wettekst over die tot op heden van toepassing was.
Vergeet vooral niet dat u uw contract onmiddellijk kan opzeggen indien er een premieverhoging doorgevoerd wordt ZONDER VOORAFGAANDELIJK AKKOORD. Misschien de ideale gelegenheid om over te schakelen naar het contract van de BFOV/OTC.
b) voor diegenen die WEL VERZEKERD zijn via de BFOV/OTC en de makelaar MARSH.
Er verandert totaal niets voor u, noch aan de voorwaarden, noch aan de premies! De beperkingen die nu voorzien worden door de wet zijn dezelfde beperkingen als deze sinds het ontstaan van ons verzekeringscontract.
We hebben net de kaap van 20.500 verzekerde voertuigen overschreden via onze verzekeringsmakelaar MARSH en we zijn op weg om een nog betere service te bieden aan onze oldtimerliefhebbers.
Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, dus niet voor klassieke voer-tuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles uiteraard bij het oude.
Wat verandert er allemaal?
a) leeftijd van de oldtimer.
Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn. Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.
b) gebruik oldtimer.
Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en zonsondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.
Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties. Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe
politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.
Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• Commercieel en professioneel gebruik;
• Woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• Bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968:
• ‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.
Het begrip 'gelijkgesteld gratis vervoer' refereert naar de bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het personeel naar een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet over mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.
Kort samengevat kunnen oldtimers dus dag en nacht rijden, behalve als ze worden gebruikt voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk- of woon-schoolverkeer.
De eerder aangekondigde 3-jaarlijkse periodieke keuring voor voertuigen vanaf 15.06.1968 werd uit het project geschrapt.
De BFOV raadt iedereen aan om zijn oldtimer te gebruiken als een goede huisvader. Dat is de beste manier om nog lang van
onze hobby te blijven genieten.
De BFOV bedankt graag alle gesprekspartners voor de constructieve medewerking die tot dit mooie resultaat heeft geleid, alsook alle liefhebbers die zoveel vertrouwen hebben geschonken in onze federatie en zoveel geduld hebben gehad.
Voor alle info : 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be
Peeter Henning
CEO BFOV
Periodieke keuring momenteel geschrapt!
De BFOV sluit niet uit dat dit project naar de toekomst toe opnieuw ter sprake zal komen.
Impact op de verzekeringscontracten - Opgelet!
a) voor diegenen die NIET VERZEKERD zijn via de BFOV/OTC.
Ingevolge het nieuwe oldtimerstatuut zullen verschillende verzekeringsmaatschappijen hun polissen moeten aanpassen en zullen zij waarschijnlijk hun premies verhogen. We raden iedereen aan om hun polis na te kijken en eventueel te laten aanpassen voor 1 juli, want deze polissen namen meestal tekstueel de wettekst over die tot op heden van toepassing was.
Vergeet vooral niet dat u uw contract onmiddellijk kan opzeggen indien er een premieverhoging doorgevoerd wordt ZONDER VOORAFGAANDELIJK AKKOORD. Misschien de ideale gelegenheid om over te schakelen naar het contract van de BFOV/OTC.
b) voor diegenen die WEL VERZEKERD zijn via de BFOV/OTC en de makelaar MARSH.
Er verandert totaal niets voor u, noch aan de voorwaarden, noch aan de premies! De beperkingen die nu voorzien worden door de wet zijn dezelfde beperkingen als deze sinds het ontstaan van ons verzekeringscontract.
We hebben net de kaap van 20.500 verzekerde voertuigen overschreden via onze verzekeringsmakelaar MARSH en we zijn op weg om een nog betere service te bieden aan onze oldtimerliefhebbers.