Mijn eerste was er een die ik gekregen had van mijn vader; het betrof een oude Engelse trekker, een Super BWD-6 uit 1955, die vader als oud ijzer verwisseld had voor een zware stropers, ook van Engelse makelij, waarover we niet echt tevreden waren, en die we ook vrijwel nietmeer gebruikten. Vader had die 'aanwinst' gedaan om een beregeningspomp aan te drijven, (zie mijn avatar hiernaast) en hoewel de trekker al van bij de aanvang hopeloos versleten was, heeft hij het nog 8 jaar vol gehouden, pakweg 6000 uren noeste arbeid, en daar hebben mijn goede zorgen wel degelijk een belangrijke rol in gespeeld. Naast brandstof, had de oude rakker bij drukke dagen ook nog 10 liter (afgedraaide) olie nodig.
Uiteindelijk heeft hij er de brui aan gegeven doordat een drijfstang is vast gelopen omwille van te weinig olietoevoer, dat het gevolg was van een totaal dichtgeslipte aanzuigzeef en een oliepomp die tot op de draad was versleten.
18 jaar heeft het geduurd voor ik - eigenlijk nog wel door toedoen van mijn vrouw - hem van stal heb gehaald.

Het heeft dan nog zowat 2 jaar geduurd voor hij in 2003 (bijna) volledig was gerestaureerd. De motor werd kompleet vernieuwd en voorzien van nieuwe zuigers, segmenten, cilinderbussen en lagers. Later zijn dan nog oliepomp en cilinderkop vervangen geweest, en nog later de volledige stuurinrichting.

In 2004 werd mij een W4 uit 1947 aangeboden. Hoewel het motortje draaide maar voor de rest goed versleten is, interesseerde die Amerikaanse trekker mij vooral omdat hij in Europa bitter weinig voorkomt, dit in tegenstelling tot zijn tegenganger, de alom bekende Farmall H.

Ook in 2004 kon ik - na véél zoekwerk - in Zuid-Frankrijk een rondgaande ploeg op de kop tikken, als speelgoed voor mijn eerste trekker. Hij was in goede staat, maar er is toch veel werk in gekropen om hem bruikbaar te maken. Zowat alles was aan elkaar geroest of stuk geroest.
Hij is tegenwoordig wel een van mijn beste speeltuigen geworden, want al van thuis uit was ik al op jonge leeftijd een fervent ploeger.

Nogmaals in 2004, kort voor ik die rondgaande ploeg had gevonden en eigenlijk de hoop had opgegeven, ben ik op het spoor gekomen van een Engelse B-450, de opvolger van de Super BWD-6. Hij stond op amper een kilometer van mijn deur achteraan in een hangaar, en hij moest daar perse weg. Hij was al een tiental jaar aan de kant gezet wegens ‘problemen met de motor’, maar toen ik ging kijken zat de motor vast. Enfin, voor mij was het niet zo’n probleem – het drukte alleen maar behoorlijk de prijs – want eigenlijk was ik alleen maar geïnteresseerd in de heffing van die trekker. Hoewel niet origineel en bovendien grondig verschillend, zou ze perfect passen op mijn Super BWD-6. Ik wou immers perse ploegen met die trekker, en dat leek mij op dat moment dan ook de enige mogelijkheid.
Nu ja, die rondgaande ploeg is er vrijwel op hetzelfde moment tussen gekomen, en al bij al zag de B-450 er zéér voortreffelijk uit. Ik kon het dan ook niet laten; mijn handen trilden om te proberen die motor los te krijgen. Met veel zweten en zwoegen, en een paar goede Vlaamse erbij is het mij uiteindelijk gelukt. De motor draait bijzonder gezond, maar voor de rest heb ik nog niet de tijd gevonden om hem grondiger te restaureren.

In 2005 – vooral om mijn vrouw een handige en lichte trekker te bezorgen zodat ze ook eens kon meerijden op een rondrit – heb ik nog een Duitse D-430 gekocht. Ik had evenwel wat problemen met de waterpomp, en zo kwam het dat eind december 2007 – het heeft héél die winter maar 2 of 3 dagen gevroren! – culasse en waterpomp zijn stuk gevroren. Of verdere schade is, dat weet ik nog niet, want hij wacht nog steeds op eventueel herstel.

Mijn laatste aanwinst, in november van 2008, is een stroomgroep van IH, bouwjaar 1945. Hij is uitgerust met een Amerikaanse “gasoline start diesel”, dus een diesel die start met benzine, en na een paar minuten, wanneer hij binnenin voldoende is opgewarmd, wordt overgeschakeld op dieselwerking. De motor alléén al intrigeerde mij bijzonder veel, en stroomgroepen van dat type vind je ook niet zomaar.

Elektrisch heb ik wel wat problemen – regulator werkt niet – maar daar raak ik wel uit, denk ik toch.
Wat onverwacht zijn evenwel de problemen met de motor: hij is eigenlijk in prima conditie – bijzonder weinig uren gedraaid – maar er komt water in de olie… Werk aan de winkel dus voor de eerstkomende weken.
Dat, en nog véél meer, kun je uitgebreid lezen op mijn website: http://users.telenet.be/IH-SBWD6/