Hier wil ik m'n actuele project voorstellen, een Deutz D40L. Ik had al eens een keer vermeld in een ander topic dat deze Deutz ook wel eens onder handen genomen moest worden. Toen hij plots een fel piepend geluid begon te maken, en we er niet meer mee konden rijden was het tijd om met de restauratie te beginnen. Deze tractor is van een nonkel van mij, maar wij rijden er al bijna 10 jaar mee. Daarvoor heeft de Deutz gediend om voetbalvelden te maaien, vandaar ook de gazonbanden. Toen de gemeente het onderhoud van die voetbalvelden heeft overgenomen, was de Deutz niet meer nodig. Zo is hij dan bij ons beland. In het begin werd hij nog gebruikt voor kleine klusjes maar omdat er toen zoveel andere tractoren zijn bijgekomen was dit ook niet meer nodig. De laatste tijd nemen we hem mee naar een treffen of om een rondritje te doen. Omdat m'n nonkel een liefhebber is van oude ambachten(en andere oude zaken), heeft hij ons gevraagd om het Deutzje op te knappen. Naar de kosten moet ik niet kijken als het slecht is wordt het vervangen. (dus alles wordt nog met goud belegd

Het felle piepende geluid was afkomstig van de v-riem spanner van de turbine. Hierin zijn de lagers helemaal gaar. Een ander en veel groter probleem is de versnellingsbak. Bij deze Deutz is de hendel van de hoog/laag geblokkeerd in de hoog-stand omdat hij anders uit versnelling springt. Een Deutz Dealer zei dat dat kwam omdat de lagers van de achteruit eruit lagen. Ik heb hem opengedaan en de oorzaak gevonden: het tandwiel van de achteruit hing gewoon los op z'n as rond te slingeren en door de blokkage van de hoog/laag hendel is het er niet beter op geworden. De as van het tandwiel is heel fel ingelopen. Onderin de versnellingsbak lag dan ook een hoop ijzerslijtsel. Toch waren de tanwielen nog in een behoorlijke staat, goed genoeg om opnieuw te gebruiken. In het tandwiel van de achteruit wordt een bronzen bus geperst en er wordt een nieuwe as voor gedraait. Dan zou het uit versnelling springen opgelost moeten zijn.
Verder bleken er nog 3 verschillende gloeibougie's in te zitten, wat het slechte starten verklaard. De motor is voor de rest nog in behoorlijk goede conditie, Deze heeft compressie en oliedruk genoeg dus een revisie is niet echt nodig. Wel wordt deze opnieuw afgedicht. Voor de rest zijn er nog wel wat kleinere mankementen die verholpen moeten worden. Ook moesten de gazonbanden erop blijven, enkel vooraan krijgt hij nieuwe rubbers.
Technische gegevens:
Motor: Deutz F3L712 3 cilinder 4-takt luchtkoeling(wervelkamer)
Inhoud: 2550 cm3
vermogen: 35pk bij 2150 tr/min
Versnellingen: 8v + 2r
Max. snelheid: >25km/u
Bandenmaat: achter 13.6-28
voor 6.00-16
gewicht: 1450kg
Hier zijn al enkele foto's, momenteel ligt hij nog veel verder uit mekaar, daarover volgt nog een updatje. Normaal zou ik er veel meer aan hebben gedaan maar door allerlei andere zaken die er tussen zijn gekomen. Tot nog toe vlot het niet echt, het zal dus een project gaan worden voor deze winter.
Foto's: