Pagina 3 van 16

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 25 mar 2009, 21:25
door Tim
En hier eens een filmpje voor de mensen die willen horen hoe mooi zo'n tweecilinder klinkt:
Dit is een filmpje van mijn MAN, terwijl ik wat rond aan het rijden was.


Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 26 mar 2009, 21:00
door guido
Dag Carl
Waarom krijgt de starter de hete motor niet rond? Is dat omdat de ontploffing gebeurt voor dat de piston boven is ???

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 26 mar 2009, 21:04
door Tim
Waarschijnlijk,
Als hij te vroeg inspuit voor je zuiger helemaal boven is, ontbrandt het mengesel al voor je zuiger op je
bovenste dode punt is, dus krijgt hij hem niet rond. (denk ik toch)
En als de motor nog helemaal warm heeft (net stilgevallen) ontbrandt het mengsel nog sneller, daardoor
dat je hem dan moet laten afkoelen.

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 26 mar 2009, 21:12
door simar
Hallo Tim:

Ik zie dat er nog werk aan is!!! Hij zal moeten klaar zijn voor de verdediging; anders......
Rijden en filmen, mag dat volgens de wegcode???

Etienne.

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 26 mar 2009, 21:57
door Tim
Dag Etienne,

Ja er is nog werk aan, maar het is doenbaar. ik heb namelijjk volgende week woensdag al gedaan met school, en dan heb ik dus
2.5 weken vakantie! Dan zal ik veel aan de MAN kunnen werken, plaatwerk zandstralen, bij de carroserier doen, heb nu ook mijn verf.
Als je het graag doet, is veel werk geen enkel probleem.

En er mag al zoveel niet volgens de wegcode :D het is nu ook niet dat ik op een superdrukke drievaksbaan rijd hé, hier in de straat komt toch bijna niemand ;)

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 27 mar 2009, 15:26
door the_misterFENDT
Ja uw mannne draait schoon ze ;) .

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 11 apr 2009, 21:17
door Tim
Hij rookte zo blauw, dus heb ik de voorontsteking nagekeken.
en inderdaad, hij spoot te laat in, bijna een cm voorbij het merkteken
van voorontsteking. Toen heb ik een koperen plaatje vantussen de pomp
en het motorblok weggenomen, en nog eens getest, en hij spoot dan wel
mooi op tijd in.

Het testen heb ik gedaan door een leiding in U-vorm te nemen, het drukventiel
eruit nemen (van de ene plunjer, cil 1). dan stroomt de mazout er langs de leiding
uit, en als je de motor verder ronddraait tot op het merkteken op de poulie de voorkant
zou er niks meer uit mogen komen, dit was dus maar het geval een cm voorbij het merkteken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 11 apr 2009, 21:33
door Carl
Dat is afregelen volgens de regels van de kunst!
En..., hoe zit het nu met de rookontwikkeling? Het zou moeten beter zijn.

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 11 apr 2009, 21:37
door Tim
Dag Carl,

Aangezien ik nu bezig ben de achteras uit elkaar te halen,
heeft de motor nog niet gedraaid. Ik hoop in de loop van volgende
week dat ik er weer mee zal rijden.
Ik ben benieuwd, maar volgens mij zal het al stukken beter zijn!

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 13 apr 2009, 21:18
door Tim
En we blijven maar doorgaan, de vakantie is het moment van het jaar
om aan den trekteur te werken ;)
Ik ben bezig met de achterbrug weer uiteen te halen, alles uit elkaar doen en
alle oliekeeringen vervangen, want hij lekt hier en daar olie...

Zo ziet het eruit om eraan te beginnen, wiel eraf, dan de olie uit de trompetten laten,
en met wat mankracht kan je die dingen er wel stuk per stuk van heffen.
Afbeelding

Het differentieel ziet er nog goed uit
Afbeelding

Dan moet dit eraf, buitenkant van de trompet, met een ZWAAR tandwiel erin :P
Afbeelding

Het rond stuk waar het wiel aanhangt, is conisch gemaakt op de as met het grote tandwiel. Mijn grote poulietrekker
en een dopsleutel van een kleine meter waren niet voldoende, ik heb hem op spanning gezet zover ik kon, heb nog
geprobeerd het stuk wat te warmen met gasbrandertje, dat hielp niet veel. Dan maar met de hamer tegen de achterkant
een goeie tik, en BAF, het stuk vloog eraf, een halve meter verder.. Er stond allesinds spanning genoeg op met de poulietrekker :D
Afbeelding

Daarna moet de binnekant van de trompet eraf, met de remtrommel en steekas erin. om aan de oliekeering te kunnen
die erachter zit, moest ik de remtrommel eraf halen. makkelijker gezegd dan gedaan, wie heeft zon lange poulietrekker??
Maar een echte handige harry trekt zijn plan, ik heb stukken dikke ijzeren lat gezaagd (36cm lang) en daarmee de armen
van mijn poulietrekker verlengd. En het lukte nog ook om de trommel eraf te krijgen, gelukkig maar :D
Afbeelding

En ja hoor, de voering was nat van de olie. Niet verwonderlijk dan dat hij bijna niet remde...
Afbeelding