Pagina 1 van 1

Vierzon 201

Geplaatst: 10 jul 2009, 21:10
door Geronimo
Hallo oldtimer vrienden. Een vriend van me(Etienne Van Zandweghe) heeft een Vierzon 201 prachtig gerestaureerd. Echter tijdens het opstarten en proefdraaien deze namiddag kwam er een ratelend geluid uit de versnellingbak wanneer de trekker in ralentie draaide,wanneer de koppeling werd ingetrapt was het geluid echter verdwenen,ook wanneer er gas gegeven werd verdween dit geluid,er kan worden geschakeld zonder problemen.De motor en koppeling werden nagezien door Etienne tijdens de restauratie,de boite niet daar deze perfect schakelde.Nu zou ik graag de volgende vragen willen stellen om Etienne langs deze weg verder te helpen,is het iets waar we hij zich zorgen moet over maken (miss. lagers in de versnellingsbak versleten of iets dergelijks) of maakt de boite van een Vierzon 201 tijdens het draaien op ralentie een ratelend geluid.Wie kan hier wat meer uitleg over geven. Hoeveel liter olie moet er in de versnellingsbak van een Vierzon 201 ?. Dank bij voorbaat,Tony.

Re: Vierzon 201

Geplaatst: 13 jul 2009, 20:59
door oldtimerke
Beste,

Normaal gezien mag deze bak geen lawaai maken. Welke olie hebt u gebruikt in de bak? Er mag zoveel olie in tot de stop op de rechter onderkant begint te lopen (u moet deze uiteraard eerst losmaken).

Re: Vierzon 201

Geplaatst: 16 jul 2009, 20:51
door Geronimo
Hallo oldtimerke, de olie is ververst en staat op peil,Etienne zei me dat hij pongolie heeft gebruikt.Hij wist echter niet of het SAE 90 was. De koppeling is ontvet en gereviseerd en nadien zijn de vetnippels terug doorgesmeerd.Zou het kunnen dat de koppeling te droog draait en het vet nog zijn weg moet zoeken. Voor de restauratie was er van het geluid geen sprake,ik weet het nie meer zulle,Etienne ook nie.................

Re: Vierzon 201

Geplaatst: 17 jul 2009, 05:44
door oldtimerke
Als alles goed gesmeerd is, mag er eigenlijk geen probleem zijn. Is de krukas eruit geweest? Draait de motor makkelijk?

Re: Vierzon 201

Geplaatst: 17 jul 2009, 23:59
door Geronimo
de motor is prima en draait als een lier,denk dat het aan de koppeling ligt,(druklager) omdat de koppeling volledig uit elkaar gehaald is

Re: Vierzon 201

Geplaatst: 21 jul 2009, 20:16
door Allis-Chalmerske
het kan niet aan de druklager liggen want als je de koppeling niet intrap mag deze normaal niet drukken tegen de vingers van de koppeling, het kan zijn dat de lagers van de as die in de koppeling steekt naar de versnellingsbak uitgesleten en dat daardoor een trilling veroorzaakt wordt bij te laag toerental.

Re: Vierzon 201

Geplaatst: 22 aug 2009, 18:32
door Geronimo
Het lag aan het vliegwiel, bedankt voor de reacties allemaal, groeten Tony. :)