Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Plaats hier uw ervaringen, besprekingen, foto's en dergelijke van evenementen die u bezocht hebt.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door Carl »

Zoals ik al zei, we vertrekken met drie Belgen naar het Kampioenschap, voor iedere dicipline 1.
Willy Laleman uit Poperinge, een geroutineerde ploeger en net zoals ik lid van de Club en van AVOT, gaat mee in de discipline wentelploegen. Jos Cuyvers uit Puurs verdedigt onze driekleur met een gedragen rondgaande ploeg. Ikzelf ga met mijn vertrouwde kombinatie: mijn IH Super BWD-6 en mijn getrokken rondgaande 3-schaar ploeg die ik al sinds 2006 heb.

Afbeelding

Tractor én ploeg moeten van vóór 1960 zijn om te mogen deelnemen. Voor het eerst gaan ook 2 Belgische juryleden mee.
De vraag van de Belgische Ploegfederatie kwam wel heel onverwacht en ook vrij laat. Normaal kwam die eer niet aan mij toe, maar wel aan Luc Van de Kerckhove, doch deze gaf voor dit jaar uiteindelijk forfait.
We moeten in Horsens, in de lokale landbouwschool, aankomen op donderdag 3 september vóór 16 uur voor de officiële inschrijving. We logeren en verblijven ook in die landbouwschool.
De vrijdag is een verplichte oefendag, met daarna de officiële receptie en buffet. Zaterdag begint met de officiële openingsceremonie waarna de eigenlijke wedstrijden doorgaan. Naar verluidt zijn er een tiental landen, doch dit bedriegt: "Engeland", dat aan de basis ligt van dit evenement, komt op als Engeland, Wales, Schotland, Ierland, en misschien nog onder andere namen. Het zijn dan ook de meest genomineerde deelnemers, échte profs!, met een jarenlange traditie zoals dat een echte Engelsman betaamd.
Er zijn in ieder geval ook de landen Nederland en Denemarken, en naar ik hoor, ook Duitsland. Ik kom daar later op terug, begin volgende week, als ik terug ben.

Zoals ik ook al zei, ik koester geen ambities; ik heb nog veel te weinig ervaring opgedaan met die ploeg die in onze contreien eigenlijk zeer onbekend is. Ik ben al bijzonder vereerd dat ik mag en kan deelnemen. Gelukkig ook dat ik toevallig de voorbije herfst en winter duchtig aan mijn tractor en ploeg heb gewerkt, want anders had ik gewoon niet mee gedaan: mijn materiaal stond nog niet voldoende op punt.
Ik moet hierbij mijn dank uitspreken aan de firma Vanck uit Menen die mij op alle vlakken steunt en het mij onder andere mogelijk maakte dat ik een behoorlijk oefenterrein kreeg. Bijzondere erkentelijkheid ben ik verschuldigd aan de firma Delporte (betonvloeren) uit Komen, die mij bereidwillig de mogelijkheid heeft gegeven om tractor en ploeg te vervoeren, waarvoor mijn oprechte dank.

Nu maar hopen dat mijn resultaten niet al te beschamend zijn, en duimen voor de 2 andere Belgische kandidaten die veel meer ervaring hebben.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door oldtimerke »

Veel succes, Carl, en dat je onze Belgische driekleur en tegelijkertijd de clubkleuren goed mag verdedigen!!!
JEFVIERZON
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:46

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door JEFVIERZON »

Veel succes vanuit de Kempen.
Hier hebben we zelf een ploegdag voor Oldtimers op 20 september in Poppel op de terreinen van Boerenbond.
Een vijftig tal ploegers zijn hier steeds aanwezig.
De Nederlanders gewoonlijk in de meerderheid.
Voor info over het ploegen: 014/658862 - 0031497386499 - 0031628655700

Iedereen Welkom!!!

Afbeelding
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door simar »

Hallo :

Carl nog niet terug??? Wij zijn ongeduldig!!! Hopelijk hebben ze het beter gedaan dan onze
Rode Duivels in Spanje!!!!!!

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door Carl »

Jawel, toch al terug, van zondagavond rond 22:30 uur, maar ik ben maandag druk bezig geweest met het afladen van de vrachtwagen, en heb ondertussen nog wat geholpen aan een trekker met hydraulische problemen die bij Vanck was terecht gekomen.
Ik weet niet of wij het slechter hebben gedaan dan onze rode duivels; de uitslag was spijtig genoeg niet veel beter. De Belgen zijn over de hele lijn helemaal achteraan het klassement geëindigd.
Toch mag je die uitslag niet als rampzalig of vernederend beschouwen: wij hebben puik ploegwerk geleverd, alléén, de concurrentie deed het stukken beter. Ik verklaar me nader:
Vooreerst bekijken wij nog véél te veel het wedstrijdploegen met de ogen van een landbouwer; het moet in zekere zin vooruit gaan, terwijl het bij wedstrijdploegen er eigenlijk om gaat de ploegKUNST te demonstreren, waarbij het eigenlijk gaat om een veelvoud aan details - sommigen zullen het vitterijen noemen, en dat is het ook als je het bekijkt als landbouwer.
Om maar een klein voorbeeld te geven: wanneer je op het einde van de voor komt, dan til je, in het geval van een gedragen ploeg, niet zomaar je ploeg uit de grond om vervolgens op de kopakker te keren, en hem weer inde grond te laten vallen. Nee, wanneer je op het einde van de voor komt, en je trekkerband komt naar de vlakke grond toe van de kopakker, dan kort je je driepunt in en stel je je ploeg wat dieper in tot je met je eerste schaar aan de getrokken eindstreep komt. Vervolgens leng je je driepunt weer fors uit, til je alléén de kopkant van je ploeg wat op, en je ploegt met je 2de schaar verder tot precies aan de eindstreep. De Hollandse winnaar bij het wentelploegen bijvoorbeeld, tilde dan zijn ploeg maar half uit de grond, draaide zijn stuur kort over naar links, en gaf het laatste stukje geploegd land dat nog maar half was omgedraaid nog een duwtje zodat ook dat stukje geploegd land werd omgedraaid. Allemaal details zul je zeggen, maar dat maakt juist het verschil uit tussen ploegen en ploegkunst.
Bij de inzet, juist hetzelfde, met de driepunt spelen, zodat de ploeg zeer vlot en gezwind de grond in gaat, eerst de eerste schaar, en vervolgens de tweede schaar.

En zo zijn er nog vele tientallen voorbeelden aan te halen die duidelijke de vooral Britse suprematie demonstreren. Het aanmaken van de openingsvoren, het uitwerken van de geer (of aaihoek), het manipuleren van tractor en ploeg om perfect rechte mooi uitgesneden voren te trekken en perfect aan te storten, … Hún ploegwerk is niet perse beduidende beter te noemen dan het onze, nee, maar zij bezitten de kunst en het geduld om het tot haast in het absurde af te werken. Het is hartverscheurend mooi op te zien hoe ze daarbij te werk gaan, echte kunstenaars zijn het, en het zal nog jaren oefenen vragen voor wij zover zijn. Je kan niet geloven hoezeer ik – maar vooral ook mijn “spion”, Willy Vandromme van Vanck - ervan genoten heb. Ten andere, zij hebben het ook niet op één dag geleerd: De jonge Ierse winnaar bij het rondgaand ploegen bijvoorbeeld, had dit jaar al aan zowat 60 ploegwedstrijden deel genomen dit jaar, en de Nederlandse winnaar bij de wentelploegen is al 30 jaar in de competitie bezig.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door Carl »

Ik heb wat last om grotere teksten in te geven op het forum - mijn scherm verspringt constant wanneer ik tekst invoeg buiten het kader - daarom doe ik verder in een volgend antwoord.

Even kort vertellen hoe het is gegaan. We zijn dus donderdagavond toegekomen, net op tijd rond 16:00, voor de inschrijving. We waren al vertrokken van 01:30 uur 's morgens om de ruim 950 km af te leggen, maar we werden enorm gehinderd door de vele wegenwerken op de A1 in Duitsland, en dan nog een ongeval op 50 km van onze bestemming.
Vrijdag was dus officiële oefendag, maar die dag regende het MET BAKKEN de héle dag door. Bij de openingsvoren, waarbij je je ploeg zoveel mogelijk achterover kantelt zodat je feitelijk haast uitsluitend met de achterste schaar werkt, ging alles nog naar wens, althans in de gegeven omstandigheden. Toen ik echter bij de volgende ronde mijn 3-schaar vlak stelde en dus met alle scharen moest ploegen, dan groef mij trekker zich onmiddellijk de grond in; met geen stokken meer vooruit te krijgen, hoewel het een vrij zanderige en lichte grond was. Er zat niets anders meer op: de ploeg ombouwen naar een 2-schaar, want échte weersverbetering stond er niet op het programma.
Het kostte ons ruim 2 uren om de ploeg om te bouwen, en intussen was de oefentijd om. Daar stond ik dan, onvoorbereid en met een 2-schaar ploeg waarmee ik niet de minste ervaring had. Je moet weten dat je zo'n 2-schaar ploeg helemaal anders moet gebruiken dan een 3-schaar.
Zaterdag was de eigenlijke wedstrijddag, en het weer was overgegaan naar buien met droge periodes. Om 09:00 uur reed ik met een bijzonder klein hartje metde hoop mee naar het veld. Willy Laleman (2-schaar wentelploeg), Jos Cuyvers (2-schaar rondgaand gedragen) en Marc Schuurmans, het enige Belgische jurylid hadden mij rap nog wat richtlijnen gegeven, mar ik voelde mij toch als een ongewapende soldaat aan het front.


Bij de openingsvoren heb ik eerst wat getreuzeld om te kijken hoe mijn buren het deden, en dat heeft me achteraf wat strafpunten gekost omdat ik uiteindelijk buiten de tijd ermee klaar was.
Het ploegen zelf verliep, tegen alle verwachtingen in, eigenlijk vrij vlot, en het uitwerken van het veld lukte me ook behoorlijk goed. Het zal waarschijnlijk een serieuze portie gezonde stress zijn geweest die me deed werken met een ongekende inzet en nauwkeurigheid. Ik was - en ben het nog steeds ondanks de uitslag die ik achteraf kreeg (voorlaatste plaats) - duidelijk fier op mijn werk, vooral gezien mijn totaal gebrek aan ervaring met deze 2-schaarploeg en de herhaalde improvisatie die ik uit mijn hoed moest toveren.

Meer kan je straks lezen in ons ledenblad van eind september. Hierbij mijn oprechte dank voor jullie sympathie, steun en belangstelling die jullie hier op het forum hebben betoond.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door simar »

Hallo Carl :

U bent weer een levenservaring rijker en hou de Olympische gedachte bij!!!

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door Tim »

Dag Carl,

mooi om eens je verhaal te lezen, is er ook beeldmateriaal?
En daarbij, voorlaatste is nog altijd niet de laatste he :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
GoodLook
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2009, 10:55
Locatie: Sint-Eloois-Vijve

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door GoodLook »

Proficiat Carl deelnemen is belangrijker dan winnen !
Maar de belgen doen het toch nog zo slecht niet op wereldvlak dit was in sportweekend afgelopen zondag
"Roel Cuyvers uit Neerpelt is in Slovenië de nieuwe wereldkampioen ploegen op het stoppelveld geworden. Hij werd ook de beste in het achteruit ploegen. De beste ter wereld in de gewone categorie is een Oostenrijker. (Het journaal 7 - 06/09/09)"
Filmpje is nog te zien op www.deredactie.be in videozone bij "ook dat nog"
Met ploegen zijn de belgen beter dan het voetbal van de Rode Duivels !
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Europees Kampioenschap ploegen in Horsens, Denemarken.

Bericht door Carl »

Het filmpje is wat ver te zoeken, en zal waarschijnlijk binnenkort verdwijnen (want geen nieuws meer)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... u/1.593080

Roel Cuyvers is een neef van Jos Cuyvers, die bij ons was in Denemarken met een rondgaande gedragen 2-schaar
ploeg.
Nog nooit gehoord van "achteruit ploegen". Welke voordelen zouden daar aan zijn???
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie