Engelse Tank uit WO 1
Moderator: Carl
Re: Engelse Tank uit WO 1
Dag Carl,
Het klopt dat Robert Vandaele de drijvende kracht is achter dit project.
groeten,
Wesley
Het klopt dat Robert Vandaele de drijvende kracht is achter dit project.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Re: Engelse Tank uit WO 1
Hallo Wesley:
Gisteren; bij het zien v/d uitzending over het lichtfront, heb ik gedacht aan die Engelse tank.........
Het was de gelegenheid om er eens mee uit te komen ( alsook dat oud vliegtuig ) .............
Hoe zit het met dat project ???
PS: Moest de 6 cyl. Gardner het begeven hebben, ik heb nog een steengoede 4 cyl. staan !
Etienne.
Gisteren; bij het zien v/d uitzending over het lichtfront, heb ik gedacht aan die Engelse tank.........
Het was de gelegenheid om er eens mee uit te komen ( alsook dat oud vliegtuig ) .............
Hoe zit het met dat project ???
PS: Moest de 6 cyl. Gardner het begeven hebben, ik heb nog een steengoede 4 cyl. staan !
Etienne.
Re: Engelse Tank uit WO 1
Dag Etienne,
Heb nog een mooie link gevonden over het vliegtuig: http://poelcapelle14-18.be/ReplicaMoraneSaulnier De motor die er in zit is iets eigenaardigs, de krukas staat stil en het blok draait rond.
groeten,
Wesley
Heb nog een mooie link gevonden over het vliegtuig: http://poelcapelle14-18.be/ReplicaMoraneSaulnier De motor die er in zit is iets eigenaardigs, de krukas staat stil en het blok draait rond.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Re: Engelse Tank uit WO 1
Inderdaad iets eigenaardigs die motor; je ziet de cilinders ronddraaien, maar het is precies of dat de schroef niet meedraait met die cilinders. Op de krukas zal die schroef in ieder geval niet zitten, want dan zou ze niet draaien.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Re: Engelse Tank uit WO 1
De schroef blijkt dan toch op het motorblok te zitten:

Zie ook nog:
http://www.youtube.com/watch?v=0jHRuEkvO8E
http://www.youtube.com/watch?v=Nk9Dl6RZxmQ
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... 766#275766

Zie ook nog:
http://www.youtube.com/watch?v=0jHRuEkvO8E
http://www.youtube.com/watch?v=Nk9Dl6RZxmQ
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... 766#275766
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Re: Engelse Tank uit WO 1
Dag Carl,
Groot nadeel van dergelijke motoren was dat de vliegtuigen een eigen willetje hadden door de ronddraaiende massa van het blok.
groeten,
Wesley
Groot nadeel van dergelijke motoren was dat de vliegtuigen een eigen willetje hadden door de ronddraaiende massa van het blok.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Re: Engelse Tank uit WO 1
Hallo:
Mooie video's en foto's.
Ik ben bij dat vliegtuig geweest op die zonnige dag in het VTI Ieper; echter voor de "testrit".
Ik herinner mij ook nog de bezoeken op de open deur dagen VTI Ieper in de jaren 80 - 90 waar
de heer Haentjes ( senior ); in de grote gang tussen de werkplaatsen; ieder jaar een paar oude
motoren liet starten. ( waar zijn deze nu ??????)
Ik denk dat die 9 cylinder daar ook bij was; maar dan wel buiten de gang !
Ook weet ik dat die motor enkele jaren is " uitgeleend " geweest aan het V(H ?)TI van Oostende.
Of ze daar hem aan de praat gekregen hebben weet ik nu niet !!
Waar is die replica nu ?
Nog een vraag: 9 cylinders; reden ??? ( rimpel !? )
Etienne.
Mooie video's en foto's.
Ik ben bij dat vliegtuig geweest op die zonnige dag in het VTI Ieper; echter voor de "testrit".
Ik herinner mij ook nog de bezoeken op de open deur dagen VTI Ieper in de jaren 80 - 90 waar
de heer Haentjes ( senior ); in de grote gang tussen de werkplaatsen; ieder jaar een paar oude
motoren liet starten. ( waar zijn deze nu ??????)
Ik denk dat die 9 cylinder daar ook bij was; maar dan wel buiten de gang !
Ook weet ik dat die motor enkele jaren is " uitgeleend " geweest aan het V(H ?)TI van Oostende.
Of ze daar hem aan de praat gekregen hebben weet ik nu niet !!
Waar is die replica nu ?
Nog een vraag: 9 cylinders; reden ??? ( rimpel !? )
Etienne.
Re: Engelse Tank uit WO 1
Hallo;
In de Weekbode is er een foto gepubliceerd v/d replica van bovengenoemde tank uit WO 1.
Er staan ook 2 personen bij, waarvan de ene, denk ik, onze erevoorzitter Robert Vandaele is.
Wat mij wel opvalt is, dat er nog altijd geen " bekleding" eraan te zien is ( ofwel is het een oude foto ?)
Ik lees ook dat het de bedoeling is om dit replica te plaatsen ( stilstaand ??) op de markt in Poelkapelle ( = zonde !!!)
Wesley ( Poelkapellenaar !) hebt U een rijbewijs om met een dergelijk tuig te rijden ?
OTC kan misschien de rijtaks en de verzekering betalen met de 3 € extra op het lidgeld van dit jaar ???
Welke mazout erin.. en kenteken eraan.. moet, weet ik niet ( eens navraag doen ??)
PS: Dit tuig op de volgende Veteran Tractor Show = dubbel aantal bezoekers ..........!!!
Etienne.
In de Weekbode is er een foto gepubliceerd v/d replica van bovengenoemde tank uit WO 1.
Er staan ook 2 personen bij, waarvan de ene, denk ik, onze erevoorzitter Robert Vandaele is.
Wat mij wel opvalt is, dat er nog altijd geen " bekleding" eraan te zien is ( ofwel is het een oude foto ?)
Ik lees ook dat het de bedoeling is om dit replica te plaatsen ( stilstaand ??) op de markt in Poelkapelle ( = zonde !!!)
Wesley ( Poelkapellenaar !) hebt U een rijbewijs om met een dergelijk tuig te rijden ?
OTC kan misschien de rijtaks en de verzekering betalen met de 3 € extra op het lidgeld van dit jaar ???
Welke mazout erin.. en kenteken eraan.. moet, weet ik niet ( eens navraag doen ??)
PS: Dit tuig op de volgende Veteran Tractor Show = dubbel aantal bezoekers ..........!!!
Etienne.
Re: Engelse Tank uit WO 1
Etienne,
U vraagt waarom een negencylinder in die tanks? Dat is warschijnlijk omdat het een ster of radiaalmotor is zoals in een vliegtuig.
In de 2de wereldoorlog bouwde continental veel stermotoren voor in de tanks,nu maken ze nog vliegtuigmotoren.
Continental leverde vroeger veel benzine motoren aan de amerikaanse traktorbouwers Massey Harris,Oliver,Ferguson,enz en ook aan Clark en Hyster.
mvg Guido,
U vraagt waarom een negencylinder in die tanks? Dat is warschijnlijk omdat het een ster of radiaalmotor is zoals in een vliegtuig.
In de 2de wereldoorlog bouwde continental veel stermotoren voor in de tanks,nu maken ze nog vliegtuigmotoren.
Continental leverde vroeger veel benzine motoren aan de amerikaanse traktorbouwers Massey Harris,Oliver,Ferguson,enz en ook aan Clark en Hyster.
mvg Guido,
Re: Engelse Tank uit WO 1
Dag Etienne,
Er staat er eentje zonder motor niet ver van mijn deur. Ik vermoed dat deze waar Robert aan bezig is een droog onderkomen zal krijgen. Ik weet niet wat zo'n ding kost qua verzekering en dergelijke, de drie euro extra op het lidgeld gaat integraal richting BFOV.
Het zou inderdaad een mooie attractie zijn op de OTC show, zelf hou ik het bij meer vredelievend materiaal of hoe ze het zeggen "de wapens omsmeden tot ploegen"
groeten,
Wesley
Er staat er eentje zonder motor niet ver van mijn deur. Ik vermoed dat deze waar Robert aan bezig is een droog onderkomen zal krijgen. Ik weet niet wat zo'n ding kost qua verzekering en dergelijke, de drie euro extra op het lidgeld gaat integraal richting BFOV.
Het zou inderdaad een mooie attractie zijn op de OTC show, zelf hou ik het bij meer vredelievend materiaal of hoe ze het zeggen "de wapens omsmeden tot ploegen"
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.