Zetor Super 50

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Zetor Super 50

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

Ik heb vandaag het vliegwiel van de regulateur eraf gehaald, het ging beter dan verwacht, het ding krijg je wel beter niet op uw tenen. Volgend werk is het uitkuisen van de oliepomp en de boite, kwestie van geen risico's te nemen. De lagers zijn wel nog ok alleen de dichtingen zijn als een zeef, dit worden overal nieuwe nu we toch bezig zijn en de olie meer kost dan de dichtingen.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Hallo Etienne,

Bedankt voor het compliment,
Ik ben dan ook zeer geïnteresseerd in al zulke toestanden, hoe meer ik ervan kan opendoen
om te zien hoe het werkt, hoe liever :D
De dieselpomp is inderdaad een soort kopie van de bosch versie, het is een gigantische pomp,
voor maar een 50pk tractor'tje'.
Ik ben den Benny al tegengekomen, ik weet nu wie het is, en hij weet nu wie ik ben :D

Wesley, ja die vliegwielen zijn inderdaad gevaarlijke dingen voor de tenen, en ge kunt er u ook
rap aan mispakken aan hoeveel ze soms wel wegen. Kben nu de koppeling aan het uiteen doen van
de zetor, en het is allesinds ook een ferm stuk...

dubbele koppeling fun

Afbeelding

De rijkoppeling, ze heeft nog 1mm, ik ga toch een nieuwe kopen, ze kost maar 50€ :D

Afbeelding

Vliegwieletje (is bijlange zo dik niet als dat van mn MAN)

Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
benny
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2010, 20:01

Re: Zetor Super 50

Bericht door benny »

Hallo allen,

Amai Tim, je maakt nogal wat vordering met je zetor voor iemand die alleen werkt.
Volgens mij heeft Etienne gelijk: hij heeft nogal wat gelijkenissen met de bosch van op onze deutz. Let wel op met het wisselen va onderdelen. Je zou niet de eerste zijn die beetgenomen wordt omdat de stukken ondeling niet passen.

Gaat echt alles open voor een grondige inspectie?
Ikzelf heb ook de neiging om alles te controleren, maar daar krijg je soms spijt van als je iets beschadigt :?
Wij vernieuwen tegenwoordig enkel de dichtingen omdat deze altijd verstorven zijn, zeker deze van de tromet-assen, en de dingen die zichtbaar kapot zijn.

Benny
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Benny,

Gelukkig heb ik geen bosch stukken nodig, ik wil mn zetor niet slechter maken, maar beter :D
Alleen maar originele zetor onderdelen op mn machien!

Normaal gezien gaat alles open, alles op zijn tijd.
Eerst ga ik heel de motor reviseren, als die terug draait ga ik wat genieten
van mijn nieuwe aanwinst, wat toerkes doen in de straat ermee :D
Dan ga ik zien wat ik verder nog allemaal moet doen, de hef moet eens uiteen,
ze werkt niet.. en zo zijn er nog wel een hoop dingen die moeten gebeuren.
Zoals je zegt, keerringen vervangen enzo...

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Vantweekend weer wat verder gedaan aan mijne Super 50

Hier al de pistons eruit:

Afbeelding

Krukas uithalen, iets wat ik nog nooit gedaan had :D

Afbeelding

Die krukas is best een stevig (zwaar) ding :D

Afbeelding

nu de nokkenas er nog uit

Afbeelding

Afbeelding

Trofee van de dag :lol:

Afbeelding

Fantastisch schema, met onderdeelnummers op de juiste plaats

Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Zetor Super 50

Bericht door Allis-Chalmerske »

Je doet het echt wel heel grondig, echt alles wat eraf gaat is er nu ook wel af. Ga je ook een complete revisie doen of kijk je eerst wat nog goed is om opnieuw te gebruiken?
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Hallo Alliske,

Ik probeer het zo grondig mogelijk te doen. Bij mn MAN is de krukas er niet uitgeweest en daar heb ik nu al
spijt van, beter haal je echt ALLES uiteen, want er is altijd wel wat dat ergens niet goed zit of versleten is.

De bedoeling is nu dat ik het blok zo leeg mogelijk haal, daarrna ga ik het blok uitstomen want het is
wel ERG vuil vanbinnen...
Normaal gezien ga ik niet veel hergebruiken, buiten de krukas en nokkenas dan.
Ik ben van plan om alles te vernieuwen dat je maar kan denken, de stukken kosten toch geen geld,
en dan heb ik een complete revisie uitgevoerd, want de meeste delen zijn al redelijk versleten.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Zetor Super 50

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

Mooi werk, je gaat een nieuwe tractor hebben. Die pistons komen mij bekent voor (Ursus).

groeten,

Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Met de koude prutsen we nog wat voort.

Wie heeft een idee wat dit gaat worden? :D
tip, het is inox, en heeft een diameter van 60mm, en het gaat een waterleidingbuis vervangen die er nu opzit ;)

Afbeelding

en om het werken een stuk aangenamer te maken, hebben we dit gekocht:
een heteluchtblazer op gas, ding heeft 29kw en 25.000Kcal, dat moet wel volstaan om het kot wat op te warmen :D

Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
the_misterFENDT
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2009, 21:00
Locatie: hulste

Re: Zetor Super 50

Bericht door the_misterFENDT »

Een nieuwe uitlaat meschien :?
Afbeelding/Een echte vent rijdt met een fendt
Met een fendt altijd content!!!
Wer Fendt fährt, führt!!!!!
Noting rides like a Fendt.
Plaats reactie