Vandaag weer wat kunnen doen aan de Deutz. Maar helaas allemaal slecht nieuws

Ik wilde de dichtingen die onder de buisjes van de klepstoters zitten vernieuwen omdat die deutzen daar graag lekken. Daarvoor moest ik wel de culassen afnemen. Geen probleem, dacht ik, dan rodeer ik de kleppen ook nog even als die er toch af zijn. Na de eerst culasse afgenomen te hebben, de cilinder eens even inspecteren. Hmmm.... Daar zit wel heel erg veel roetaanslag op die cilinder..., toch even de stootrand voelen. Wat blijkt, een geweldige stootrand

Dan de cilinder ook maar even afgenomen om de piston te inspecteren (die cilinderbus moest toch vernieuwd worden). Dan tot de ontdekking gekomen dat het bovenste segment helemaal per total was. Toen direct de andere cilinders opengedaan. Hier was het niet beter, geweldige stootrand, en nog ééntje met een kapot segment en een hap uit de piston. Nu ik de cilinders er toch af had kon ik de speling van de drijfstangen veel beter voelen dan langs onder, ook hier niet goed, de lagerschalen zullen ook vernieuwd moeten gaan worden vrees ik. Conclusie: een motor die goed draait en start is niet altijd een goeie. Nog een geluk dat ik hem toch opengedaan heb, eerst was het de bedoeling om de motor te laten voor wat hij is. Deze draaide immers nog goed en starten ging ook vlot. Het zal dus een gehele revisie worden van het blok. Dan maar beginnen met het blok terug uit te bouwen, en op de werkbank leggen. Hij was al bijna volledig geschuurd om deze week gespoten te kunnen worden, dat zal dan toch nog even moeten wachten.

Voor en na
groeten,
Laurens