Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Plaats hier uw ervaringen, besprekingen, foto's en dergelijke van evenementen die u bezocht hebt.

Moderator: Carl

Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door Deutz »

Hallo Guido,

Ik werk bij de invoerder van Belarus, bij mijn weten heeft Lanz ook een bezinestart. Bij Belarus en Kirovets heb je er ook nog met een ponystart (kleine bezinemotor die de grote start) bv de KC700 die onlangs nog in het boekje stond, daarvan zijn er 2 verkocht geweest in België.
Duits, Degelijk, Deutz
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door guido »

Inderdaad Wesley, De semi-diesels van Lanz en Vierzon (modellen na de gloeikop) starten ook op benzine.Hebben die trekkers ook een systeem om de compressie te verhogen bij het overschakelen naar diesel zoals IHC ,( zie IHC boek van Carl Devlies blz 35) of blijft de compressie gelijk,wie weet daar meer van??

Wat betreft die startmotor op benzine,de John Deere diesels met horizontale cylinders en de Caterpillar D4 en D8 hebben dat ook.

mvg Guido
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door Tim »

Een vriend van mij heeft ook nog een hoop mooie foto's
deze zijn hier te bezichtigen:

http://home.euphonynet.be/deoudedoos/ve ... w_2010.htm


Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door Pieter »

guido schreef:Inderdaad Wesley, De semi-diesels van Lanz en Vierzon (modellen na de gloeikop) starten ook op benzine.Hebben die trekkers ook een systeem om de compressie te verhogen bij het overschakelen naar diesel zoals IHC ,( zie IHC boek van Carl Devlies blz 35) of blijft de compressie gelijk,wie weet daar meer van??

Wat betreft die startmotor op benzine,de John Deere diesels met horizontale cylinders en de Caterpillar D4 en D8 hebben dat ook.

mvg Guido
wij hebben zo'n semi-diesel lanz. Die hebben geen systeem om de compressie te verhogen bij het overschakelen.
Je start hem zoals een lanz op diesel, maar dan met de trilbobijn met bougie ipv gloeibougie. Eenmaal hij goed draait op de benzine moet je de kraan overzetten van benzine naar diesel, en dan mag je de trilbobijn afleggen.
De meeste gloeikoptraktoren kan men ook starten op dit principe. Dus ipv te gloeien met de brander, trilbobijn aanleggen en brandstofkraan op benzine zetten.
Onze FV1 heeft nog het benzinetankje, de trilbobijn en bougie.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door simar »

Hallo :

Bij de reeks fotos v/e vriend van Tim, zie ik bij een foto van Tim zijn MAN in vooraanzicht (foto 11), links in de
achtergrond een Simar motoculteur staan.
Wie was de eigenaar ? ( Marcel Van Belleghem ??)

Etienne.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door guido »

Pieter,

Ik begrijp het systeem nog niet goed,zit er daar een klassieke carburator op?wat is een trilbobijn?is dat in vervanging van de gewone bobijn met onderbreker( vis platinè)
mvg Guido
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door Tim »

Guido, kan het niet zijn dat hij de benzine gewoon inspuit met de injector?
is een trilbobijn niet iets die de hele tijd vonkt? Ik heb zo'n bobijn voor mijn
'voorgloei'installatie, en die geeft de hele tijd vonken met een speciale bougie.

Etienne: Ik heb nog iemand anders gezien met een vijftal simars, en ik heb ertegen
gebabbeld, en die vent (weet zijn naam niet) kende jou wel. Dat zal misschien
Marcel geweest zijn?

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door simar »

Hallo :

Bij de "jongere" SFV gloeikop (semi)diesels heeft men er een "systeem" op geplaatst om te kunnen starten op benzine,
dus zonder voor te gloeien.
De benzine wordt via de gewone injectiepomp en dito verstuiver in de ruimte v/d gloeikop gespoten.
In deze ruimte zit een gewone bougie die via een trilbobijn constant vonken geeft; dus niet zoals een gewone
benzinemotor, waar we een vonk krijgen iets voor het BDP.
Eens de gloeikop warm genoeg, schakelt men via een gewone 3-weg kraan weer over op dieselolie en wordt de
trilbobijn electrisch uitgeschakeld.

Waarom moet er voorgegloeid worden bij een gloeikop (semi-diesel)?
Gewoon omdat de compressie verhouding niet groot genoeg is opdat de ingespoten dieselolie vanzelfs zou ontbranden
(warmteontwikkeling tijdens het comprimeren is niet hoog genoeg; men moet dus bij de start een beetje meehelpen = voorgloeien)

Etienne.
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door Deutz »

Hallo,

Ik ben laatst naar een kleine Lanz semidiesel gaan kijken en die persoon had zijn trilbougie vervangen door een klassieke gloeibougie uit een Merrcedes, dit werkte ook heel goed.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Beeld en fotomateriaal OTC Veteran Tractor Show 2010 Heule

Bericht door Tim »

en hier nog een klein video'tje, voor de fun
met zijn volle 18pk aan de grote boomstam :D

M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie